:
كمينه:۱۷.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی:

تقابل مجلس با دولت اجرای بودجه را مشکل می‌کند

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تقابل مجلس با دولت اجرای بودجه را با مشکل مواجه می‌کند، گفت: تصویب بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰ دولت به نفع مردم است.
کد خبر: ۱۶۷۶۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
اقتصادگردان- «عزت الله یوسفیان ملا» با بیان اینکه بودجه در دو بخش درآمد و هزینه برنامه‌ریزی می‌شود، اظهار داشت: به میزان دقیق درآمد باید هزینه انجام شود زیرا اگر ریالی هزینه بیشتر شود، شرایط کسری بودجه به وجود می‌آید.

وی افزود: در صورتی که پروژه جدیدی نیاز به تعیین ارقامی در بودجه داشته باشد یا باید از دیگر پروژه ها کسر شود یا به ناچار قیمت دلار را افزایش داد.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: بر همین اساس بودجه وحی منزل نیست و بر اساس احتمالات برنامه‌ریزی می‌شود و تنها در صورتی که خزانه رقم دقیق داشته باشد می‌توان اجرای آن را قطعی دانست که در حال حاضر چنین نیست.

یوسفیان ملا با بیان اینکه هنوز هم نفت اصل و شاکله بودجه را تشکیل می دهد، خاطرنشان کرد: بودجه با میزان فروش، قیمت و نرخ ارز محاسبه می شود که در هیچ کدام قطعیتی وجود ندارد و به همین دلیل در طول سال دولت با مشکلات مواجه می شود و از مجوز جابه‌جایی ۱۰ درصدی استفاده می کند.

وی تصریح کرد: در تمام دوران حضور من در مجلس شورای اسلامی هر زمانی که مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه به دولت نزدیک بود، بودجه به راحتی اجرایی و بدون مشکل خاصی به نتیجه رسید اما هر زمانی که فاصله نظر دولت و مجلس شورای اسلامی بیشتر شد بودجه سالیانه نتیجه قابل قبولی نداشت.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: باید اختلافات بر سر بودجه تا جای ممکن کاهش یابد تا سال ۱۴۰۰ به نفع مردم آغاز شود.

روز چهارشنبه ۱۷ آذرماه «حسینعلی امیری» معاون پارلمانی رییس جمهوری، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور با سقف ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان را به مجلس شورای اسلامی ارایه کرد.

کلیات این لایحه در ۹ دی ماه در صحن مجلس به تصویب رسید تا پس از بررسی ها دقیق تر برای شورای نگهبان ارسال شده تا با تبدیل شدن به قانون، در سال آینده به اجرا برسد.