:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

قرار گرفتن ۸۰ درصد جمعیت کل کشور در زون خطر بسیار بالا و بالا

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به تمایل کشور به بلندمرتبه سازی گفت: این در حالی است که بسیاری از زمین‌های گرانقیمت در زون‌های گسلی در کشور قرار دارند.
کد خبر: ۱۶۷۵۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
اقتصادگردان- دکتر علی بیت‌اللهی امروز در وبینار تخصصی ساختمان‌های بلندمرتبه شهر تهران «مخاطرات و اهمیت آنها» ضمن گرامیداشت یاد شهدای آتش‌نشان و جانباختگان پلاسکو، اظهار کرد: در نقشه‌های پهنه‌بندی خطر زلزله در کشور،‌ حدود ۸۰ درصد جمعیت کل کشور در زون خطر بسیار بالا و بالا قرار دارند که این آمار نشان ‌دهنده دامنه ریسک در کشور است.

وی با بیان اینکه علاوه بر زلزله،‌ موضوع فرونشست را بویژه در ساختمان‌های بلندمرتبه باید به عنوان یک خطر عمده در نظر بگیریم، ادامه داد: بر اساس آمارها تعداد حوادث آتش‌سوزی‌ نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و این مساله، اهمیت توجه به آتش‌سوزی را در حوزه ساختمان پررنگ‌تر از قبل کرده است.

بیت اللهی با تاکید بر اینکه آمارها نشان می‌دهد که تمایل به بلندمرتبه‌سازی در کشور آهنگ شتابداری یافته است، یادآور شد: این در حالی است که بسیاری از زمین‌های گرانقیمت در زون‌های گسلی در کشور قرار دارند و این روند افزایشی در کلانشهرهای دیگر هم مزید علت برای توجه به موضوع ریسک ساختمان‌های بلندمرتبه است.

رییس مرکز بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطر نشان کرد: علاوه بر اینها توسعه و گسترش شبکه گاز پتانسیل حریق در کشور را بیشتر کرده است.

به گفته وی تخریب ساختمان‌ها در بافت‌های فرسوده و ساختمان‌های بلندمرتبه عاملی است که باعث گسیختگی لوله‌کشی‌های گاز شده و ریسک آتش را بخصوص پس از زلزله بالا می‌برد.