:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

عملیات وصل گرم خط تقویتی ۱۶ اینچ جاجرم - میامی انجام شد

مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی از انجام عملیات وصل گرم خط تقویتی جاجرم - میامی با همکاری شرکت ملی توزیع گاز (دیسپچینگ) و منطقه چهار شرکت انتقال گاز ایران در این خطه خبر داد.
کد خبر: ۱۶۷۵۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
اقتصادگردان- به نقل از روابط عمومی شرکت گاز استان خراسان شمالی، حسن رضا میربلوکی روز سه شنبه اظهار داشت: این عملیات مطابق برنامه زمانبندی با هدف تقویت فشار گاز شهرستان های گرمه و جاجرم و صنایعی همچون کارخانه آلومینا صورت گرفت که با همکاری امور مهندسی و اجرای طرح های شرکت گاز استان و گروه هات تپ (وصل گرم) منطقه چهار عملیات انتقال گاز با موفقیت انجام و خط ۱۶ اینچ گرمه و جاجرم به خط ۴۲ اینچ میامی- دشت متصل شد.

عملیات هات تپ (Hot Tap Operation) از زمره خدمات خطوط لوله و مخازن است که با توجه به منافع و بهره وری بالای خود در مقایسه با روش های پیشین انشعاب گیری بسیار مورد توجه واحدهای نفتی و گازی و پتروشیمی و نیروگاهی قرار گرفته است؛ عملیات هات تپ همان طور که از نام آن نیز بر می آید روی خط لوله یا مخزنی انجام می شود که حاوی مواد و سیالات است.

مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی افزود: اجرای خط تقویتی ۱۶ اینچ جاجرم – میامی تاکنون ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا سال دیگر عملیات اجرایی به پایان خواهد رسید.

وی گفت: عملیات وصل گرم اتصال خط جدید گاز به خط گازدار قدیم است.

میر بلوکی اظهار داشت: این عملیات پیرو هماهنگی با ملی توزیع گاز ایران و منطقه چهار شرکت انتقال گاز ایران از روز ۲۳ دی ماه  به  مدت چهار روز در محدوده استان سمنان و در کیلومتر ۵۰ گرمه به میامی انجام شد.

وی از برخورداری ۱۰۰ درصدی جمعیت شهری و ۹۹.۷ درصدی روستایی استان از گاز طبیعی خبر داد و اظهار داشت: خراسان شمالی دارای ۳۲۶ هزار مشترک در بخش های صنعتی، خانگی و عمومی است که حدود ۷۳۷ مشترک آن در بخش صنعتی و عمده، از انشعاب گاز برای تولید و اشتغال بهره مندند.

تاکنون به ۳۱۰ واحد صنعتی و ۱۵ شهرک صنعتی استان گازرسانی شده که در این حوزه رتبه دوم کشوری را در سال گذشته کسب کرد.

نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، پتروشیمی بجنورد، آلومینای ایران، ریخته گری و لوله گستر اسفراین از جمله صنایعی هستند که سوخت آنها از گاز طبیعی است.

در زمستان سال های گذشته این منطقه بعضا با افت فشار گاز مواجه می شد که برای جبران این مشکل، به اجبار حجم ورودی گاز آلومینای جاجرم کاهش می یافت.

اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۷ درصد جمعیت روستایی خراسان شمالی از گاز طبیعی بهره مند هستند.

سهم گاز طبیعی در تامین سبد انرژی استان بیش از ۸۰ درصد است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.