:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب:

ایران آماده افزایش تولید نفت به میزان پیش از تحریم‌هاست

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: ایران آماده است کاهش تکلیفی تولید نفت را هر زمانی که اعلام شود، متوقف کرده و تولید نفت را در یک روز به ۹۵ درصد از تولید پیش از تحریم‌ها برساند.
کد خبر: ۱۶۷۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
اقتصادگردان- «احمد محمدی» با تاکید بر اینکه علاوه بر طرح های نگهداشت و افزایش تولید نفت که هفته گذشته به امضا رسید طرح های دیگری نیز برای حفظ سطح تولید خود دارد، ادامه داد: علاوه بر این طرح ها، پروژه هایی به صورت برنامه های مالی و عملیاتی سالیانه داریم که پیگیری می شود و شامل بخش های سطح الارضی و تحت الارضی مانند عملیات چاه ها، تاسیسات و خط لوله است.

وی افزود: پروژه های متعدد سالانه و روزانه در این طرح تعریف شده است.

محمدی تاکید کرد: با اجرای این طرح ها، علاوه بر آنکه از کاهش تولید جلوگیری می شود، سطح و توان تولید مناطق نفتخیز را بالا می بریم، تا اهداف وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران را در دوره زمانی مورد نظر فعال کنیم.

وی گفت: بیش از ۸۰ درصد از ظرفیت تولید نفت در کشور در مناطق نفتخیز جنوب است. بنابراین با توجه به هدف گذاری دولت برای صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در روز طی سال ۱۴۰۰، سهم بزرگی از نفتی که قرار است تولید و صادر شود، در مناطق نفتخیز جنوب خواهد بود.  

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: در هر بازه زمانی مد نظر شرکت ملی نفت ایران، آماده توقف کاهش تکلیفی تولید نفت و بازگشت به سطح تولید پیش از تحریم ها هستیم.  

به گفته محمدی، آمادگی بازگشت تولید نفت در این شرکت تا آنجا است که در یک روز می توانیم تولید نفت را به حدود ۹۵ درصد تولید پیش از تحریم ها برسانیم.

صادرات نفت ایران در سال جاری و به دلیل تحریم‌های دولت ترامپ، کاهش داشته اما همانگونه که وزیر نفت نیز تاکید کرده، ‌ هیچ گاه به صفر نرسیده است. حتی خبرگزاری رویترز در مهرماه سال جاری تایید کرد که صادرات نفت ایران در ماه جاری به شدت افزایش داشته و تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز نیز برآورد می‌شود.

همچنین با انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری بعدی آمریکا که حدود یک ماه دیگر به کاخ سفید می‌رود، ‌امیدها برای بازگشت آمریکا به میز برجام تقویت شده است. با بازگشت آمریکا به برجام، ایران امیدوار خواهد بود تا بتواند مبادلات تجاری در حوزه‌های نفت و تبادلات بانکی را گسترش دهد.

موضوعی که بعد از اجرایی‌شدن برجام در سال ۹۵ نیز محقق شد و ایران به فاصله ۳ ماه توانست تولید نفت خود را به ۳.۸ میلیون بشکه در روز برساند. در مجموع تولید نفت و میعانات گازی ایران در آن سال روزانه به ۴.۸ میلیون بشکه رسید و صادرات نیز به رقم ۳ میلیون بشکه نزدیک شد.

بنابراین دور از ذهن نیست که ایران این‌بار نیز در صورت رفع تحریم‌ها بتواند به سرعت تولید نفت را افزایش دهد و به صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در روز برسد.