:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

سد تحریم های داخلی در مقابل صنعت و تولید

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر اینکه کشور در شرایط تحریم‌های خارج از کشور قرار دارد، تحریم های داخلی در حوزه هایی همچون قوانین، صدور مجوزها، امور بانکی داخلی و مسائل متعددی که چرخه صنعت داخلی و تولید را درگیر کرده و... نیز در برابر تولیدکنندگان قرار دارند.
کد خبر: ۱۶۷۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۹
اقتصادگردان- علیرضا نظری دوم بهمن ماه در ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که با حضور اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: استان مرکزی یک استان مادر در حوزه صنایع بزرگ است و با توجه به اینکه صنایع بزرگ کشور به شکلی وامدار و وابسته به صنایع اراک هستند در نتیجه توجه ویژه به این بخش در این استان برای کشور کارساز و مثمر ثمر خواهد بود.

وی افزود: در کمیسیون کشاورزی، پانزدهمین سفر استانی نیز انجام شده و قرار است ادامه سفرها نیز به ترتیب انجام شود، حضور در میدان و شناسایی مشکلات از نزدیک، نقش تعیین کننده ای در تصمیمات کمیسیون های مختلف و گره گشایی در امور دارد. مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر سرکشی های میدانی دارند و این نظارت ها را تجلیل کرده‌اند.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علاوه بر اینکه کشور در شرایط تحریم‌های خارج از کشور قرار دارد، تحریم های داخلی در حوزه هایی همچون قوانین، صدور مجوزها، امور بانکی داخلی و مسائل متعددی که چرخه صنعت داخلی و تولید را درگیر کرده و... نیز در برابر تولیدکنندگان قرار دارند که امیدواریم با سفر اعضای کمیسیون به استان مرکزی این مشکلات برطرف شود.

سعید جعفری کرهرودی نیز در این نشست گفت: در استان مرکزی دو هزار و ۵۶۵ واحد صنعتی با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد ریال موجود است که زمینه اشتغال ۱۰۷ هزار نفر را فراهم کرده اند. سرانه سرمایه گذاری صنعتی استان به اشتغال ایجاد شده حدد ۱۸۵۰ میلیون ریال است. این استان دارای حدود ۷۷۶ طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بین ۲ تا ۹۰ درصد و با پیش بینی سرمایه گذاری ۲۵۷ هزار و ۲۸ میلیارد ریال و اشتغال ۳۰ هزار نفر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: ۴۵۷ طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد نیز  با سرمایه گذاری ۵۸ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۷ هزار نفر در حال احداث است. در حال حاضر در استان مرکزی ۶۰۵ فقره معدن دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت استخراج ۲۵.۸ میلیون تن و ذخیره ۱۳۴۹ میلیون تن با اشتغال ۴۵۲۹ نفر و سرمایه گذاری ۵۳۲۲ میلیارد ریال وجود دارد.

جعفری ادامه داد: استان مرکزی رتبه های خوبی در سال جاری در بخش های مختلف به دست آورده بطوری که رتبه نخست کشوری از لحاظ پیشرفت فیزیکی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، رتبه دوم عملکرد برنامه های جهش تولید در وزارت صمت در ۶ ماهه نخست سال، رتبه نخست در تنوع تولید محصولات صنعتی، رتبه نخست در ذخیره سولفات سدیم کشور و... در سال جاری به استان اختصاص پیدا کرده است.

وی با اشاره به ۱۰ محصول عمده تولیدی استان اضافه کرد: کمباین، واگن، آلومینیوم، پالایشگاه و پتروشیمی،الیاف مصنوعی، فرش، بویلر و مخازن تحت فشار، آبمیوه، لبنیات و سنگ از عمده ترین محصولات تولیدی استان مرکزی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: مجموعا ۸ واحد صنعتی با ظرفیت تولید ۱۷۷ میلیون عدد ماسک در سطح استان فعالیت دارند و با الحاق ۱۱ طرح در حال احداث ظرفیت تولید ماسک در استان به بیش از ۷۰۰ میلیون عدد در سال خواهد رسید. حدود ۷ واحد تولید مواد ضدعفونی کننده نیز در استان مشغول فعالیت هستند.

وی در رابطه با وضع موجود استان در حوزه معدن بیان کرد: ۲۴۸ فقره معدن از لحاظ پروانه اکتشاف و ۲۲۴ فقره از لحاظ گواهی کشف در سطح استان مرکزی وجود دارد. ۳۸ نوع ماده معدنی از جمله سرب و روی، طلا، مس و آهن، تراورتن، سولفات سدیم و... در معادن استان در حال استخراج هستند که بیشترین تعداد مربوط به معادن تراورتن به میزان ۱۰۰ فقره و سنگ لاشه ۹۸ فقره است. بیشترین تعداد معادن در شهرستان های محلات و ساوه و زرندیه است.

جعفری ادامه داد: همچنین میزان وصول حقوق دولتی معادن استان در سال گذشته ۷۹ میلیارد تومان بوده که در سال جاری به ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است.