:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

برخورداری ۱۱۹ روستا از آب سالم دستاورد پویش الف-ب-ایران در کردستان

پویش " هر هفته الف - ب - ایران" در یک سال اخیر نوید بخش آینده‌ای بهتر برای کردستان و ارمغان آن بهره‌مندی اهالی ۱۱۹ روستای استان از آب شرب پایدار و سالم بوده است.
کد خبر: ۱۶۷۵۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
اقتصادگردان- پویش #هر-هفته-الف-ب-ایران"، که از سال گذشته در کشور اجرا شده و اکنون نیز ادامه دارد، فرصتی را فراهم کرده تا در قالب آن طرح‌های مهم آب و برق در استان‌های مختلف به بهره‌برداری برسد.

وزیر نیرو در زمان راه‌اندازی این پویش به مردم قول داده بود تا پایان سال هر هفته از پروژه‌های مهم صنعت آب و برق در سراسر کشور رونمایی شود و تاکنون طرح‌های مهم و زیادی در این بخش‌ها در مناطق مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است.

اهمیت این پویش به قدری است که رییس‌جمهوری، دهم تیرماه امسال در پیامی که به وزیر نیرو بابت این طرح داد، گفت: اقدام‌های برنامه‌ریزی شده در زمینه دو نیاز اساسی مردم یعنی آب و برق (الف و ب)، عبور بی‌مشکل از تابستان‌های گرم و خشک، ایجاد امنیت روحی و اجتماعی در جهت استمرار بهره‌گیری از دو نعمت ارزشمند، اعتماد لازم برای برنامه‌ریزی اقتصادی و نگاه امیدوارانه به تابستان ۹۹ با وجود مواجهه با پاندمی کووید۱۹ و عدم دغدغه مردم برای قطعی آب یا برق در بیمارستان،  منزل یا محل کار از یک سو و بیان و تشریح لازم در پایان طرح‌ها و افتتاح آنها به سبکی نوین و دلگرم‌کننده از سوی دیگر، برای مردم ایران و دولت تدبیر و امید افتخارآمیز و غرورآفرین بود.

اما پویش "هر هفته الف-ب-ایران" زمینه‌ای را فراهم کرد تا در استانی مانند کردستان نیز که در بخش‌های مختلف از جمله آب و برق، به لحاظ عقب‌ماندگی رنج می‌برد، طرح‌هایی مهم به ویژه در حوزه آبرسانی و تامین آب شرب سالم اجرا شود.

از آذر پارسال تاکنون در قالب طرح پویش "هرهفته الف- ب- ایران" ۶ طرح از جمله آبرسانی به پنج مجتمع روستایی( شامل ۴۴ روستا) و تامین آب شرب سالم و بهداشتی ۷۵ روستای کردستان اجرا شد تا گامی ارزشمند برای تامین رفاه مردم به ویژه روستاییان برداشته شده باشد.

اجرای چهار طرح با سرمایه گذاری سه هزار و ۷۳۰ میلیارد ریالی

۲۶ آذر ماه پارسال بود که با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو، چهار طرح مهم با سرمایه‌گذاری سه هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال در استان کردستان به بهره‌برداری رسید.

در سفر اردکانیان به کردستان، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای بیجار و حسن آباد یاسوکند در قالب طرح «هر هفته - الف - ب - ایران»  با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد ریال افتتاح شد.

با افتتاح ۲ تصفیه‌خانه بیجار و حسن آباد یاسوکند، میزان بهره‌مندی جمعیت استان از تصفیه فاضلاب از ۶۹ درصد به ۷۷ درصد افزایش یافت که بالاترین درصد در سطح کشور و ۲، ۵ برابر میانگین کشوری است.
همچنین در جریان سفر یک روزه وزیر نیرو در سال گذشته، بخش دوم سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم دهگلان و تامین آب چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی دیم این مسیر به بهره‌برداری رسید.

این پروژه یکی از پروژه‌های تاثیرگذار در ایجاد توسعه استان کردستان است که با هدف انتقال آب از سد آزاد به شهر سنندج و دشت قروه و دهگلان طراحی و اجرا شده است. طول پروژه ۸۳ کیلومتر است که بخش اول آن در سال ۹۴ به بهره‌برداری رسید و در سفر وزیر نیرو بخش دوم آن(۵۳ کیلومتر) افتتاح شد.

این طرح با روش فنی و تکنیکال طراحی و اجرا شده است و آب را از سد آزاد با ۲ ایستگاه پمپاژ با دبی ۷ متر مکعب پمپاژ می‌کند. آب از طریق لوله‌های دو هزار پس از طی ۲۵ کیلومتر وارد تونل ۴.۲ کیلومتر شده و پس از ایستگاه پمپاژ میانی با دبی پنج متر مکعب و طی مسیر ۵۳ کیلومتر وارد دشت قروه -دهگلان و بخشی از آن به دریاچه سد قوچم وارد می‌شود.

بهره‌برداری از پنج مجتمع آبرسانی روستایی از دیگر برنامه‌های سفر رضا اردکانیان به کردستان بود که با افتتاح این طرح‌ها، ۴۴ روستا با جمعیت ۱۸ هزار نفر با اعتبار بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.

این پنج مجتمع در پنج شهرستان مختلف از جمله سنندج مجتمع آرندان با ۶ روستا، مجتمع آبرسانی رستمیان در سقز با هفت روستا، مجتمع شیوه دی بانه با ۲۱ روستا، مجتمع اورامان سروآباد شامل پنج روستا و مجتمع آلی پینک دهگلان با پنج روستا است.

طرح ارتقای ظرفیت نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج

۲۵ آذر امسال هم در در قالب سی و دومین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، طرح ارتقای ظرفیت نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج به صورت ویدیو کنفرانس با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

با افتتاح این طرح، توان تولید برق نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج از ۱۵۹ مگاوات به ۱۸۴ مگاوات افزایش یافت و برای اجرای آن ۱۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد.

وزیر نیرو در این آیین با بیان اینکه کار ارتقا ظرفیت نیروگاه سنندج ارزشمند است، افزود: زمانی با ۴۰ درصد جمعیت فعلی و با همین منابع نفتی و دسترسی‌های محدود به تخصص‌های دنیا، تنها کاری که می‌شد، نفت را استخراج می‌کردیم و برای اجرای پروژه‌های مهم از جمله طرح‌ها و بهره‌برداری از نیروگاه‌ها متکی به کشورهای خارجی بودیم   که اکنون وضعیت تفاوت بسیاری کرده و خود قادر به انجام طرح‌های بزرگ در حوزه نیروگاهی هستیم.

رضا اردکانیان با بیان اینکه ارتقا عددی ظرفیت نیروگاه چندان مهم نیست بلکه مهم اجرای آن است، یادآور شد: وجود ۱۵ کشور همسایه و ارتباط زمینی، بستری مناسب و مزیتی نسبی برای صادرات برق و آینده‌ای روشن برای بخش‌های مختلف صنعت برق کشور است.

وی با اشاره به اینکه کردستان و استان‌های مرزی جزو اولویت‌های این وزارت‌خانه است، اضافه کرد: در بهمن و اسفند امسال شاهد بهره‌برداری از طرح‌های مهم آب و برق از جمله سد مخزنی، تصفیه‌خانه آب و فاضلاب، شبکه آبیاری، آبرسانی روستایی و طرح‌های شبکه برق در کردستان خواهیم بود که زمینه آبادانی بیشتر استان را فراهم می‌کند.

احداث بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج از سال ۱۳۸۲ توسط شرکت توسعه یک مپنا و احداث بخش بخار آن نیز از سال ۱۳۸۸ توسط شرکت توسعه دو مپنا آغاز شد.

نیروگاه سنندج از دارایی‌های شرکت تولید نیروی برق سنندج بوده است که از محل تهاتر بدهی‌های شرکت توانیر با مطالبات شرکت مپنا، ۹۹/۸۱ درصد سهام آن از طریق فرابورس در سال ۱۳۹۱ به شرکت مپنا واگذار شده است.

بهره‌برداری از طرح آبرسانی به ۷۵ روستای کردستان

روز سه‌شنبه ۲۳ دی ماه امسال گام بزرگ دیگری برای رفع مشکل کم‌آبی روستاهای کردستان برداشته شد و طرح آبرسانی به ۷۵ روستا با ۸۱۷ میلیارد ریال اعتبار، در قالب سی و ششمین هفته پویش" هر هفته الف_ب_ایران" با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان در آیین بهره‌برداری از این پروژه‌ها اظهار داشت: برای آبرسانی به این ۷۵ روستا، ۲۸۷ کیلومتر خطوط انتقال اجرا شد و با افتتاح این طرح‌ها، جمعیتی حدود ۱۰ هزار و ۴۸۰ خانوار معادل ۴۳ هزار و ۸۲۵ نفر از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.

محمدحسین محمدی اضافه کرد: در این پروژه‌ها اصلاح و توسعه شبکه‌های آب روستایی به طول ۱۸۲ کیلومتر و خط انتقال آب به طول ۲۸۷ کیلومتر اجرا شد و در نتیجه آن ساکنان ۷۵ روستای استان به آب آشامیدنی سالم دسترسی یافتند.

وی به اشاره به احداث ۲۳ ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۲۴۹ لیتر بر ثانیه، یادآور شد: در قالب این پروژه‌ها و برای بهره‌برداری از آنها، ۶۵ باب مخزن ذخیره با ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب ایجاد، ۲۶ حلقه چاه، حفاری و تعداد ۱۴ دهنه چشمه نیز بهسازی شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کردستان، ظرفیت تامین آب در این پروژه‌ها را ۳۱۳ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و اظهار داشت: در زمان اجرای این طرح‌ها برای ۴۰۴ نفر اشتغال ایجاد شد و اکنون بعد از بهره‌برداری نیز برای ۴۳ نفر شغل ایجاد شده است.

آبرسانی سیار به ۶۴ روستا

از آغاز یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در اسفند سال گذشته آبرسانی پایدار به ۲۱۷ روستا با جمعیت بیش از ۸۶ هزار نفر انجام شده است اما در حال حاضر آب شرب ۶۴ روستای استان کردستان با جمعیت ۲۴ هزار نفر به صورت سیار و با تانکر صورت می‌گیرد.

به طور قطع وجود آب شرب سالم و بهداشتی، اساسی‌ترین نیاز هر انسانی برای زندگی است. اگر می‌خواهیم روستانشینان به دلیل کمبود آب و نداشتن امکانات، بار سفر را به سمت شهرها نبندند، باید دولت بیش از گذشته و با تلاشی جهادی، برای رفع این مشکل اقدام کند، چراکه تامین آب پایدار در روستاها، جدا از توسعه مناطق روستایی و نگهداشت مردم مولد، مانع از مهاجرت آنان به شهرها و افزایش آسیب‌های اجتماعی در نقاط حاشیه شهرها خواهد شد.

کردستان یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد و در حال حاضر ۳۸۳ هزار و ۱۳۷ مشترک در استان از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره‌مند هستند.