:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴
استادیار پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی مطرح کرد:

افزایش تعداد دوره جوجه‌ریزی با تولید مرغ سایز

رییس بخش علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قزوین گفت: در صورت تولید مرغ سایز و کاهش مدت زمان پرورش تولیدکنندگان می‌توانند تعداد دوره جوجه‌ریزی را افزایش دهند که در این صورت از ساختمان و تاسیسات مرغداری بیشترین استفاده شده و قیمت تمام‌شده گوشت مرغ کاهش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۶۷۶۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
اقتصادگردان- «مسعود مستشاری محصص» روز سه شنبه درباره مزایای مرغ سایز افزود: این بدان معناست که تولیدکننده‌ای که در یک سال، چهار دوره جوجه‌ریزی انجام داده و می‌تواند با عرضه مرغ سایز با وزن و سن پایین، تعداد دوره های پرورش را به پنج یا ۶ دوره افزایش دهد.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد جوجه‌ریزی موجب افزایش بهره وری از تاسیسات وامکانات می شود اظهارداشت: تولید مرغ سایز می تواند در کاهش مصرف دان، دارو، واکسن و سایر هزینه های تولید اثرگذار باشد به طوری که اگر به طور معمول برای تولید هر مرغ گوشتی بین ۴ تا ۴.۵ کیلوگرم دان نیاز است با کاهش طول دوره پرورش حتی اگر نیم کیلوگرم مصرف دان کاهش یابد، از واردات نهاده‌های دان بطور معنی داری کاسته می شود.

به گفته وی، طبق آمارها حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد ذرت و سویای مورد نیاز صنعت دام و طیور از محل واردات تامین می شود که بررسی ها نشان می دهد اگر تولید مرغ سایز انجام شود بیش از پنج هزار میلیارد تومان می توانیم صرفه جویی دان داشته باشیم که رقم قابل توجهی است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف دارو در آخر دوره پرورش نیمچه های گوشتی است، اضافه کرد: بخشی از دارو و واکسن مورد نیاز صنعت طیور از محل واردات تامین می شود که در صورت کاهش سن پرورش می تواند در کاهش واردات این کالاها موثر واقع شود.

رییس بخش علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قزوین با بیان اینکه میزان تلفات مرغ گوشتی به دلیل سن بالا در کشور ما بیشتر از استاندارد است، تصریح کرد: تولید مرغ سایز در کاهش تلفات نیز اثرگذار است، زیرا اکنون بیشترین میزان تلفات مرغ گوشتی مربوط به پایان دوره است.

به گفته وی، میزان تلفات ناشی از سکته قلبی، مسمویت ها و بیماری های متابولیکی در مرغ با سن و وزن بالا بیشتر است. این گونه تلفات در سویه‌های خارجی بیشتر دیده شده ولی در مرغ سویه آرین بدلیل کمتر بودن شیب منحنی رشد کمتر دیده می شود.

وی گفت: به طور حتم تولید مرغ سایز استاندارد و با کیفیت می تواند در رشد صادرات مرغ گوشتی مازاد کشور اثرگذار باشد، زیرا کشورهای دیگر برای واردات مرغ گوشتی بهداشتی دارای استانداردهای خاص هستند، بنابراین توجه به تولید مرغ استاندارد باید مورد توجه قرار گیرد.
مستشاری محصص اظهارداشت: با تولید بیش از ۲.۷ میلیون تن مرغ گوشتی در کشور به دلیل اینکه این تولیدات بیشتر با وزن و سن بالاست امکان صادرات مازاد تولید برای کشور نیست.

وی درباره ارتباط سویه آرین با مرغ سایز گفت: مرغ آرین ایرانی با طول دوره پرورش ۴۵ روزگی همان خصوصیات مرغ سایز (وزن و سن پایین) را داراست، به طوری که مرغ آرین پس از کشتار وزنی برابر وزن استاندارد را دارد.

استادیار پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قزوین براین باوراست که استفاده از مرغ آرین و تولید مرغ سایز در کاهش واردات مواد اولیه دان نیز تاثیرگذار است و می تواند صرفه جویی اقتصادی برای کشور به همراه داشته باشد.

وی افزود: بررسی های تحقیقاتی ما نشان می دهد که مقاومت و سازگاری مرغ آرین نسبت به سویه های مختلف خارجی در طول دوره پرورش در شرایط نامناسب بودن کیفیت آب بیشتر است. به طور مثال استان های مجاور دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان، حوالی اصفهان و قم، مناطق مرکزی، کرمان و یزد که کیفیت آب شرب جوجه‌ها در آن ها نسبتا پایین است و TDS آب بالای ۱۰۰۰ میلی گرم در لیتر است، تولید این سویه صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

مستشاری محصص ادامه داد: مرغ آرین در ۵ و ۶ هفتگی از لحاظ کیفیت لاشه و بهره وری تولید قابل رقابت با سویه های خارجی است و نه تنها شرایط تولیدش برای مرغدار سخت نیست بلکه نسبت به برخی بیماری های دارای همه گیری زیاد، مقاوم است.

جایگاه مهم ذخیره ژنتیکی مرغ آرین

وی با تاکید براینکه مرغ آرین ایرانی بعنوان یک ذخیره ژنتیکی مناسب، به دلیل کامل بودن چرخه تولید نقطه قوتی برای کاهش واردات به شمار می رود، افزود: مرغ آرین به دلیل شیب کمتر منحنی رشدش نسبت به سویه های خارجی راس، آربراکرز. کاب و دیگر سویه ها،  متابولیسم کمتری دارد. بنابراین کمتر مستعد بیماری هاست و از مقبولیت و مزیت بهتری برخوردار است.

به گفته وی، کشور ما در خصوص مرغ آرین ایرانی چرخه کامل تولید لاین، اجداد، مادر و جوجه یکروزه را داراست که در بین کل کشورهای جهان تنها ۸ کشور این مزیت را دارند.

رییس بخش علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قزوین از دیگر مزیت های مرغ آرین را قیمت مناسب جوجه یکروزه دانست و اظهارداشت: جوجه آرین در داخل کشور تولید می شود بنابراین به دلیل کامل بودن چرخه تولید نسبت به جوجههای وارداتی قیمت کمتری را خواهد داشت.

وی با اشاره به نگاه عمومی مردم از قدیم به مرغ با وزن پایین که مریض است و مرغ چاق مناسبتر است، اضافه کرد: به طور حتم باید این فرهنگ مصرف مرغ گوشتی در جامعه تغییر پیدا کند زیرا مصرف مرغ چاق برای سلامت جامعه مضر است.