:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

توافق ایران و آذربایجان برای اتصال اتوبان باکو-‌آستارا به اتوبان اردبیل- رشت

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان بر گسترش روابط تجاری دو کشور تاکید کرد و از ایجاد ترمینال جدید خودرو در مرز آستارا و اتصال اتوبان باکو- آستارا به اتوبان اردبیل- رشت خبر داد.
کد خبر: ۱۶۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
اقتصادگردان- به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کشورمان امروز ۲۹ دی ماه در دیدار با شاهین مصطفی‌یف معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان در ساختمان دادمان وزرات راه و شهرسازی دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در حاشیه این دیدار در گفت و گو با خبرنگاران، در خصوص جزییات این دیدار و توافق، با اشاره به اینکه گسترش روابط تجاری ایران و آذربایجان با اراده دو ملت و دو کشور همواره به شکل سازنده رو به گسترش و پیشرفت بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران از این نظر که در دوران پاندمی کرونا در خصوص گسترش روابط تجاری بین دو کشور، رکودی ایجاد نشد، مرزها باز بود و تبادلات تجاری انجام می‌شد، همواره خرسند بوده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با تعاملاتی که بین دو کشور ایران و آذربایجان بود، تلاش کردیم تا زمینه تسهیل و تسریع روابط را فراهم و تحکیم کنیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم یکی از موارد تعامل ایران با جمهوری آذربایجان را توسعه ریلی در آستارا- آستارا برشمرد و گفت: در مسیر ریلی آستارا- آستارا ۲۵ درصد حجم تبادلات افزایش یافت که این نشان دهنده گسترش روابط دو کشور است. همچنین در این دیدار در خصوص ترانزیت نیز تفاهماتی انجام شد.

اسلامی موضوع ترانزیت و عبور از آذربایجان را فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران دانست و توضیح داد: عبور از آذربایجان همواره برای ما فرصت برای فعال کردن کریدور شمال- جنوب بوده است و همواره به فعال شدن این کریدور به شکل جاده‌ای تاکید داریم.  

وی ادامه داد: ایجاد یک ترمینال جدید خودرویی در مرز آستارا از دیگر موضوعات مورد گفت و گو بود. زیرا پایانه قدیم آن کشش و ظرفیت تبادلات را ندارد. به همین دلیل در یک نقطه جدید مرزی تفاهم کردیم تا پل اتومبیل‌رو ایجاد شود و اتوبان باکو- آستارا به اتوبان اردبیل- آستارا- رشت متصل می‌شود که این در برنامه قرار گرفته است. در ماه آینده هم تفاهم نامه در آستارا به امضا خواهد رسید و هم کلنگ زنی پایانه و پل را خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع مهم دیگری که در مورد آن بحث و تبادل نظر شد، فرصت‌های بازسازی است که شرکت های ایرانی بتوانند حضور پیدا کنند و تسهیل برای آنکه کامیون‌های ایرانی بتوانند بارهای به مقصد آذربایجان را به جای ترانشیب و تخلیه در مرز بتوانند در مقصد خودش در آذربایجان انتقال بدهند تا از این طریق ضایعاتی برای کالاها به وجود نیاید و معطلی انجام نشود و کالاها با کیفیت بهتری به دست مصرف کننده برسد.