:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
مشتری‌ها منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند

ریزش قیمت در بازار خودرو

بررسی قیمت‌ها در سایت‌های خودرویی و فضای مجازی حاکی است امروز در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۳۱ رقم۹۳ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ به بهای ۱۲۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ مدل ۹۸ ارزش ۹۹ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ (وانت پراید) ۹۹ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۰۴ میلیون تومان، تیبا۲ رقم ۱۱۶ میلیون تومان، ساینا ۱۲۳ میلیون تومان و کوییک دنده دستی ۱۳۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد
کد خبر: ۱۶۷۵۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
خبراقتصادی - با کاهش دلار به کانال ۲۱ هزار تومانی در روز گذشته، شاهد ریزش مجدد قیمت‌ها در بازار خودرو بودیم، البته مشتریان به انتظار افت بیش از پیش قیمت‌ها از خرید دست کشیده‌اند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، احتمال ریزش قیمت دلار به سوی رقم های کمتر از ۲۰ هزار تومان، انتظارات تورمی را بیش از پیش کاهش داده است. اکنون نرخ دلار در کانال ۲۱ هزار تومانی در نوسان است که احتمال افت بیشتر آن وجود دارد.

"نعمت الله کاشانی‌نسب" رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت در این زمینه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: بازار خودرو به تناسب نرخ دلار در حال ریزش است و خریداری در آن وجود ندارد.

وی بیان‌داشت: البته خریداران حق دارند چنین عکس‌العملی نشان دهند و وقتی کاهش نرخ ارز را شاهدند، از خرید دست خواهند کشید.

این مقام صنفی با اشاره به دو خودروی شاخص بازار، یادآور شد: امروز قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به حدود ۱۷۰ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ به کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان رسید، اما هنوز قیمت‌ها به قیمت‌های ماه گذشته کاهش نیافته است.

به گفته کاشانی‌نسب، امروز همه چیز در بازار خودرو وابسته به نرخ دلار است و اگر ریزش دلار آن‌طور که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند ادامه داشته باشد، کاهش قیمت‌های بیشتری را در بازار خودرو شاهد خواهیم بود.

وی در عین حال تصریح‌کرد: به‌طور قطع وقتی بازار خودرو از رکود خارج می‌شود که نرخ دلار به ثبات رسیده باشد.

 بررسی قیمت‌ها در سایت‌های خودرویی و فضای مجازی حاکی است امروز در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۳۱ رقم۹۳ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ به بهای ۱۲۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ مدل ۹۸ ارزش ۹۹ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ (وانت پراید) ۹۹ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۰۴ میلیون تومان، تیبا۲ رقم ۱۱۶ میلیون تومان، ساینا ۱۲۳ میلیون تومان و کوییک دنده دستی ۱۳۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین در گروه صنعتی ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۶۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ رقم۲۲۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ۲۲۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده دستی ۲۵۸ میلیون تومان، پژو پارس سال ۱۹۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس ۱۶۹ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس. ال. ایکس ۱۲۹ میلیون تومان، سمند ال. ایکس ۱۶۹ میلیون تومان، رانا ۱۸۵ میلیون تومان و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک ۳۸۰ میلیون تومان قیمت خورد.

در دسته مونتاژی‌ها نیز هر دستگاه جک اس ۵ به ۶۲۰ میلیون تومان، ساندرو مدل ۹۸ به ۴۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۸ به ۷۲۰ میلیون تومان و سیتروئن سی ۳ مدل ۹۸ به ۶۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.


با شروع سال 99 بازار خودرو روند بسیار پرفراز و نشیبی را تجربه کرده؛ به‌طوری‌که روند قیمت‌ها در طول 7 ماه نخست سال 99 روندی بسیار افزایشی را تجربه کرد، اما با ورود به ماه میانی فصل پاییز، قیمت‌ها در بازار خودرو سیر نزولی پیدا کرد. انتخاب «جو بایدن» به عنوان رییس‌جمهور منتخب امریکا، روند کاهشی در بازار دلار را رقم زد، به دنبال آن سیگنال کاهش قیمت به بازار خودرو داده شد. این روند کاهشی در بازار خودرو و رسیدن به نوعی ثبات ادامه‌دار بود، اما چند روز پس از اعلام فرمول جدید قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت، افزایش اندکی در قیمت خودرو را شاهد بودیم؛ اما این افزایش هم‌دوام چندانی نداشت؛ به‌طوری‌که مشاهدات اخیر بازار خودرو از روند کاهشی‌تر قیمت‌ها حکایت دارد. حال با توجه به اینکه قیمت دلار این روزها در حال ریزش است، احتمالا تا پایان سال جاری حداقل شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو نخواهیم بود. فعالان و کارشناسان خودرو نیز کاهش نرخ دلار را عاملی اثرگذار بر روند کاهشی قیمت خودرو می‌دانند، که

اثر آن بر روی قیمت خودروهای خارجی محسوس‌تر است. به گفته آنها، اگر نرخ دلار به همین شکل کاهش یابد، ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو نیز سریع تر اتفاق خواهد افتاد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که با توجه به نزولی بودن قیمت‌ها، خریداران بیش از قبل نسبت به خرید خودرو تردید دارند؛ به شکلی که فروشنده در بازار وجود دارد اما خریداری نیست.

  ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو

یکی از اصلی‌ترین مسائل کشور ما مشکلات و دغدغه‌های صنعت خودرو‌سازی و سایر عوامل تاثیرگذار بر آن است. با توجه به اینکه این حوزه ارتباط نزدیکی با مردم دارد و مردم مصرف‌کننده مستقیم محصولات تولید شده توسط شرکت‌های خودرو‌سازی هستند، بنابراین بحث قیمت و بازار خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و پیروزی «جو بایدن» به عنوان رییس‌جمهور امریکا، با توجه به کاهش انتظارات تورمی مردم، شاهد نزولی شدن نرخ ارز بودیم. از آن جا که قیمت خودرو ارتباط تنگاتنگی با نرخ ارز دارد، در پی کاهش قیمت ارز، قیمت خودرو نیز سیر نزولی پیدا کرد. این روند به نوعی باعث نزدیک شدن قیمت خودرو در کارخانه با قیمت موجود در بازار شده است. اما همچنان به علت رانت موجود تقاضای بسیار زیادی برای خودروهایی که با قیمت کارخانه به فروش می رسد، وجود دارد. تعداد بسیار زیاد شرکت‌کنندگان در قرعه کشی‌هایی که از سوی شرکت های خودرو‌سازی برگزار می‌شود نشان‌دهنده این مطلب است.  اما پس از اعلام خبر تغییر فرمول قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت به علت ایجاد هیجاناتی در بازار شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو بودیم. اما این افزایش قیمت دوامی نداشت و مجددا قیمت‌ها یک منحنی نزولی را طی کردند. در همین حال، نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، به تازگی خبر از ریزش ۱۰ درصد دیگر قیمت خودروها در بازار طی یک هفته اخیر داده است و اعلام کرده که با توجه به کاهش نرخ ارز در کشور، به‌تبع آن کالاهای سرمایه‌ای همچون خودرو و سکه نیز با کاهش قیمت مواجه شده‌اند. با توجه به اینکه قیمت دلار و نرخ ارز یک سیر نزولی را طی می‌کند همچنان احتمال کاهش قیمت خودرو وجود دارد. در آبان‌ماه امسال پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا تاکنون روند قیمت در بازار خودرو به صورت کاهشی پیش رفته و حدود 32 درصد کاهش قیمت داشته است. پس از آن بازار به یک ثبات نسبی با نوسان‌های محدود کاهشی رسیده بود. اما در طول یک هفته اخیر، با توجه به کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار 10 درصد دیگر ریزش پیدا کرده است. نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در این باره به «ایسنا» گفته است: این روزها نرخ ارز کاهش یافته و قیمت خودرو نیز به دنبال آن کاهش یافت. این در حالی است که میزان تقاضا در بازار به‌شدت پایین است و آنقدر که فروشنده در بازار وجود دارد، خریدار نیست .با توجه به اینکه قیمت‌ها در بازار خودرو روندنزولی پیدا کرده است، درج قیمت‌ها در سایت‌های فروش خودرو امکان‌پذیر شده است.بنابراین از حدود10 روز گذشته، باتوجه به اینکه قیمت‌ها در بازار خودرو در چند ماه گذشته شوک قیمتی نداشته و کاهشی پیش رفته است، بازگشت مجدد قیمت خودرو به سایت‌های خرید و فروش اینترنتی را شاهد بوده ایم. این در حالی است که با بازگشت مجدد قیمت‌ها به سایت‌ها، بازهم ریزش در قیمت‌ها دیده شد و تاثیر بیشتر بر شرایط فعلی (کاهش نرخ ارز) داشت.

  دامنه تغییرات قیمتی خودروها

با توجه به آخرین تغییرات قیمت‌ها به‌طور معمول کاهش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی تا پنج میلیون تومانی در قیمت محصولات گروه خودروسازی سایپا و ریزش ۵۰۰ هزار تومانی تا ۱۰ میلیون تومانی در قیمت محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته نسبت به روز گذشته دیده می‌شود در شنبه این هفته مشاهده می‌شود.طبق اعلام نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران آخرین قیمت‌ پرتیراژها بدین صورت بوده است که در گروه محصولات ایران‌خودرو به طور مثال پژو ۲۰۶ تیپ۲ حدودا ۱۸۸ میلیون تومان و تیپ۵ آن ۲۴۷ میلیون تومان، سمند (LX) ۱۷۵میلیون تومان و مدل EF۷ آن ۱۹۶ میلیون تومان قیمت دارد. پژو پارس سال ۲۰۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵GLX دوگانه‌سوز ۱۸۲ میلیون تومان، سورن ۲۲۹ میلیون تومان، ۲۰۷ دستی ۲۷۴ میلیون تومان و پانوراما آن در محدوده ۳۰۹ میلیون تومان قرار گرفته‌اند.

همچنین رانا و راناپلاس نیز به ترتیب ۱۹۸ و ۲۲۵ میلیون تومان قیمت دارند. دنا و دناپلاس توربواتوماتیک نیز به ترتیب ۲۵۴ و ۴۱۸ میلیون تومان در بازار روز شنبه تعیین قیمت شدند.در گروه سایپا نیز هر دستگاه سایپا ۱۱۱ به ۱۲۳ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ حدود ۱۰۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سایپا ۱۵۱ (پراید وانت) ۱۱۲ میلیون تومان رسیده است. تیبا، تیبا ۲ و تیبا ۲ پلاس نیز به ترتیب ۱۲۶ میلیون تومان، ۱۲۸ میلیون تومان و ۱۳۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. ساینا نیز به حدود ۱۳۳ میلیون تومان رسیده و کوییک دنده‌ای ۱۴۳ میلیون تومان و کوییک R هم ۱۴۸ میلیون تعیین قیمت شده‌اند.

  پاسخی به شبهات قرعه‌کشی

خودرو همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مردم بوده و شبهات بسیاری پیرامون آن وجود دارد. با توجه به اینکه در حال حاضر دو شرکت بزرگ خودرو ساز در ایران بخشی از محصولات خود را از طریق قرعه‌کشی به فروش می‌رسانند، مسائل و سوالات بسیاری را به وجود آورده است. در همین خصوص مجید باقری، قائم مقام مدیرعامل در حوزه فروش و خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا در رابطه با این موضوع که آیا خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد به خبرنگار فارس گفته، رویکرد این‌طور بوده تا به سمتی برویم که مصرف‌کننده واقعی شناسایی شود. به همین دلیل برای این امر 7 محدودیت در نظر گرفتیم، اولین محدودیت این است که در 48 ماه گذشته شما از سایپا و ایران‌خودرو، محصولی خریداری نکرده باشید. دومین مورد اینکه، تأکید کردیم، متقاضی حتما گواهی‌نامه داشته باشد چون در گذشته برای دانش‌آموزان یا کودکان خودرو ثبت‌نام می‌کردند. سومین محدودیت این است که در زمان خریداری، خودرو پلاک فعال نداشته باشد چراکه اگر پلاک فعال داشته باشد احتمالاً این خودروی دوم را برای سرمایه‌گذاری خریداری می‌کند.بنا به توضیحات او متصل کردن بانک‌های اطلاعاتی کشور مشکلاتی دارد ولی با این حال خودروساز تمام این موارد را قبول کرده است. محدودیت بعدی این بوده که برای پرهیز از بلافاصله فروختن خودرو، سند محصول یک سال در رهن بماند و بخشی از مبلغ خودرو را هم نگه داشتیم که از نظر قراردادی بتوان این امر را محقق کرد. تا میزان ممکن کمیته خودرو محدودیت‌هایی در نظر گرفته اما چنین ادعایی وجود ندارد که با این محدودیت‌ها مصرف‌کننده واقعی شناسایی می‌شود ولی سعی بر این است که به سمت شناسایی مصرف‌کننده واقعی برویم.به گفته باقری، یک زمان برای یکی از فروش‌ها در صنعت خودرو حدود 5 میلیون نفر ثبت‌نام کردند. اگر بخواهیم این ثبت نام 5 میلیونی را شاخصی برای شرایط اقتصادی و ورود پول تلقی کنیم، در آن‌صورت هر چقدر متقاضیان از 5 میلیون کمتر باشد، می‌گویند کاهش پیدا کرده است ولی الان در هر ثبت‌نام ما مجبور به قرعه‌کشی می‌شویم. دلیل آن هم ‌این است که تعداد متقاضیان از ظرفیت ما بیشتر بوده  بنابراین مجبور به قرعه‌کشی هستیم، لذا قویاً باید تأکید کنم که متقاضیان ما همین الان هم نسبت به ظرفیت ما بیشتر هستند و تا مادامی که ما از قرعه‌کشی استفاده می‌کنیم یعنی افراد بیشتری علاقه‌مند هستند.