:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

بخشی از سهام چوب و کاغذ مازندران در بورس عرضه می‌شود

مدیرعامل شرکت آینده پویا ، شرکتی که ۶۰ درصد از سهام شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران را در اختیار دارد ، گفت که طبق برنامه و پیگیری‌های در حال انجام ، این امیدواری وجود دارد که تا قبل از پایان سال بخشی از سهام این شرکت در بورس عرضه شود.
کد خبر: ۱۶۷۵۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
اقتصادگردان- حسین پناهیان روز سه شنبه در مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در ساری افزود که برنامه برای عرضه ۲۰ درصد سهام شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در بورس است .

وی گفت که در حال حاضر تمامی مقدمات برای این که این شرکت تا قبل از پایان  سال در فهرست شرکت های پذیرفته شده سازمان بورس قرار بگیرد در حال نهایی شدن است و کارشناسان هم در حال کشف قیمت برای عرضه اولیه سهام این شرکت هستند.

پناهیان از در نظر گرفته شدن سهام ترجیحی برای کارگران شاغل در شرکت چوب و کاغذ مازندران خبر داد و افزود : شرکت صنایع چوب کاغذ مازندران ظرفیت بزرگ برای این استان است و علاوه بر سهامداران ، کارگران ، سازمان تامین اجتماعی و امور مالیاتی از ذینفعان این شرکت هستند که باید در چارچوب مدیریت اسلامی منافع تمامی آنها لحاظ شود.

وی عرضه بخشی از سهام شرکت در بورس را هم نفع رساندن به مجموعه ذینفعان دانست و گفت : خوشبختانه مشکلات شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران که در دوره ای قرار بود به مزایده گذاشته شده فروخته شود ، با حمایت دولت حل شد و شفاف سازی مالی هم در این زمینه برای برون رفت شرکت از مشکلات کمک کرد.

پناهیان گره اصلی شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران را کمبود مواد اولیه چوب عنوان کرد  و افزود : با توجه به این که شرکت ۳۰ درصد سهم بازار کاغذ تحریر و روزنامه های کشور را تامین می کند ، در فروش محصول مشکلی ندارد و فقط باید تقدینگی و مواد اولیه آن همواره تامین شود.

ضرر ۸۴۰ میلیارد ریالی

مدیرعامل جدید شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران نیز در این مراسم از مواد اولیه و نقدینگی به عنوان دو مشکل شرکت یاد کرد و گفت : این شرکت با ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه شروع به کار کرد ولی امروز با داشتن ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه سودی عایدش نمی شود.

علی اکبر صفریان هزینه تعطیلی یک روزه این شرکت را ۱۰ میلیارد ریال برآورد کرد و افزود : شرکت چوب و کاغذ مازندران در سال جاری ۶۷ روز تعطیل بود و ۶۷۰ میلیارد ریال از این بابت ضرر داشت.

وی گفت : همچنین شرکت در سه ماهه اخیر فقط  ۱۰ هزار تن تولید داشت که نسبت به هزینه ۱۷۰ میلیارد ضرر به ثبت رسانده است.

صفریان خواستار استفاده از چوب های افتاده جنگل برای فعالیت شرکت و برون رفت آن از مشکل کمبود مواداولیه و ضرر و زیان شد.

طبق قانون تنفس جنگل هرگونه برداشت چوب از جنگل های کشور ممنوع است.

مدیرعامل جدید شرکت چوب و کاغذ مازندران همچنین یکی از مشکلات این شرکت را تامین نقدینگی دانست و گفت که شرکت برای تامین مواد اولیه اش روزانه به ۴۰ میلیارد ریال نقدینگی نیاز دارد.

در این مراسم که حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران و حسن خیریان پور معاون امور هماهنگی و اقتصادی استاندار حضور داشتند ، صفریان به عنوان مدیرعامل جدید شرکت چوب و کاغذ مازندران معرفی شد.صفریان پیش تر مدیرعامل سیمان شمال بود.

شرکت چوب و کاغذ مازندران از سال ۱۳۷۶ در شهرستان ساری آغاز به کار کرد و مهم‌ترین تولیدکننده کاغذ در کشور محسوب می‌شود . این شرکت حدود یکهزار و ۳۰۰ نیروی انسانی دارد.

این شرکت در حال حاضر سهامی خاص است که ۶۰ درصد سهام آن در اختیار شرکت آینده پویا ، ۲۰درصد صندوق بازنشستگی کشوری با ۲۰  درصد دیگر هم در اختیار شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است.

شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران پارسال با کمک چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی دولت از محل اعتبارات ستاد تسهیل و رونق تولید از زیر تیغ اعمال ماده ۱۴۱ قانون تجارت نجات یافت.

ماده ۴۱ قانون تجارت تصریح دارد : « اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال ندهد باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد. در صورتی که هیات مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق العاده مبادرت ننماید و یا مجمعی که دعوت می‌شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد، هر ذینفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت‌دار درخواست نماید.»