:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
انتظار بازار برای کاهش بیشتر قیمت ارز و طلا / سکه به زیر 10 میلیون تومان رسید

ورود دلار به کانال 21 هزار و سکه به کانال 9 میلیون / سکه 9.750

قیمت طلا نیز کاهش یافت و قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۳۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان است.سکه طرح قدیم 9 میلیون و 300 هزار تومان نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 400 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 450 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلا 4 میلیون و 65 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است
کد خبر: ۱۶۷۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
خبراقتصادی – محسن شمشیری
نرخ دلار در بازار همچنان در حال کاهش است و در بازار آزاد در ساعات عصر دوشنبه 29 دی 99 به رقم 21800 تومان رسید. همچنین قیمت یورو 26 هزار و 800 تومان و درهم امارات 6 هزار و 100 تومان اعلام شده است.

سکه ۹ میلیونی شد

قیمت طلا نیز کاهش یافت و قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۳۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان است.سکه طرح قدیم 9 میلیون و 300 هزار تومان نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 400 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 450 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون  تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلا 4 میلیون و 65 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.
در ساعات عصر، در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار  22 هزار تومان و قیمت خرید دلار از مردم 21 هزار و 400 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 26 هزار و 600 تومان و قیمت خرید یورو نیز 26 هزار تومان اعلام شده است.
در ساعات صبح دوشنبه نیز به نرخ 22 هزار تا 22 هزار و 100 تومان در حال معامله بود.همچنین در صرافی ملی و صرافی های مجاز بانکی دلار به 22300 تومان و یورو 26900 تومان به فروش می رسد و نرخ خرید دلار 21700 و نرخ خرید یورو 26300 تومان اعلام شده است. قیمت واقعی دلار در بازار براساس قیمت طلا 21500 تومان اعلام شده است و قیمت نقدی فروش آن 22050 تومان معامله شد..
در بازار طلا نیز قیمت سکه در ساعات عصر دوشنبه به 10 میلیون تومان رسید  قیمت سکه و طلا با اعلام اونس جهانی به نرخ  1835 دلار  و قیمت دلار به قیمت 22100 تومان، در بازار داخلی کاهش یافته و مظنه هر مثقال 4 میلیون و 127 هزار، هر گرم 18 عیار 952 هزار تومان، سکه طرح جدید 10 میلیون و 180 هزار، سکه طرح قدیم 9 میلیون و 350 هزار، نیم سکه 5 میلیون و 300 هزار، ربع سکه 3 میلیون و 400 هزار، سکه گرمی 1 میلیون 800 هزار تومان معامله می شود.

دلار ۲۱ هزار تومانی شد

سیر نزولی قیمت‌ها در بازار طلا و ارز موجب عقب نشینی دلار و سکه از کانال‌های بالا شده و احتمالا در صورت ادامه همین مسیر قیمتی، در روزهای اینده باید شاهد ریزش سنگین قیمت‌ها در این بازارها باشیم.ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز موجب شده تا تعداد فروشنده‌ها در بازار بیشتر از خریداران باشد و به همین دلیل نیز کاهش قیمت دلار و سکه لحظه‌ای شده است.
از مهمترین دلایل کاهش قیمت طلا و ارز خوش بینی بازار به تحولات امریکا و پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ است، البته وعده حسن روحانی برای کاهش دلار به 15 هزار تومان در صورت آزادسازی منابع بلوکه شده ایران نیز در روند نزولی بازار بی تأثیر نبوده است.نگرانی از ریزش بیشتر قیمت‌ها موجب شده تا دارندگان طلا و ارز از روزهای قبل برای فروش دلار و سکه‌هایشان راهی بازار شوند و همین موضوع موجب افزایش عرضه در بازار و کاهش چشم‌گیر قیمت‌ها شده است.
قیمت دلار که هفته قبل در کانال 25 هزار تومان معامله می‌شد هم اکنون در معاملات بازاری‌ها به کانال 21 هزار تومان رسیده است؛ فعالان بازار ارز پیش بینی می کنند که اگر اتفاق خاصی در حوزه سیاست رخ ندهد و بازارساز مدیریت عرضه و تقاضا را به درستی انجام دهد، قیمت دلار طی یکی دو روز آینده به کانال 20 هزار تومان هم برسد.
افزایش فروشنده ‌ها در بازار آزاد و نیما موجب شده تا خریداران نیز فعلاً دست نگه دارند و در قیمت‌های پایین‌تر نسبت به تأمین ارز مورد نیاز خود اقدام کنند؛ ایست خریداران در سامانه نیما کاملاً مشهود است، احتمالاً واردکنندگان منتظر کاهش بیشتر قیمت ها تا هفته آینده هستند و بعد از آن نسبت به خرید ارز اقدام خواهند کرد.
در بازار طلا  و سکه نیز وضعیت مشابه بازار ارز است، اکثر افراد حاضر در بازار سبزه میدان فروشنده هستند و همین موضوع هم موجب شده تا قیمت ها با سرعت بالایی در این بازار ریزشی شود. قیمت سکه امروز از 10 میلیون تومان به 9 میلیون تومان بازگشت. قیمت طلا هم که ماه‌ها بالای یک میلیون تومان در نوسان بود امروز به زیر یک میلیون تومان رسیده و هم اکنون در کانال 900 هزار تومان در نوسان است.احتمالاً کاهش قیمت طلا و ارز در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد و خیلی دور از انتظار نیست که در صورت ادامه همین وضعیت در بازار، قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان و قیمت سکه نیز به زیر 9 میلیون تومان برسد.

سقوط ۱۰ کاناله دلار در بازار ارز و دو پیام مهم

کارشناسان می گویند که دلار پس از ماه‌ها، به کانال ۲۲ هزار تومانی بازگشت؛ روندی کاهشی که بعد از ورود شاخص ارزی به محدوده ۳۲ هزار تومانی در اواخر مهرماه، نشان از کاهش انتظارات تورمی دارد.
بررسی تحولات بازار ارز در نیمه دوم سال، نشان می دهد بهای ارز پس از افزایش در اواخر مهرماه و تحت تاثیر عوامل غیراقتصادی، با مدیریت هوشمندانه بانک مرکزی و بازارساز، در مسیر با ثبات و رو به کاهش قرار گرفته است. به گونه ای که نرخ دلار آمریکا با ده کانال ریزش، حالا به محدوده بیست و دو هزار تومانی رسیده است.
به طور مشخص، پس از صعود دلار آمریکا در بیست و هفتم مهرماه سال جاری به قله ۳۲ هزار تومانی، در اولین روز هفته جاری، بهای اسکناس آمریکایی با ریزش قابل توجهی مواجه شد و به رقم ۲۲۹۵۰ تومان رسید. روندی که از سقوط ۹ هزار تومانی دلار آمریکا در بازار حکایت دارد.دیگر ارز پرطرفدار بازار، یعنی یورو نیز در این مدت با ریزش ۹۶۰۰ تومانی از نرخ ۳۷۴۰۰ تومان (بیست و هفتم مهرماه ۹۹) به رقم ۲۷۸۰۰ تومان در اولین روز هفته جاری رسیده است.
آنچه مشخص است، کاهش بهای ارز در این مدت، به دو نکته و پیام مهم اشاره دارد؛ نخست بازار ارز با ریسک بسیار بالایی همراه است؛ موضوعی که دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز پیش از این تاکید و پیش بینی کرده بود.به عنوان نمونه وی، در هفته پایانی مهرماه امسال، بازار ارز را پرریسک ترین بازار دانست و گفت: «مردم باید آنچه را که خودشان تشخیص می دهند درست است انجام دهند و هر لحظه ممکن است اتفاقی در این بازار رخ دهد.»
دومین نکته قابل توجه در ریزش اخیر نرخ ارز، کاهش انتظارات تورمی در هفته‌های اخیر، است. روندی که در صورت حمایت دستگاه ها و نهادهای مرتبط اقتصادی از برنامه های پولی و ارزی بانک مرکزی، می تواند به تحقق تورم هدف گذاری شده در خرداد ۱۴۰۰ منجر شود.

ریزش ادامه‌دار بهای دلار آمریکا در بازار ارز

روند کاهشی شاخص ارزی که در روزهای اخیر مشهود بوده، امروز نیز قابل توجه است. به گونه‌ای که نرخ دلار به کف کانال بیست و دو هزار تومانی نزدیک‌تر شده است.بر اساس جدیدترین نرخ ها در بازار روز (دوشنبه بیست و نهم دی ماه ۱۳۹۹)، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۱۵۰۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل با کاهش ۸۵۰ تومانی نسبت به اولین روز هفته، به قیمت ۲۲۱۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود.افت قابل توجه نرخ دلار در حالی است که حدود سه ماه قبل، بهای اسکناس آمریکایی در مرز ۳۲۰۰۰ تومان قیمت گذاری شده بود.همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها در حال حاضر به نرخ ۲۶۱۰۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل با قیمت ۲۶۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود. بهای یورو در لحظه انتشار این گزارش نسبت به سه ماه قبل، ۱۰۷۰۰ تومان ریزش دارد.

جلوگیری از نرخ‌گذاری در کانال‌های غیررسمی ارز

از سوی دیگر، عضو کمیسیون بودجه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه سیاست‌های بانک مرکزی باعث جلوگیری از شکل‌گیری حباب نرخ ارز شده است، گفت:‌ باید جلوی نرخ‌گذاری در کانال‌های غیررسمی گرفته شود.محسن زنگنه درباره اقدام ماه‌های اخیر بانک مرکزی که مانع از رشد نرخ ارز به شکل حباب گونه شده است، اظهار کرد: مهم ترین عامل افزایش قیمت ارز در کشور را می‌توان به سیاست‌هایی که دولت یا دولت‌هایی که در گذشته آنها را اتخاذ کرده بودند اشاره کرد.با ایجاد خلق پول و جبران کسری بودجه، دولت‌ها سیاست‌هایی را انتخاب می‌کردند که باعث کاهش ارزش پول ملی می‌شد که باید این سیاست‌ها اصلاح شود تا شاهد رشد نرخ ارز نباشیم. اگر دولت در کنار بانک مرکزی این رویه را اصلاح کند می‌تواند موفق باشد، اما اگر اصلاح نشود همین ریل کج باقی خواهد ماند و نرخ ارز به صورت حباب گونه‌ای افزایش پیدا خواهد کرد.
زنگنه با اشاره به کسری بودجه ۱۴۰۰ که حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: سوالی که به وجود می‌آید این مورد است که این کسری بودجه چگونه تامین خواهد شد؟ اگر طبق سیاست‌های گذشته پیش برود باعث افزایش نرخ ارز خواهد شد. از نظر بنده موفقیت بانک مرکزی در مهار نرخ ارز حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است. یعنی معتقد هستم که قیمت ارز در کشور ما حرکت سینوس وار دارد که کنترل آن سخت است و تا حدودی بانک مرکزی توانسته است این حرکت را آهسته کند.راهکاری که می‌توان ارائه کرد این است که باید سیاست‌های بانک مرکزی بومی سازی شود، زیرا قیمت ارز در کشور در کانال‌ها و بازارهای غیررسمی و حتی در خارج از کشور مشخص می‌شود و تا زمانی برای این کانال‌های غیر رسمی فکری نشود این اقدامات بی معنی است.نمی‌توان اقدامات بانک مرکزی را مثبت ارزیابی کرد، اما تا حدودی توانسته است مانع از شکل گیری حباب گونه نرخ ارز شود، ولی باید این اقدام اساسی حل شود.

قیمت طلا کاهش یافت

علی رغم انتظارات برای محرک بیشتر ایالات متحده، با تقویت دلار، طلا کاهش یافت.به گزارش سایت اینوستینگ، علی رغم انتظارات برای محرک بیشتر ایالات متحده، با تقویت دلار، طلا کاهش یافت. طلا صبح روز دوشنبه در آسیا پایین آمد و حتی با انتظارات در مورد محرک بیشترایالات متحده و تقویت دلار، به پایین ترین نرخ در یک ماه و نیم گذشته رسید.
معاملات آتی طلا پس از آنکه به پایین ترین سطح از ۲ دسامبر سال ۲۰۲۰ رسیده بود، با ۰.۱۴ درصد افزایش به ۱۸۲۷.۴۰دلار رسید. روز دوشنبه دلار گران شد. هم اکنون مقدمات مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ایالات متحده جو بایدن و دولت وی در روز چهارشنبه در جریان است. در کنار فشار بر محرک ۱.۹ تریلیون دلاری که بایدن طی هفته گذشته رونمایی کرد، روز جمعه افزود که قصد دارد ۱۰۰ میلیون آمریکایی را در ۱۰۰ روز نخست کار خود واکسینه کند.
روز جمعه داده های اقتصادی ایالات متحده نشان داد که تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم ۶.۵ درصد نسبت به سال قبل رشد کرده است، که بالاتر از پیش بینی رشد ۶.۱ درصد و رشد ۴.۹ درصد در سه ماهه سوم است.