:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
مدیرعامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس:

پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس حاصل برجام است

مدیرعامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان این که پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس حاصل برجام است، گفت: وقتی در سال ۹۵ و ۹۶ گشایشی حاصل شد ما نیز این پروژه را با قوت شروع کردیم و ساخت و راه‌اندازی آن حاصل زمان تحریم است.
کد خبر: ۱۶۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
اقتصادگردان- جعفر ربیعی در آیین بهره‌برداری از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس بهبهان که امروز (۲ بهمن‌ماه) برگزار شد، اظهارکرد: خدا را شاکرم که در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در سال جهش تولید موفق شدیم یکی از بزرگترین پروژه‌های صنعت نفت و گاز پتروشیمی کشور را به بهره‌برداری برسانیم. در دو ماه گذشته افتخار داشتیم در پنجشنبه‌های افتتاح پروژه‌ها، سه پروژه هلدینگ خلیج فارس را با حضور رئیس جمهور افتتاح کنیم؛ در این مدت پتروشیمی‌های لردگان و ایلام و طرح سولفات و آمونیوم پتروشیمی ارومیه و امروز نیز ابرپروژه پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به افتتاح رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه توان اجرای پروژه های بزرگ توسط بخش غیردولتی در کشور فراهم شده و وجود دارد، تصریح کرد: با افتتاح پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، حجم سرمایه‌گذاری‌های به بهره‌برداری رسیده هلدینگ خلیج فارس در سال ۹۹، از ۵ میلیارد دلار فراتر رفت.

ربیعی افزود: این پروژه مشخصات بسیار زیادی دارد. وقتی این پروژه در اواخر سال ۹۴ از بخش دولتی به هلدینگ خلیج فارس داده شد، تنها ۱۸ درصد پیشرفت داشت اما اکنون چند ماه است که وارد فاز بهره‌برداری پروژه شده‌ایم و حدود پنج محموله از محصولات این پروژه تاکنون صادر شده و ارز آن در حال برگشت به کشور است. بخش زیادی از محصولات این پالایشگاه نیز برای استفاده به پتروشیمی‌های ماهشهر و ایلام فرستاده شده‌اند.

مدیرعامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: صنعت پتروشیمی ثابت کرده است که می‌تواند برای تامین زنجیره ارزش خود وارد بالادست شود؛ لازم است از اعتماد وزارت نفت و شخص آقای زنگنه تشکر کنم که این امکان را فراهم کرد که صنعت پتروشیمی وارد بالادست شود و پالایشگاهی با این عظمت بسازد.

وی درباره استفاده بهینه از منابع صندوق توسعه ملی نیز گفت: هلدینگ خلیج فارس در این پروژه ۳.۴ میلیارد دلار هزینه کرده است که ۲.۲ میلیارد دلار آن از صندوق توسعه ملی و سندیکای بانک‌ها تامین شده است. خوشبختانه صندوق مطمئن است که این پول برمی‌گردد و اقساط بازپرداخت می‌شود زیرا صنعت پتروشیمی، یک صنعت بسیار موفق و درآمدزا است.

ربیعی ادامه داد: اکنون نیز همکاران من در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس مشغول اجرای پروژه جمع‌آوری گازهای فلز هستند که حجم سرمایه‌گذاری آن، ۱.۲ میلیارد دلار است.

مدیرعامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: امیدواریم همچنان پشتیبانی صندوق توسعه ملی و سندیکای بانک‌ها را در کنار خود داشته باشیم. البته رئیس صندوق این نوید را به ما داد که این مهم هفته گذشته تصویب شده است و امیدواریم هر چه سریع‌تر به دست ما برسد.

وی با بیان اینکه پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس حاصل برجام است، افزود: وقتی در سال ۹۵ و ۹۶ گشایشی حاصل شد ما این پروژه را با قوت شروع کردیم و ساخت و راه‌اندازی آن حاصل زمان تحریم است. آن‌هایی که این کشور، صنعت پتروشیمی و هلدینگ خلیج فارس را تهدید کردند، با ذلت دفتر کارشان را ترک کردند ولی ملت ما، جوانان ما و مدیران ما محکم و استورا و سربلند ایستاده‌اند و برای ایران عزیز افتخارآفرینی می‌کنند.

محمود امین‌نژاد، مدیرعامل شرکت پالایش بید بلند خلیج فارس نیز در این در آیین اظهارکرد: امروز، روز به تصویر کشیدن اقتدار فنی و اقتصادی نظام مقدس جمهوری اسلامی است و انشاءالله از خطه خوزستان قهرمان و از ابرپروژه پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به عنوان بزرگترین پروژه گازی غرب آسیا به جهانیان اعلام خواهد شد که اندیشه، دانش، همت و غیرت جوانان غیور ایران، تحریم‌شدنی نیست.

وی افزود: هدف و خاستگاه ساخت و اجرای این مگاپروژه، عینیت بخشیدن به رویای تاریخ ۱۱۰ ساله صنعت نفت کشورمان در جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت، گازهای مشعل و منابع عظیم گازهای غنی در گستره جغرافیایی سه استان خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و یویراحمد است که به لطف خداوند متعال و تدبیر هوشمندانه آقای زنگنه در تعیین استراتژی اجرای آن،امروز این رویا با افتتاح رسمی این ابرپروژه به واقعیت پیوست.

مدیرعامل شرکت پالایش بید بلند خلیج فارس خطاب به رئیس جمهور و سایر حضار، گفت: کلیه بخش‌های اجرایی این پروژه اعم از طراحی و اجرای یک هزار کیلومتر خط لوله جهت جمع‌آوری و ارسال گازهای مذکور به پالایشگاه و ارسال محصولات تولیدی آن به مقاصد مصرف و منابع صادراتی در عرصه جغرافیایی سه استان کشور، ساخت پالایشگاه به عنوان قلب این مگاپروژه با ظرفیت شیرین‌سازی و فرآورش بیش از ۲ میلیارد فوت مکعب گاز در روز و ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۴ میلیون تن گاز متان، اتان، پروپان، بوتان و پنتان پلاست، تاسیسات ذخیره‌سازی و اسکله صادراتی در ماهشهر، همگی با وجود تحریم‌های ظالمانه و انصراف شرکت‌های مطرح خارجی برای ساخت این مگاپروژه؛ توسط شرکت‌های مهندسی و پیمانکاران توانمند داخلی، طراحی و اجرا شده است و سهم سازندگان و پیمانکاران داخلی در ساخت این ابرپروژه، بیش از ۶۵ درصد است.

وی افزود: در بخش تامین منابع مالی نیز ۲.۲ میلیارد دلار از بودجه ۳.۴ میلیارد دلاری پروژه از منابع صندوق توسعه ملی و با تشکیل یکی از بزرگترین کنسرسیوم‌های بانک‌های داخلی شامل بانک تجارت، بانک پارسیان، بانک صنعت و معدن و بانک ملت با عاملیت بانک سپه تامین شد که انسجام و هارمونی ایجادشده بین سیستم بانکی، گمرکی و وزارت صمت در کارسازی و استفاده از این منابع موجب شد که در گشایش و موثر شدن این اعتبارات اسنادی، ردکوردهای زمانی بی‌نظیری در سیستم بانکی کشور به ثبت برسد و ثمره ارزشمند این هماهنگی بی‌نظیر، اجرا و اتمام بیش از ۹۸ درصد پروژه در مدت تنها ۳۶ ماه پس از گشایش اعتبارات اسنادی بوده است.

امین‌نژاد گفت: از ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه می‌توان به کسب رکورد ۶۳ میلیون نفر ساعت کارکرد بدون حادثه منجر به فوت در تاریخ صنعت نفت ایران، ابرپروژه سال ۹۸ کشور و فینالیست و نامزد دریافت جایزه بین‌المللی مدیریت پروژه در بخش انرژی سال ۲۰۲۰ و کسب عنوان سوم پروژه برتر دنیا، اشاره کرد.

وی عنوان کرد: یکی از اهداف ساخت این پروژه علاوه بر ایجاد ارزش افزوده اقتصادی، جلوگیری از ایجاد آلودگی ناشی از سوزاندان گاز در فلرها و حفظ سلامت مردم در استان‌ها و محیط زیست منطقه است که به لحاظ همین کارکرد نیز می‌توان از پروژه بیدبلند خلیج فارس به عنوان ریه‌های جدید تنفسی در پهنه جغرافیای اجرایی نام برد.

مدیرعامل شرکت پالایش بید بلند خلیج فارس بیان کرد: گازهای اسیدی تولیدشده در این پالایشگاه به جای سوزانده شدن در فلرهای پالایشگاه، با سرمایه‌گذاری ۶۵ میلیون دلاری مجددا فرآوری و به چاه‌های نفت آغاجری جهت حفظ تولید آن‌ها تزریق می‌شود.

وی افزود: پالایشگاه با ظرفیت ۴۰ درصدی از خوراک‌های قابل دسترس از شهریورماه سال جاری بر مدار تولید آزمایشگاهی قرار گرفته و در حال حاضر نیز به عنوان یکی از شریان‌های انرژی و تنظیم خوراک انرژی پتروشیمی کشور است.

امین‌نژاد گفت: با تامین خوراک صددرصدی، درآمد حاصل از صادرات محصولات تولیدی این پالایشگاه ۷۱۰ میلیون دلار و درآمد کل با لحاظ کردن فروش داخلی، ۱.۵ میلیارد دلار در سال خواهد بود.
مدیرعامل شرکت پالایش بید بلند خلیج فارس بیان کرد: از تلاش‌های صادقانه و مجاهدانه همکاران عزیزم و همچنین تمام پیمانکاران و کارگران زحمتکش و گمنام که با تمام وجودشان در ساخت و بهره‌برداری این پروژه ما را یاری کردند صمیمانه قدردانی می‌کنم و دست و بازوی آن‌ها را می‌بوسم. همچنین جا دارد از تمامی مسئولان استانی و شهری، استان‌های درگیر در این پروژه به ویژه بهبهان تشکر و قدرانی کنم و از حمایت‌های موثر و شبانه‌روزی آقای شریعتی استاندار خوزستان، کمال تشکر و قدردانی را دارم.