:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا از نظر ظرفیت ناوگان کشتیرانی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سازمان بنادر تسهیلات به خریداران شناورهای مسافری پرداخت می‌کند که این مبلغ از محل وجوه اداره شده سازمان انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۶۷۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹
اقتصادگردان- به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به اینکه کشتی های تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران، از نظر نوع و کاربری متنوع هستند، اظهار داشت: ناوگان تحت پرچم و مالکیت شرکت‌های ایرانی، از نظر نوع و کاربری متنوع هستند. همچنین از نظر اندازه و ظرفیت نیز تنوع قابل توجهی در ناوگان کشتیرانی وجود دارد.

وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی ناوگان منطقه‌ای داریم که عمدتا در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان تردد دارند که برای صادرات، واردات و کاپوتاژ (جابه‌جایی کالا بین بنادر و جزایر داخلی) استفاده می‌شوند و عمده ناوگان تحت مالکیت اشخاص و شرکت‌های ایرانی است.

راستاد با بیان این‌که در حال حاضر ۶ هزار فروند لنج سنتی ثبت شده وجود دارد که ۴ هزار فروند آن فعال هستند، درباره کشتی های اقیانوس پیما گفت: تعداد ۳۰۰ فروند انواع شناور اقیانوس‌پیما تحت مالکیت و پرچم جمهوری اسلامی ایران است که در آب‌های بین المللی تردد دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که این ناوگان از نظر تناژ بالاترین سهم را به خود اختصاص می‌دهند، تصریح کرد: در مجموع از نظر ظرفیت ناوگان تحت مالکیت شرکت‌های ایرانی، جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان ۲۰ کشور اول دنیا مطرح است.

وی درباره پرداخت تسهیلات برای ساخت شناور اظهار کرد: سازمان بنادر تسهیلات را به خریداران شناورهای مسافری پرداخت می‌کند که این مبلغ از محل وجوه اداره شده سازمان پرداخت می‌شود.

راستاد اظهار کرد: در پرداخت تسهیلات به شناورها، این طرح ها مطرح و به کمیته بررسی ارسال می‌شود و با همکاری بانک‌های عامل در این زمینه تسهیلات به سازندگان داخلی پرداخت خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که تسهیلات مدنظر برای این شناورها تنها به سازندگان پرداخت می شود، افزود: این تسهیلات به نفع خریداران است اما تسهیلات به حساب سازندگان واریز می شود تا این مبالغ در مسیر ساخت شناورها صرف شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به محدودیت در منابع ناوگان منطقه‌ای، ناوگان گردشگری و مسافری دریایی در اولویت برای پرداخت این تسهیلات هستند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در مجموع ۲۷۲ قرارداد ساخت انواع شناورها منعقد شده که ۲۲۳ فروند به بهره برداری رسیده و ۴۹ فروند هم در حال ساخت است.

راستاد تاکید کرد: تاکنون بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت انواع شناورها پرداخت شده و به تناسب نوع قرارداد بخشی از سود تسیهلات به صورت یارانه ای توسط سازمان بنادر و دریا نوردی پرداخت می‌شود.

وی افزود: بازپرداخت پس از دوره ساخت شناور آغاز و اقساط تسهیلات هم به صورت مساوی پرداخت می شود. در این زمینه بخشی از سود تسهیلات هم از طریق سازمان بنادر و دریانوردی پرداخت می شود و اولویت آن ها هم برای شناورهای مسافری و گردشگری است.