:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

وام ازدواج ۱۰۰ و ۷۰ میلیون تومانی در سال آینده

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از افزایش سقف وام ازدواج تا ۷۰ میلیون تومان و برای پسران زیر ۲۵ و دختران زیر ۲۳ سال تا ۱۰۰ میلیون تومان خبر داد
کد خبر: ۱۶۷۵۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
خبراقتصادی - رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس در تشریح مصوبات نشست کمیسیون متبوعش در حاشیه علنی امروز (سه شنبه، ۳۰ دی ماه) گفت: مجلس از کاهش نرخ ارز و واقعی شدن قیمت آن و تقویت پول ملی تمام قد حمایت می کند.

وی ادامه داد: افزایش وام ازدواج از ۵۰ میلیون تومان به ۷۰ میلیون تومان برای افراد در شُرُف ازدواج تعیین شده است. همچنین امسال یک استثناء در وام ازدواج برای پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال در لایحه بودجه دیده شده که براساس آن مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای هر زوج در مجموع ۱۴۰ و ۲۰۰ میلیون تومان وام ازدواج در نظر گرفته شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افرود: مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۳ هزار میلیارد تومان آن نیز در اختیار سازمان بهزیستی با بازپرداخت اقساط ۷ ساله با اولویت زنان سرپرست خانوار و مناطق محروم قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ تصریح کرد: مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در اختیار بنیاد برکت ستاد اجرای فرمان حضرت امام خمینی (ره) با بازپرداخت ۷ ساله و همچنین مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان در اختیار بسیج سازندگی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ایجاد اشتغال با اولویت مناطق کم برخوردار قرار گرفته است.

زارع بیان کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن به مبلغ هر شخص ۱۰۰ میلیون تومان برای پشتیبانی از فرزندآوری و فرزند سوم در نظر گرفته شده است. همچنین ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت ودیعه مسکن برای هر شخص ۱۰۰ میلیون تومان، وام ازدواج ۷۰ میلیون تومان و ۲۰ میلیون تومان وام ضروری در اختیار نیروهای مسلح با معرفی نهاد مربوطه قرار گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان با نرخ ۹ درصد برای پرداخت تسهیلات یا ساخت خرید مسکن برای هر فرد از محل منابع عادی بانک ها، یک هزار میلیارد تومان جهت پرداخت به بیماران صعب العلاج سرطانی و زوج های نابارور در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: مبلغ یک هزار میلیارد تومان تسهیلات جهت توانمندسازی پرداخت تسهیلات خرید انشعابات و توسعه تاسیسات خانگی و کارگشایی امور کسب و کار خرد روستایی و همچنین صندوق های اعتباری خرد زنان روستایی با اولویت مناطق روستایی و کم برخوردار لحاظ شده است.

زارع افزود: به شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران اجازه داده شد که معادل منابع پیش بینی شده در بودجه مصوب سالانه خود بابت هزینه های بهره برداری به شرکت بهره برداری نیروگاه اتمی بوشهر پرداخت کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ افزود: همچنین خرید برق از نیروگاه اتمی بوشهر براساس هزینه تمام شده حسابرسی شده نیروگاه مذکور صورت می گیرد، شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته ای ایران مکلف است درآمد حاصله را مطابق بودجه سالانه آن شرکت جهت سرمایه گذاری در طرح ها و  ردیف های تکلف دارایی سرمایه ای، جهت خرید کیک زرد با منشأ داخلی یا خارجی هزینه نماید.

زارع با اشاره به حکمی که در کمیسیون تلفیق برای زمان بندی آن مراعی گذاشته شد، تصریح کرد: در صورت پرداخت و تسویه حساب قبوض جریمه های رانندگی توسط مالکان خودرو تا پایان بهمن ۱۴۰۰ جریمه دیرکرد ناشی از عدم پرداخت تا پایان سال ۹۹ بخشیده می شود.

وی افزود: همچنین ۵۰۰ میلیارد تومان از محل عوارضی خروج از کشور در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای بهسازی روستاهای مرزی قرار خواهد گرفت، از محل ۵ درصد افزایش تعرفه جرایم رانندگی، مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان جهت هزینه های معلولان شدید ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات رانندگی و پیشگیری از معلولیت، همچنین مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان جهت اصلاح راه های روستایی و معابر در نقاط حادثه خیز شهرها و مبلغ ۵۰ میلیارد تومان براساس حوادث جاده ای و تجهیزات مورد نیاز درمانی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد:همچنین ۵۰ میلیارد تومان بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق در سال آینده در اختیارسازمان پزشکی قانونی از مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل این مصوبات تا این لحظه کمیسیون تلفیق، قرار خواهد گرفت.