:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
بازگشت دلار به کانال 22 هزار تومانی به دنبال خوش‌بینی برداشتن تحریم‌ها و وعده دلار 15 هزار تومان

ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز / کاهش قیمت سکه به کانال 10 میلیون تومانی

نرخ دلار و طلا و سکه در روزهای پنج شنبه تا یکشنبه به روند نزولی خود ادامه داد و روز یکشنبه 28 دی ماه، در حالی که صرافی ها نرخ دلار 22950 را اعلام کرده اند، اما در بازار آزاد متاثر از چشم انداز کاهش نرخ ارز، دلار به قیمت 22550 تومان معامله شد و متناسب با کاهش قیمت دلار و همچنین کاهش اونس جهانی طلا به 1827 دلار، قیمت سکه نیز به 10 میلیون و 120 هزار تومان رسید و پیش بینی می شود که با بازگشایی بازار، روز دوشنبه به کانال 9 میلیون تومانی سقوط کند و نرخ دلار نیز کاهش بیشتری داشته باشد
کد خبر: ۱۶۷۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
خبراقتصادی – محسن شمشیری
فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی می گویند که از جمله دلایل اصلی کاهش قیمت ارز، خوش‌بینی بازار به برداشتن تحریم‌ها همزمان با تغییرات ریاست جمهوری آمریکا و وعده حسن روحانی برای کاهش قیمت دلار به 15 هزار تومان در صورت آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی و همچنین کاهش انتظارات تورمی در ماه های اخیر است.
براین اساس کسانی که ذخایر ارز خانگی دارند به فروشنده تبدیل شده و در بازار همه فروشنده هستند و کسی خریدار ارز و طلا نیست. افزایش تعداد فروشنده‌ها در بازار ارز موجب شده قیمت دلار به کانال ۲۲هزار تومان برگردد.سیر نزولی قیمت‌ها درحالی همچنان در بازار ارز ادامه دارد که قیمت دلار نسبت به صبح شنبه یک کانال قیمتی عقب‌نشینی کرده و به کانال 22 هزار تومان بازگشته است.

دلار که صبح شنبه با قیمت 23 هزار و 600 تومان برای فروش مورد معامله قرار گرفته بود عصر شنبه به کانال 22 هزار تومان بازگشته و در قیمت 22 هزار و 900 تومان در بازار آزاد فروخته ‌شد. قیمت یورو در خیابان فردوسی 27 هزار و 500 تومان و قیمت درهم نیز 6 هزار و 360 تومان تعیین شده است.
روز یکشنبه نیز دلار 22550 تومان معامله شده و احتمالا روز دوشنبه کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد. قیمت خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی نیز همزمان با کاهش قیمت‌ها در بازار ارز کاهشی شده است؛ بر همین اساس قیمت دلار در این صرافی‌ها با کاهش نسبت به صبح به کانال 22 هزار تومان بازگشته و 22 هزار و 950 تومان قیمت خورده است. قیمت خرید دلار از مردم در صرافی‌های بانکی نیز 22 هزار و 350 تومان تعیین شده است.

البته فعالان بازار می‌گویند: دلار حتی در این قیمت‌ها هم خریداری ندارد و اکثر واردکنندگان و فعالان اقتصادی که برای معاملات‌شان نیاز به ارز دارند فعلاً دست نگه داشته‌اند تا در قیمت‌های پایین‌تر نسبت به خرید ارز اقدام کنند.
بازاری‌ها از افزایش تعداد فروشنده‌ها در بازار خبر می‌دهند و می‌گویند: خریدار واقعی در بازار ندارد و دلال‌ها سعی دارند خود را به‌عنوان خریدار جلوه دهند تا مانع از ریزش بیشتر قیمت‌ها شوند.
فعالان بازار ارز در روز شنبه 27 دی 99 و اولین روز هفته، با کاهش کم سابقه دلار به کانال ۲۲ هزار تومانی مواجه شده‌اند.در حالی که در ساعات ابتدایی فعالیت بازار ، نرخ دلار در کانال بیست و سه هزار تومانی، کاهش یافته بود، اما در جدیدترین نرخ های بازار ارز، بهای خرید و فروش دلار آمریکا در کانال بیست و دو هزار تومانی رونمایی شد.
کاهشی نرخی که به عقیده کارشناسان اقتصادی حاصل دو موضوع است اول تاثیر روی کار آمدن دولت بایدن، احتمال بازگشت آمریکا به برجام و در نتیجه کاهش تدریجی تحریم های اقتصادی، گشایش در منابع بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف  که به تدریج افزایش عرضه ارز را موجب خواهد شد اما نکته دوم اثر کاهش انتظارات تورمی در دو ماه اخیر است که به دنبال کاهش نرخ ارز و تغییرات سیاسی در آمریکا رخ داده است.
براین اساس، حداقل در کوتاه مدت می توان از طریق کاهش تحریم ها، گشایش در منابع ارزی ایران، افزایش فروش نفت و صادرات غیر نفتی، انتظار داشت که نرخ ارز کاهش یابد و مانند ماه های ابتدای سال 99 که پیش خور کردن نرخ ارز، انتظارات تورمی و افزایش قیمت ها عامل افزایش قیمت دلار و قیمت ها بوده، نرخ ارز بالا نخواهد رفت.
اما در عین حال برخی کارشناسان با توجه به ویژگی های بودجه سال 1400 که دولت و مجلس را مجاب به افزایش قیمت ارز کرده و برخی نمایندگان به دنبال قیمت کف بازار 17500 تومانی برای تامین بودجه مورد نیاز دولت هستند، می گویند که بودجه 1400 قیمت دلار را افزایش خواهد داد و درآمد ریالی دولت افزایش خواهد یافت و از طریق رشد هزینه ها و قیمت تمام شده تولید در اقتصاد، نه تنها نقدینگی و تورم بیشتر می شود و رشد پایه پولی را به همراه دارد، بلکه روی انتظارات تورمی نیز اثرگذار است و در نتیجه بخش عمده ای از کاهش انتظارات تورمی حاصل از لغو بخشی از تحریم ها و بازگشت آمریکا به برجام را خنثی خواهد کرد.
از سوی دیگر، تحولات نظامی و سیاسی اخیر از سوی اسرائیل، ایران، دولت ترامپ و فشارهایی که روی دولت بایدن وجود دارد، موضوع چگونگی لغو تحریم ها و بازگشت آمریکا به برجام را با پرسش هایی مواجه کرده و مشخص نیست که روند لغو تحریم ها، بازگشت به تعهدات برجام و گشایش در منابع ارزی، ظرف چه مدت زمان و با چه سرعت و کیفیتی صورت خواهد گرفت و لذا نباید دچار خوش بینی و بد بینی در این زمینه باشیم و باید منتظر بود تا کیفیت سیاست های دو طرف ایران و آمریکا و کشورهای دیگر در مسیر بازگشت به برجام مشخص شود.
برخی صاحب نظران نیز گفته اند که تحولات صورت گرفته در دولت ترامپ، به گونه ای است که دولت بایدن عملا امکان بازگشت به شرایط اواخر دولت اوباما را ندارد و لذا دو طرف باید تلاش بیشتری برای بازگشت به برجام و لغو تحریم ها داشته باشند و در صورتی که هر یک شرط و شروط جدیدی در مورد مسائل منطقه، برنامه های نظامی و... داشته باشند عملا روند مذاکرات را سخت تر خواهد کرد. از این رو، کاهش قیمت ارز در بازار در ماه های آینده متناسب با شکل گیری انتظار بهبود فضای کسب وکار رخ می دهد اما در سال 1400 متناسب با تحولات سیاسی، روند بازگشت آمریکا به برجام، رشد نقدینگی و تورم، افزایش قیمت ارز در بودجه، دوباره با روند افزایشی و یا ثبات نرخ های فعلی همراه خواهد بود و نمی توان انتظار داشت که قیمت ارز کاهش زیادی داشته باشد.
به هر حال، برخی افراد که ذخایر ارز خانگی قابل توجهی دارند از ترس کاهش زیاد نرخ دلار، اقدام به فروش ارز کرده و به عقیده برخی فعالان بازار ارز، اکثر مشتریان فروشنده ارز هستند.  وعده رئیس جمهور برای دلار 15 هزار تومانی، موجب افزایش فروش ارز شده است اما برخی کارشناسان این پرسش را مطرح کرده اند که اگر مجلس دلار را 17500 تومان تعیین کنند، دلار 15 هزار تومانی تنها چند ماه امکان تحقق دارد و از سال آینده دوباره نرخ دلار را به بالای 20 هزار تومان افزایش خواهد داد.

هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور به نرخ ۲۲۳۵۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل با افت هزار تومانی نسبت به روز پنج شنبه، به نرخ ۲۲۹۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود.

همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۷۲۰۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۲۷۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به پایان هفته قبل، ۱۴۵۰ تومان کاهش نرخ دارد.

احتمال بازگشت سکه به کانال 9 میلیونی
کشتی‌آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر از کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا و سکه خبر داد و گفت: پیش بینی می شود که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به زیر یک میلیون تومان و قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید نیز به زیر ۱۰ میلیون تومان کاهش یابد. زیرا کاهش 20 دلاری قیمت جهانی طلا و بازگشت قیمت دلار به کانال 23 هزار تومان موجب کاهش چشم‌گیر قیمت‌ طلا و سکه در بازار طی روزجاری شده است.
هر اونس طلا 1829 دلار است؛ سکه طرح قدیم به مرز 10 میلیون تومان رسیده است.سکه طرح جدید الان 10 میلیون و 250 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 5 میلیون و 650 هزار تومان، ربع سکه بهارآزادی 3 میلیون و 650 هزار تومان و سکه گرمی نیز 2 میلیون و 100 هزار تومان است.
همچنین قیمت هر مثقال طلای 17 عیار نیز 4 میلیون و 350 هزار تومان است، یک گرم طلای 18 عیار نیز هم اکنون با قیمت یک میلیون و 4 هزار تومان معامله می شود.
کشتی آرای از کاهش حباب سکه به 300 هزار تومان خبر داد و گفت: میل به خرید در بازار به شدت کاهش پیدا کرده است ضمن اینکه با توجه به وعده هفته قبل رئیس جمهور برای دلار 15 هزار تومانی، این شائبه پیش آمده است که قیمت‌ها کاهش بیشتری را خواهد داشت.هم اکنون اصلا تقاضایی برای خرید طلا و سکه در بازار مخصوصاً برای سرمایه گذاری وجود ندارد .


عقبگرد به کانال ۲۳ هزار تومانی

هر دلار روز شنبه در صرافی‌های بانکی ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز معاملاتی گذشته یک هزار و ۱۴۰ تومان کاهش داشت، نرخ هر یورو نیز به ۲۷ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.قیمت فروش یورو نیز با کاهش یک هزار و ۵۰۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (پنجشنبه ۲۵ دی) به ۲۷ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام شد،  همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۲ هزار و ۵۹۹ تومان و قیمت فروش آن ۲۲ هزار و ۸۲۵ تومان بود.
علاوه براین نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۷۷۵ تومان اعلام شد.براساس این گزارش در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (پنجشنبه)، هر یورو با قیمت میانگین ۲۸ هزار و ۹۹۵ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز به قیمت ۲۳ هزار و ۷۲۹ تومان معامله شد.همچنین در این بازار حواله یورو در روز کاری پنجشنبه گذشته ۳۱ هزار و ۲۲۸ تومان معامله شد و حواله دلار نیز ۲۵ هزار و ۳۳ تومان مورد تبادل قرار گرفت.  

روز جمعه بهای اونس جهانی طلا در بازار جهانی به 1850 دلار رسید. نرخ دلار نیز 23880 تومان معامله شد و قیمت طلا و سکه کاهش یافت و سکه با 10 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد.  روز پنج شنبه نیز قیمت دلار تا ۲۳ هزار و ۹۸۰ تومان کاهش یافت و در نتیجه قیمت سکه را به کانال 10 میلیون تومانی کاهش داد.

کاهش ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سکه

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز (شنبه) با کاهش ۴۰۰ هزار تومانی نسبت به روزپنجشنبه گذشته ۱۰ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان معامله شد.
سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم در برابر دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۹هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۳۷۵ هزارتومان رسید.انس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۸۲۹ دلار  و ۱۱ سنت فروخته شد.

ریزش قیمت ارز ادامه‌دار شد
ریزش قیمت ارز که از اواخر هفته گذشته آغاز شده است درحالی همچنان ادامه دارد که فعالان این بازار می‌گویند: مردم و بازاری‌ها در انتظار کاهش بیشتر قیمت ارز هستند، در این بین وعده حسن روحانی که گفته "تصمیم گرفتیم قیمت دلار را پایین بیاوریم" بی‌تأثیر نیست.
قیمت دلار طی روزهای اخیر درحالی از کانال 25 هزار تومان به 23 هزار تومان بازگشته است که فعالان بازار انتظار دارند در روزهای آینده، شتاب ریزش قیمت‌ها در بازار ارز بیشتر هم شود.
خوش‌بینی ایجادشده در بازار برای برداشته شدن تحریم‌ها با پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ، باعث شده است بازار چشم‌انتظار کاهش بیشتر نرخ ارز باشد.
هرچند این انتظار شاید خیلی خوش‌بینانه باشد ولی جو فعلی حاکم در بازار نشان می‌دهد که مردم و بازاری‌ها منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار با آغاز دوره ریاست جمهوری بایدن هستند.
انتظارات مثبت در بازار ارز درحالی شکل گرفته است که حسن روحانی نیز در هفته گذشته وعده کاهش قیمت دلار به 15 هزار تومان را در صورت آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی داد.

هرچند تحقق وعده روحانی با اما و اگرهای فراوانی همراه است و کارشناسان اقتصادی تأکید دارند که نمی‌توان برای کاهش قیمت دلار کف مشخصی را تعیین کرد چراکه قیمت ارز تحت تأثیر عواملی همچون عملکرد بازارهای دیگر، تورم، تحریم و... است و نمی‌توان تنها با ورود منابع ارزی به کشور و یا با دستور این انتظار را داشت که قیمت‌ها ریزش شدید داشته باشد.
مورد دیگر هم البته بدعهدی طرف کره‌ای است که در سال‌های اخیر علی‌رغم مذاکرات جدی ایران، همچنان از آزادسازی منابع ایران سر باز می‌زند و پیشنهادهای پوچ و بی‌شرمانه به‌ازای پرداخت منابع ایران می‌دهد، مثال تازه در این خصوص هم به دیدار اخیر هیئت کره‌ای با رئیس‌کل بانک مرکزی برمی‌گردد که طرف کره‌ای گفته بود حاضر است به‌جای پول ایران، آمبولانس و کیت کرونا به ایران بدهد. اما همتی گفته بود "مشکل ما با 20 یا 50 میلیون دلار حل نمی‌شود و کره باید 7 میلیارد دلارمان را بدهد".
بعد از جلسه همتی با هیئت کره‌ای، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: کره‌ای‌ها قول دادند که خودشان بروند، اجازه بگیرند تا پول‌های ایران آزاد شود، ضمن اینکه ما مقدمات کار‌های حقوقی را فراهم کردیم و با مقامات کره جنوبی هم اتمام حجت کردیم، امیدواریم که ماه آینده توفیقاتی به‌وجود بیاید.
اظهارات تیم ایرانی بعد از مذاکره با طرف کره‌ای نشان داد که این دیدار هم عایدی چندانی برای ایران نداشت و کره‌ای‌ها این بار هم به‌بهانه ترس از آمریکا صرفاً وعده‌هایی را به ایران داده‌اند که احتمالاً به سرنوشت وعده‌های قبلی ختم می‌شود ولی با وجود این، سخنرانی روحانی درباره آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره و کاهش قیمت دلار به 15 هزار تومان بیانگر امیدواری و خوش‌بینی دولت به کره است، هرچند که در آزادسازی این منابع اما و اگرهای فراوانی وجود دارد.
با این حال اما نمی‌توان گفت که بازار از کنار وعده دلاری روحانی بی‌اعتنا عبور کرده است؛ بازاری‌ها می‌گویند: بعد از اعلام کف 15هزارتومانی از سوی روحانی، مردم به استقبال دلار 15ـ16 هزار تومانی رفته‌اند و به همین دلیل دیگر خریدار واقعی در بازار نداریم.

آن‌طور که فعالان بازار اعلام کرده‌اند، از صبح امروز و با جدی شدن ریزش قیمت‌ها در بازار ارز، دلال‌ها در نقش خریدار درآمده‌اند و سعی دارند از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کنند ولی واقعیت آن است که فعلاً خریداری در بازار ندارد و اکثر دارندگان دلار، خصوصاً مردم عادی که در ماه‌های قبل دلار خریداری کرده بودند، از امروز برای فروش دلارهایشان وارد بازار شده‌اند.
نکته مهم دیگر در بازار ارز این است که تعداد فروشنده‌ها در سامانه نیما نیز به‌صورت محسوسی افزایش داشته است؛ صادرکنندگانی که پیش از این قیمت‌های پیشنهادی‌شان برای فروش درهم و... بالاتر از نرخ‌های بازار آزاد بود از امروز به درج قیمت‌های پایین‌تر از بازار آزاد در نیما اقدام کرده‌اند ولی جالب اینجاست که خریداری برای ارزهای صادراتی در نیما هم وجود ندارد.
فعالان بازار می‌گویند درصورت مدیریت همین شرایط از سوی بازارساز و عدم بروز اتفاق خاصی در حوزه سیاسی، احتمالاً در روزهای آینده باید شاهد بازگشت قیمت دلار و یورو به کانال‌های پایین‌تری باشیم.
گفتنی است، هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 23 هزار و 100 تومان، یورو 28 هزار تومان، درهم امارات 6 هزار و 350 تومان و پوند انگلیس 31 هزار تومان است. قیمت دلار در صرافی‌های بانکی 23 هزار و 100 تومان است؛ قیمت خرید دلار از مردم در صرافی‌های بانکی وارد کانال 22 هزار تومان شده است.



کسری بودجه آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد دولت آمریکا در ماه دسامبر با کسری بودجه ۱۴۴ میلیارد دلاری روبرو شده است که بالاترین سطح کسری بودجه در کل ماه‌های دسامبر قبلی است.


کاهش وابستگی به دلار

کمیسیون اروپا با توجه به درس‌هایی که طی بحران کرونا گرفته شده، به دنبال راه‌هایی برای تقویت موقعیت جهانی یورو و کاهش وابستگی منطقه به دلار آمریکا است.
 به گزارش رویترز، کمیسیون اروپا که از تحریم‌های یکجانبه آمریکا در دولت ترامپ خسته شده است، بر روی طرحی برای به دست آوردن استقلال مالی و اقتصادی و محدود کردن وابستگی این منطقه به دلار آمریکا کار می‌کند.

شاخص دلار افزایش یافت

ارزش دلار باز هم مقابل ارزهای مهم جهانی افزایش یافت.به گزارش رویترز، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۶۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۷۷۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۱ دلار اعلام شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۵۸ دلار مبادله شد. یورو ۰.۶۳ درصد پایین رفت و ورود به کانال ۱.۲۰ به ۱.۲۰۷ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۴ درصد کاهش به ۱۰۳.۷۸۳  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۹۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۸ یوان چین اعلام شد.

وحشت زیر پوست بازار طلا

بهای هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در معاملات روز جمعه بازار آمریکا ۲۱ دلار و ۵۰ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش یافت و در ۱۸۲۹ دلار و ۹۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۰.۳ درصد کاهش ثبت کرد.

وحشت در بازار طلا بیداد می کند و بسیاری از تحلیل گران به افزایش مبتلایان به کووید ۱۹، وخامت اوضاع اقتصادی آمریکا و احتمال به تاخیر افتادن بسته کمک کرونایی ۱.۹ تریلیون دلاری پیشنهادی جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا اشاره می کنند.

به گفته تحلیل گران، واکنش بازارها به پیشنهاد کمک کرونایی ۱.۹ تریلیون دلاری بایدن که روز پنج شنبه رونمایی شد، منفی بود. هاگ در این باره گفت: پیشنهاد ۱.۹ تریلیون دلاری بایدن کمک خواهد کرد اما اندکی زمان می برد. وی ابتدا باید قدرت را تحویل بگیرد و بسته کمک کرونایی را درمجلس و سنا به تصویب برساند. همزمان بایدن در تلاش برای استیضاح ترامپ است و اوضاع کمی آشفته می شود.

وی خاطرنشان کرد بخشی از سوال این است که بایدن چقدر سریع می تواند پیشنهادهای مالی خود را به تصویب برساند. رییس جمهور منتخب آمریکا با مقاومت سنا روبرو خواهد شد زیرا بخشی از این پول به ایالت ها می رود و این موضوع در گذشته مانعی برای توافق جمهوریخواهان بوده است.

هفته جاری بازارها به این موضوع متمرکز می شوند که بایدن در هفته نخست حضورش در کاخ سفید چه دستاوردی خواهد داشت. با توجه به جریان استیضاح، وی چه موفقیتی خواهد داشت؟ اگر تدابیر محرک مالی به دلیل استیضاح به تاخیر بیافتند، ممکن است برای بازارهای سهام مسئله ساز شود و ابهام بیشتری ایجاد کند و باعث حرکت بیشتر به سمت نقدینگی شود.

جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی که پنج شنبه گذشته در دانشگاه پرینستون داشت، درباره تورم اظهار کرده بود بانک مرکزی در خصوص میانگین تورم جدیدی که هدف گرفته، خود را به فرمول ریاضی خاصی محدود نکرده و تورم بسیار اندک، خطرناکتر است. وی افزوده بود رشد تورم در کوتاه مدت ممکن است تسریع شود. یک نکته که پاول اشاره کرد، انتظار برای رشد چشمگیر تورم مبنا و تورم کل در ماههای آینده به دلیل افت شدید قیمتها در سال گذشته بود.

تحولات مهم هفته جاری

برگزاری مراسم تحلیف بایدن در روز چهارشنبه که ممکن است با ناآرامی طرفداران ترامپ همراه شود و جلسه استیضاح ترامپ دو رویداد سیاسی مهمی هستند که بازارها در هفته جاری مورد توجه قرار می دهند. به گفته تحلیلگران، احتمال ناآرامی اندک است و تاثیر چندانی روی قیمت طلا نخواهد گذاشت.