:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
زادبوم:

تجارت ایران و اوراسیا دو سال دیگر آزاد می شود

رئیس سازمان توسعه تجارت می گوید در صورتی که در فرآیندهای اجرا و مذاکرات مشکلی به وجود نیاید، تجارت ایران و اتحادیه اوراسیا از آبان ۱۴۰۱ آزاد خواهد شد.
کد خبر: ۱۶۷۵۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
اقتصادگردان- حمید زادبوم امروز در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در حال حاضر در سازمان توسعه تجارت چند موافقت نامه برای افزایش سطح تجارت مشترک با کشورها و اتحادیه های اقتصادی در دستور کار است که آن چه به مرحله پایانی رسیده، عضویت در اوراسیا است که می تواند برای کشور اهمیت فراوانی داشته باشد.

وی درباره مختصات این اتحادیه اقتصادی بیان کرد: طرح تاسیس این اتحادیه برای نخستین بار در سال ۱۳۹۴ مطرح شد اما کار بر روی آن حدود دو دهه بعد به انجام رسید و تعدادی از کشورهای منطقه به عضویت آن درآمدند. در حال حاضر میزان تجارت اوراسیا با سایر کشورهای جهان ۸۵۰ میلیارد دلار است که نشان دهنده وسعت عملکرد این اتحادیه به شمار می رود.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به بهبود سطح تجارت مستقیم ایران با اوراسیا از ابتدای امسال توضیح داد: براساس آمارهای اوراسیا میزان تجارت مشترک میان دو طرف دو درصد رشد کرده است. ما جزو اولین کشورهای بودیم که برای ورود به اوراسیا مذاکرات خود را آغاز کردیم که این مذاکرات در آبان سال گذشته به نتیجه رسید و بهبود سطح تجارت مشترک نتیجه این توافق است.

زادبوم خاطرنشان کرد: البته این عضویت در یک فرآیند سه ساله کلید خورده و در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات، از آبان ۱۴۰۱ تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا کلید خواهد خورد.

وی درباره مقدمات آغاز این تجارت آزاد توضیح داد: موضوع تخفیفهای تعرفه ای و مسائل فنی بخش مهمی از این مذاکرات هست. در کنار آن تشکیل یک منطقه آزاد بین ایران و اوراسیا نیز یکی دیگر از بخشهای این توافقنامه است که مذاکرات بر سر آن به شکل گسترده ادامه دارد. خوشبختانه در این زمینه مجوزهای لازم از سوی دولت صادر شده و ما مذاکره برای این تجارت آزاد را دنبال خواهیم کرد.