:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳

هموارسازی راههای روستایی مازندران

حوزه ساخت و نگهداری راههای روستایی مازندران طی سالهای فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم بهره‌برداری بیش از یکهزار و ۲۰۰ پروژه را به خود دید که با هزینه چهارهزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی منجر به ارتقا مسیرهای روستایی استان شد.
کد خبر: ۱۶۷۵۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
اقتصادگردان- طول راههای روستایی استان مازندران هفت هزار و ۸۹۸ کیلومتر است که از این میزان چهار هزار و ۳۶۲ کیلومتر آسفالته هست به طوریکه براساس اعلام اداره کل راهداری استان حدود ۵۵ درصد راههای روستایی مازندران آسفالته می باشند.

در حالیکه میانگین کشوری راههای آسفالته حدود ۶۰ درصد است مازندران در دوره فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم میانگین برخورداری روستاهای مازندران را از نظر راه آسفالته روستایی حدود سه درصد رشد داده است.

اعتبارات صرف شده برای راههای روستایی مازندران در قالب ۲ سرفصل یعنی تخصیص اعتبارات از محل بودجه راه و شهرسازی و همچنین اعتبارات اداره کل راهداری است که تا کنون بیش از چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری و ساخت راه روستایی مازندران تامین و هزینه شد.

در دولت یازدهم و دوازدهم علاوه موارد ذکر شده سرفصل اعتباری دیگری نیز برای اجرای پروژه های راهسازی در روستاهای مازندران با عنوان پروژه های مشارکتی کلید خورد که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ اجرای شد و در نتیجه مقرر گردید قیر مورد نیاز توسط دولت تامین شود و هزینه پخت و حمل قیر توسط اهالی روستا صورت می‌گرفت.

۳۶۴ پروژه ملی و استانی نگهداری از راههای روستایی

رییس اداره نظارت بر ساخت و توسعه راههای روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران گفت: پروژه های نگهداری راههای روستایی استان با اعتبارات مصوب استانی به تعداد ۳۶۴ طرح ملی و استانی می باشد که این پروژه ها فقط طی سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ حدود یک هزار میلیارد ریالی اعتبار را جذب و هزینه کرد.

سعید نصر افزود : در سال ۱۳۹۷ با تخصیص اعتبار ۲۱۵میلیارد ریالی ۱۶۸ پروژه مصوب استانی برای روکش و لکه گیری آسفالت راههای روستایی مازندران انجام شد.

وی تعداد پروژه های مصوب استانی نگهداری راههای روستایی مازندران را در سال گذشته را نیز ۱۷۴ پروژه عنوان کرد و گفت : برای اجرای این طرح ها ۴۲۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

این مسئول حوزه راههای روستایی مازندران همچنین به اجرای پروژه های نگهداری راه روستاهای استان از محل اعتبارات ملی اشاره کرد و افزود : طی این ۲ سال ۲۲ پروژه با اعتبار ۶۱ میلیارد ریال به اجرا در آمده است.

به گفته او در این ۲ سال ( ۹۷ و ۹۸ ) تعداد ۱۰۳ محور روستایی استان به طول ۱۰۶ کیلومتر روکش آسفالت شد و همچنین در این مدت ۳۰ کیلومتر شن ریزی با اعتبار ۲۶۵ میلیارد ریال نیز انجام گرفت.

اجرای ۸۹۲ پروژه ساخت راههای روستایی در مازندران

طی سالهای ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۸ تعداد پروژه هایی که در زمینه ساخت راههای روستایی تعریف شد ۸۹۲ طرح بود که برای اجرای این طرح ها که شامل ساخت و آسفالت راههای می شد یک هزار و ۳۷۵ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت.

بنا به آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران با تخصیص این میزان اعتبار بیش از ۱۵۳ کیلومتر راه روستایی ساخته و علاوه بر آن بیش از ۲۷۷ کیلومتر آسفالت راهها انجام شد.

مدیر نظارت بر راههای روستایی به تشریح فعالیت های هرساله اجرای پروژه های ایجاد راه روستایی مازندران از سال ۱۳۹۲ پرداخت و گفت: در سال نخست فعالیت دولت یازدهم یعنی در سال ۱۳۹۲ با اختصاص ۱۰۴ میلیارد ریال اعتبار ۳۴ پروژه راه به طول ۴۱ کیلومتر ساخته و ۴۸ کیلومتر راه نیز آسفالت شد.

نصر  افزود : در سال  ۱۳۹۳ برای ساخت ۲۲ کیلومتر راه روستایی و آسفالت ۳۷ کیلومتر  مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت .

وی گفت: در سال ۹۷ میزان اعتبار ساخت راه روستایی مازندران به ۲۵۰ میلیارد ریال افزایش یافت که در آن سال ۳۰ کیلومتر مسیر جدید ساخته و ۵۱ کیلومتر نیز آسفالت شد.

مدیر نظارت بر راههای روستایی افزود: در سال گذشته نیز ۱۶ و نیم کیلومتر راه روستایی در مازندران ساخته و ۲۷ و نیم کیلومتر آسفالت راه نیز انجام شد که برای این طرح ها ۱۸۲ میلیارد ریال اعتبار صرف شد.

یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر ساخت مشارکتی راه روستایی

طی سالهای ۱۳۹۲ یعنی از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال ۱۳۹۶ پروژه راه روستایی مشارکتی اجرا شد و همانطور که پیشتر گفته شد در روند اجرای آن قیر مورد نیاز توسط دولت تهیه و تامین می شد و هزینه پخت و حمل این قیرها برای اجرای طرح های آسفالت راههای روستایی توسط اهالی پرداخت می شد.

مدیر نظارت بر راههای روستایی با اشاره به اینکه هزینه احرای طرح نیز بردوش اعتبارات دولتی بود در اینباره نیز گفت: در نخستین سال اجرای پروژه مشارکتی ۸۰ کیلومتر ساخت و روکش راههای روستایی مازندران با اعتبار ۱۱۴ میلیارد ریالی انجام شد .

به گفته نصر در مجموع طی چهار سال اجرای طرح مشارکتی راههای روستایی مازندران یکهزار و ۴۲۳ کیلومتر راه روستایی ساخت و روکش آسفالت شد که برای آن ۲ هزار و ۱۸۹ میلیارد ریال هزینه صرف شد.

نصر با اشاره به اینکه پروژه های راهسازی روستایی در مازندران همچنان پیگیری می شود، ادامه داد : هدف گذاری ابلاغی برای ما امسال اجرای  ۱۸۳ پروژه راه روستایی است که ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده است.

وی میانگین برخورداری مازندران از راه روستایی آسفالته را ۵۵ درصد اعلام کرد و گفت : یعنی اینکه در حال حاضر ۵۵ درصد راههای روستایی استان دارای راه آسفالته هستند که طی سالهای فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم با اعتبارات تخصیصی و کارهای انجام شده حدود سه درصد این شاخص ارتقا یافته است .