:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

برق سیستان و بلوچستان به پاکستان و افغانستان صادر می‌شود

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: کمتراز ۶ درصد برق مصرفی استان به ۲ کشور افغانستان و پاکستان صادر و از درآمدهای حاصل از آن برای توسعه زیرساخت‌های برق منطقه استفاده می‌شود.
کد خبر: ۱۶۷۵۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
اقتصادگردان- علیرضا پرنده‌مطلق روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی اظهارداشت: حدود ۳۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای کسب شده از صادرات برق در سالجاری به توسعه زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان کمک شده است.

وی با بیان اینکه با شروع فرایند استخراج ارز، صنعت برق  کشور برای قانونمند کردن روند این استخراج یکسری قوانین و تمهیدات را ثبت و تصویب کرده است، افزود: هم‌اینک رمزارزهایی دارای مجوز می توانند براساس مجوز دریافتی فعالیت کنند اما متاسفانه یکسری افراد سودجو معمولا در صدد فرار از قانون هستند که براساس مقررات با آنان برخورد می شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه افزایش قیمت رمزارزها سبب جذب افراد بیشتری به این سمت شده است بیان کرد: در این راستا همکاران ما در شرکت توزیع برق پایش های مستمر انجام می‌دهند و قانون هم مشخص کرده که با متخلفان برخوردهای جدی می‌شود.

وی افزود: در شرایط کنونی کشور که گاز هم محدودیت دارد متاسفانه رمزارزها به ویژه بخش غیرمجاز آن باعث افزایش بار و انرژی مصرفی در صنعت برق شده که این اتفاق مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند.

پرنده‌مطلق در مورد نحوه بر خورد با مراکز مجازی که در سیستان و بلوچستان بیش از ظرفیت خریداری شده انرژی مصرف می کنند گفت: تاکنون چنین موردی در میان مشترکان‌ این شرکت وجود نداشته زیرا مشترکین ما مشخص هستند اما در بخش توزیع احتمال وقوع این اتفاق بوده که طبق دستورالعمل‌های جدید باید پایش شود تا اگر بیشتر از اشتراک‌شان مصرف کنند حتما محدود و اگر رعایت نکنند قطع  شوند.

وی با اشاره به خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های خورشیدی بیان کرد: در قانون بودجه سالجاری ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای افرادی که بخواهند از تسهیلات بسیارکم بهره یا بدون بهره برای ساخت نیروگاه استفاده کنند در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی در قانون بودجه دیده شده است افزود: بخش اعظمی از این ۵۰ میلیون تومان‌ها در روستاها، حاشیه شهر و مناطق محروم می‌تواند باشد ولی تا امروز از این ظرفیت قانونی استفاده نشده است.

وی با اشاره به نقش مردم در راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی ادامه داد: افراد علاقه‌مند برای راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی باید به شرکت توزیع برق مراجعه و درخواست خود را ارائه کنند، این شرکت نیز پس از بازدید و تایید فضای درنظرگرفته برای این هدف، فرد متقاضی را به بانک معرفی و در همین راستا شرکت فروشنده و نصاب پنل خورشیدی نیز مشخص می شود.

استان سیستان و بلوچستان به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و تابش زیاد خورشید در طول سال شرایط بسیار مناسبی برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر خورشیدی و بادی را دارد.