:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
زنگنه:

تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ گازی در مشعل نمی‌سوزد

وزیر نفت درآمد سالانه طرح عظیم پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس را ۱.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ گازی در مشعل نمی‌سوزد.
کد خبر: ۱۶۷۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳
اقتصادگردان- بیژن زنگنه امروز در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت (بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس) اظهار کرد: تعهد ما در ابتدای سال ۹۹ این بود که در این سال ۱۷ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری حدود ۱۱.۴ میلیارد دلار با مجموع ظرفیت تولید ۲۵ میلیون تن به بهره‌برداری رسمی برسد، خوشحالم اطلاع دهم که امروز شاهد بهره‌برداری رسمی یازدهمین طرح از این مجموعه هستیم.

وی پالایشگاه بزرگ بیدبلند خلیج فارس  را ابرپروژه برشمرد و خطاب به رئیس جمهوری گفت: جای شما امروز در این طرح خالی است، می‌دانم چقدر مایل بودید که در این آیین گشایش این طرح حضور داشته باشید اما به دلیل مشکلات بهداشتی از این کار منع شدید.

وزیر نفت با یادآوری اینکه بهبهان از قدیمی‌ترین مراکز تمدنی خوزستان و شهری با فرهنگ ریشه‌دار است و در این فصل هم بوی نرگس همه جا را عطرآگین کرده است، ادامه داد: پالایشگاه نخست گاز بیدبلند مبدا صنعت گاز ایران است. با راه‌اندازی این پالایشگاه و ظرفیت پالایش روزانه حدود ۲۵ میلیون مترمکعب و بهره‌برداری از خط لوله یکم سراسری در سال ۱۳۵۰ صنعت گاز در ایران شکل گرفت و متولد شد.

زنگنه با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از این مقدار گاز (روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب) با توجه به اینکه در داخل کشور مصرف نمی‌شد با خط لوله‌ای که تا آستارا کشیده شده بود به اتحاد جماهیر شوروی سابق صادر می‌شد، یادآوری کرد: تعریف پالایشگاه بیدبلند ۲ به اوایل سال ۱۳۸۰ برمی‌گردد، درآن مقطع ما مطالعاتی جامع درباره بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان خوزستان انجام دادیم و پس از بحث‌های فراوان به این نتیجه رسیدیم که لازم است تاسیساتی بزرگ و متمرکز برای فرآورش گاز بسازیم.

وی با بیان اینکه جنابعالی (رئیس جمهوری) از اوایل دولت یازدهم اهمیت جمع‌آوری گازهای همراه نفت به‌ویژه آنهایی که در مشعل‌ها می‌سوختند را ابلاغ کردید، افزود: موضوع گازهای مشعل از مسائل تاریخی در صنعت نفت است و خاموش کردن آن برای سال‌ها مطرح بوده اما بنا بر دلایل متعددی اجرا نشده است.

توسعه منطقه‌ای هدف کلان طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس

وزیر نفت با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچ گازی در مشعل نمی‌سوزد و بیش از ۹۵ درصد از گازهای همراه جمع‌آوری شده استفاده می‌شود، تصریح کرد: بخشی از طرح آماک در دولت اصلاحات انجام شد و بخشی هم در سفر پیشین جنابعالی به استان خوزستان به بهره‌برداری رسید.

زنگنه با اعلام اینکه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد و با بهره‌برداری آن همه گازهای غرب کارون پس از جمع‌آوری و فرآورش به بندر امام فرستاده می‌شود، افزود: ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ که در ایلام است هم سال ۱۴۰۱ به نتیجه می‌رسد. همچنین یک پتروشیمی حدود یک میلیون تنی در دهلران احداث می‌شود اما در میان این طرح‌ها پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی حجم سرمایه‌گذاری، پیچیدگی فرآیندی، ظرفیت فرآوری و ورودی و خروجی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس را برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت بی‌نظیر دانست، گفت: در کلان اجرای این طرح (پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس) هدف توسعه منطقه‌ای هم در نظر گرفته شده است، در واقع طرحی مادر است که فرزندان برومندی هم در پایین‌دست خود دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس خوراک پتروشیمی بندر امام را تامین می‌کند، افزود: این پالایشگاه تامین کننده خوراک الفین و پلی‌اتیلن گچساران هم خواهد بود و بیش از یک میلیون تن اتان از پالایشگاه بیدبلند به گچساران انتقال داده می‌شود، قرار است در آنجا (گچساران) یک واحد الفین ساخته شود که حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.  

زنگنه ادامه داد: پتروشیمی گچساران خوراک دو واحد ۳۰۰ هزار تنی پلی‌اتیلن را در گچساران و دهدشت را تامین می‌کند و بقیه اتیلن هم به خط لوله اتلین غرب تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه در ادامه طرح پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، دو طرح نیز قابل اجراست، اظهار کرد: نخست، احداث یک مینی‌پالایشگاه برای تولید بنزین با ظرفیت تولید روزانه ۱۵ هزار بشکه و دیگری احداث یک واحد ‌PDH (طرح‌های تولید پروپیلن از مسیر پروپان) با ظرفیت  تولید سالانه ۴۵۰ هزار تن خواهد بود که دنبال سرمایه‌گذار توانمند برای اجرای آن در این منطقه هستیم.

نگذاشتیم فعالیت صنعت نفت در تحریم متوقف شود

وزیر نفت با اشاره اینکه پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس در ظرفیت کامل افزون بر گاز متان که به‌ شکل شیرین شده به خط لوله سراسری تزریق می‌شود توانایی تولید ۳.۵ میلیون تن اتان، بوتان، پروپان و پنتان پلاس را داراست، گفت: ما همچنین طرح جمع‌آوری گازهای مشعل مناطق نفت‌خیز جنوب که قرارداد آن سال ۱۳۹۷ با حضور جنابعالی (رئیس جمهوری) به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار امضا شد را به هلدینگ خلیج فارس سپردیم.

زنگنه خطاب به رئیس جمهوری تصریح کرد: ما حتی در شرایط تحریم هم که شدیدترین فشارها متوجه صنعت نفت بود، نگذاشتیم فعالیت مرتبط با صنعت نفت در کل کشور و خوزستان متوقف شود.

وی با بیان اینکه استان خوزستان همواره یکی از نقاط تمرکز فعالیت‌های توسعه‌ای صنعت نفت بوده و هم‌اکنون در کنار توسعه میدان‌های آزادگان و یادآوران، چهار قرارداد مطابق الگوی جدید قراردادهای نفتی با سرمایه‌گذاری ۴.۶ میلیارد دلار برای توسعه میدان‌های نفتی موجود خوزستان امضا شده است، تصریح کرد: ۱۶ قرارداد نگهداشت و توسعه میدان‌های نفتی در حال بهره برداری هم با سرمایه‌گذاری ۲.۲ میلیارد دلار در این استان در حال اجراست که زمینه‌ساز به‌کارگیری زنجیره وسیعی از پیمانکاران بومی و اشتغال‌زایی قابل توجه است.

وزیر نفت گفت: پیمانکاران در  قراردادهای نگهداشت و تولید ملزم هستند حدود ۸۰ درصد تجهیزات را از داخل کشور تامین کنند که اشتغالزایی قابل توجه‌ای به همراه خواهد داشت.

احداث ۲ مگا پروژه جدید در صنعت پتروشیمی

زنگنه با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۹۹ پروژه مسئولیت اجتماعی با اعتبار بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان اجرا شده است (۱۲۵۰ میلیارد تومان آن هزینه شده)، اظهار کرد: بیش از ۶۵۹ پروژه در حوزه‌های آموزشی، بهداشتی، راه، آبرسانی، برق رسانی، طرح‌های هادی روستایی و خدماتی تکمیل و بهره‌برداری شد.

وزیر نفت با قدردانی از رئیس جمهوری و دولت برای ایجاد فضای حمایتی به‌منظور اجرای این کارهای بزرگ تاکید کرد: از همه دست اندرکاران این پروژه، سازندگان ایرانی و صندوق توسعه ملی هم قدردانی می‌کنم.

وی ضمن اشاره به ساخت دو مگاپروژه پتروشمی افزون بر طرح‌های جهش سوم در این دولت، گفت:  هر کدام از این دو مگاپروژه از نظر اندازه و ارزش محصولات از بندر امام کنونی بزرگ‌تر خواهد بود، خوراک این دو مگاپروژه تأمین و سرمایه‌گذار و زمین‌های آن هم مشخص شده است، هر کدام  از این طرح‌ها در دل خود چند کارخانه تولیدی خواهند داشت.

حجم سرمایه گذاری کم شد اما ...

وزیر نفت با بیان اینکه تیم ترامپ فکر می‌کرد ما با تحریم می‌میریم اما نمردیم و آنها نابود شدند، تاکید کرد: ما زنده‌ایم و طرح‌هایمان را پیش بردیم، گرچه حجم سرمایه‌گذاری کم شده است، اما هیچ طرحی به دلیل فناوری و تجهیزات معطل نماند. ما زنده و سرحال هستیم و امید در دل ما بسیار بیشتر از گذشته است.

زنگنه افزود: افتتاح پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس از یکسو نمایش کامل شکست تحریم و فشار حداکثری آمریکا علیه ایران است و ازسوی دیگر نشان‌دهنده توانمندی و استقامت ملی است، من امید دارم تا ۱۴۰۱ هم گازسوزی در مشعل‌ها خاموش شود.

وی در پایان با بیان اینکه تولید گاز کشور امسال به اندازه ۲.۵ فاز پارس جنوبی افزایش یافته است، گفت: از مردم درخواست می‌کنم با کاهش یک درجه‌ای مصرف گاز کمک کنند تا افزون بر اینکه زمستان را به راحتی پشت سر بگذاریم، صنایع هم بتوانند از این نعمت خدادای استفاده کنند و مجموع فعالیت‌های اقتصادی در کشور زنده و فعال باشد.