:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

بانک مرکزی: عدم شجاعت اروپایی ها علت اصلی موفق نبودن اینستکس

بانک مرکزی نسبت به ادعای قائم مقام وزارت امور خارجه آلمان در خصوص عدم موفقیت کانال اینستکس واکنش نشان داد و عدم شجاعت اروپایی ها را علت اصلی موفق نبودن اینستکس. ارزیابی کرد
کد خبر: ۱۶۷۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
خبراقتصادی - بانک مرکزی نسبت به ادعای قائم مقام وزارت امور خارجه آلمان در خصوص عدم موفقیت کانال اینستکس واکنش نشان داد و عدم شجاعت اروپایی ها  را علت اصلی موفق نبودن اینستکس. ارزیابی کرد. این در حالیست که اروپایی ها نیز عدم ارائه امکانات و شرایط و همراهی از سوی ایران را عامل عدم موفقیت و تجارت بین اروپا اعلام کرده اند. براین اساس به عقیده کارشناسان، با رفع تحریم های دلاری از سوی آمریکا، این مکانیزم از سوی دو طرف امکان اجرا و عملیاتی شدن دارد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، قائم مقام وزارت امور خارجه آلمان اخیرا ادعا کرده است، سازو کار مالی اینستکس که دو سال پیش با هدف میسر کردن مبادله تجاری بین اروپا و ایران ایجاد شده بود، موثر نبوده و ایران مسئول عملکرد ناموفق اینستکس است چون با معاملات موافقت نکرده است؛ در همین ارتباط بانک مرکزی در حساب رسمی توییتری خود ضمن رد این ادعا اعلام کرد:  کانال اینستکس برای نجات برجام طراحی شد اما کار نکرد چون کشورهای اروپایی شجاعت کافی برای اعمال قدرت اقتصادی ملی و مستقل خویش را نداشتند‌. همچنین آنان هیچ راهی برای تامین مالی اینستکس نیافتند. مشخص است که ایران تنها برای حفظ کانال اروپایی و واردات کالاهایی که قادر است از کانال های دیگر تامین کند، حاضر به جابه جایی منابع مالی خود نیست.اینستکس قرار بود روابط تجاری ایران و اروپا را فارغ از تحریم های امریکا شکل دهد نه آن که آن را تحت تحریم ها تعریف کند.