:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

الزام بانک ها به ایجاد زمینه‌های اجرای مطلوب قانون جديد چک

بانک مرکزی در بخشنامه ای به تمام بانک ها و موسسات اعتباری بر ضرورت انجام اقدامات لازم در راستای ايجاد زمينه‌هاي اجراي مناسب و مطلوب قانون «اصلاح قانون صدور چک» تاكيد كرد.
کد خبر: ۱۶۷۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
اقتصادگردان- به گزارش روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهرایران، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در اين بخشنامه که از طرف رييس كل اين بانك به مديران عامل شبكه بانكي كشور ابلاغ شده، آمده است:
پیرو بخشنامه‌های شماره ۳۳۱۴۲۹‏‏.۹۹ مورخ ۱۳۹۹.۱۰.۱۶ مدیریت‌کل مقررات، مجوزهاي بانکي و مبارزه با پولشويي درخصوص تکاليف و الزامات قانون «اصلاح قانون صدور چک» مصوب سيزدهم آبان‌ماه يكهزار و سيصد و نود و هفت مجلس شوراي اسلامي و ابلاغ مصوبه چهل و نهمين جلسه مورخ ۱۳۹۹.۹.۲۹ ستاد ملي مديريت بيماري كرونا مبني بر تمديد مهلت اجراي تبصره (۱) ماده ۲۱ مكرر الحاقي به قانون مزبور تا پايان سال جاري، و ۳۳۲۹۷۴‏‏.۹۹ مورخ ۱۳۹۹.۱۰.۱۷ اداره نظام‌هاي پرداخت مبني بر اعلام زمان‌بندي عملياتي‌سازي سامانه‌هاي مرتبط با اجراي قانون موصوف، به اطلاع مي‌رساند متاسفانه علي‌رغم تذكرات و توصيه‌هاي اكيد اين بانك، برگزاري نشست‌ها و كارگروه‌‌هاي تخصصي با مديران و كارشناسان بانكي، همكاري، تعامل و هم‌سويي لازم در خصوص اجراي قانون مذكور در حد كفايت مشاهده نگرديده و باتوجه به عدم تمديد فرجه زماني صدرالاشاره، مقتضي است مساعي لازم در راستاي ايجاد زمينه‌هاي اجراي مناسب و مطلوب قانون موصوف صورت پذيرد.
با اقدامات اخیر صورت پذیرفته از سوی این بانک نظير استفاده از برنامک‌هاي موبايلي براي ثبت چک‌ها در سامانه صياد در راستاي ايجاد فرصت کافي به منظور اجراي تكاليف عهده شبكه بانكي و نيز مشمول نشدن طبق ماده ۲۴ قانون پيش‌گفت، انتظار مي‌رود همكاري‌ها و تعاملات مقتضي به منظور تكميل وظايف قانوني محول شده به نظام بانكي كشور انجام شود. از اين رو ضمن تاكيد مجدد بر ضرورت تمهيد اقدامات ذكر شده در نامه‌هاي فوق، ملاحظات و تذكرات به شرح زير را اعلام مي‌دارد:
۱- آموزش کارکنان شعب برای راهنمایی و هدایت صحيح مشتريان و تبيين کارکردهاي سامانه‌هاي مرتبط با چك حداكثر تا تاريخ ۱۳۹۹.۱۰.۳۰
۲- ایجاد ساختار نظام‌یافته و پاسخگو (میزامداد مشتریان) در راستاي رفع ابهامات و اشکالات مشتريان حداکثر تا تاريخ ۱۳۹۹.۱۱.۱۵
۳- همکاری متعامل، مستمر و موثر روابط عمومی آن بانک‏‏/موسسه اعتباری با اداره روابط عمومی بانک مرکزي در راستاي تنوير افكار عمومي به منظور فرهنگ‌سازي اجراي قانون موصوف و تمكين از رهنمودها و توصيه‌هاي ابلاغي اداره يادشده؛
۴- تجهیز تمام درگاه‌های بانکی شامل درگاه‌های نوين (اينترنت بانک و موبايل بانک)، خودپردازها، تلفن‌بانک‌ و كيوسك به خدمات سامانه صياد (پيچك) حداكثر تا پايان بهمن‌ماه سال جاري.
بدیهی است بازرسان این بانک به صورت میداني و غيرحضوري تمام اقدامات و برنامه‌ريزي‌هاي آن بانک را رصد مي کند و در صورت مشاهده عدم کفايت همكاري‌هاي بانك متبوع، مراتب گزارش و اقدامات تضييقي و انضباطي در خصوص بانك خاطي اجرايي مي شود.