:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان:

50 سد کوچک و بزرگ در استان هرمزگان احداث می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه احداث سدها در توسعه و ایجاد اشتغال در یک منطقه تاثیر بسزایی دارند، از احداث 50 سد کوچک و بزرگ در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۱۶۷۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹
اقتصادگردان- به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "هوشنگ ملایی" در دیدار با امام جمعه شهرستان بندرعباس و نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان با اعلام این خبر اظهار کرد: پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، به ابتکار وزیر نیرو در کشور ایجاد شده و در قالب این پویش طرح‌های زیادی در کشور و استان هرمزگان به بهره‌برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه بیش از 40 هزار میلیارد تومان در قالب پویش#هرهفته_الف_ب_ایران در استان هرمزگان سرمایه‌گذاری شد، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری بیش از 10 پروژه شاخص در حوزه آب و برق نیز به بهره‌برداری برسد.
ملایی ضمن تقدیر از حمایت‌ها و رهنمودهای امام جمعه شهرستان بندرعباس و نماینده ولی فقیه در راستای اجرای این پویش در استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: سال گذشته پس از پایان یک ساله این پویش، مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر اطلاع رسانی اقدامات انجام شده و ادامه‌دار شدن قطار پویش داشتند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به سهم مناسب استان هرمزگان از افتتاح طرح‌های این پویش، تشریح کرد: سد سرنی شهرستان میناب کمک بزرگی به توسعه کشاورزی در اراضی دشت میناب کرد. پس از احداث این سد، آب موجود در سد استقلال میناب به توسعه کشاورزی اختصاص پیدا کرد و رضایتمندی خوبی در اراضی شمالی دشت میناب حاصل شد.
ملایی اظهار کرد: افتتاح نیروگاه قشم، آبرسانی به بشاگرد، شبکه‌های آبیاری میناب، پست‌های برق و آب‌شیرین‌کن‌ها در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به بهره‌برداری رسیدند.
وی با اشاره به اینکه به تمام درخواست‌های تامین آب به سرعت پاسخ داده می‌شود، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های بلند مدت وزارت نیرو، تامین 30 درصدی آب شرب استان‌های ساحلی از طریق آب‌شیرین‌کن است که با تحقق این امر، منابع آبی موجود برای توسعه کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
رئیس شورای انسجام بخشی صنعت آب و برق استان هرمزگان با بیان اینکه استان هرمزگان پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای دارد، اظهار کرد: برای تامین آب واحدهای گلخانه‌ای، تمام توان خود را به‌کار گرفته‌ایم.
ملایی با اشاره به مزیت‌های کشت گلخانه‌ای، خاطرنشان کرد: کیفیت بهتر، ماندگاری بیشتر و افزایش راندمان آبیاری از جمله مزیت‌های کشت گلخانه‌ای نسبت به کشت عادی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت سدهای کوچک در توسعه و ایجاد اشتغال در یک منطقه، عنوان کرد: احداث 40 سد کوچک در سراسر استان هرمزگان در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه 10 رودخانه در استان هرمزگان ظرفیت ایجاد سدهای بزرگ را دارند، ابراز داشت: سد جاماش با ظرفیت 160 میلیون متر مکعب از جمله سدهای بزرگ در حال احداث است که باعث بهبود کشت در هشت هزار اراضی نزدیک به این سد می‌شود و 2 هزار اراضی مستعد کشت گلخانه‌ای نیز حاصل خواهد شد.
ملایی ادامه داد: سد زرانی در شهرستان میناب برای احیای کریان و راونگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به انجام مطالعات احداث سد در رودخانه مرک شهرستان سیریک، خاطرنشان کرد: مطالعات اولیه انجام شده است و با احداث این سد امکان کشت در 2 هزار هکتار از اراضی پایین‌دست فراهم می‌شود.
رئیس شورای انسجام بخشی صنعت آب و برق استان هرمزگان با اشاره به احداث سد درکاه شهرستان بشاگرد تا اوایل سال آینده، تشریح کرد: طرح احداث سد در رودخانه شریفی آماده شده و هزار هکتار از اراضی برای توسعه کشاورزی نیز در نظر گرفته شده است.
ملایی مطرح کرد: سد گابریک شهرستان جاسک، سد سدیج، سد برآفتاب در شهرستان حاجی‌آباد و سد کمشک در شهرستان بستک از جمله سدهای بزرگ استان هرمزگان است.
وی اظهار کرد: در شهرستان جاسک به دنبال افزایش 6 هزار هکتاری اراضی جگین هستیم تا در نهایت اراضی منطقه به 10 هزار هکتار برسد.
ملایی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد مجموعه آب منطقه‌ای هرمزگان، تامین طرح‌های منابع خرد در روستاهای هرمزگان است، چرا که باعث تحقق توسعه پایدار می‌شود.