:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
آل اسحاق:

عراق می‌تواند بخش مهمی از نیازهای ایران را تامین کند

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق می‌گوید با توجه به ظرفیت بالقوه قابل توجه موجود میان دو کشور، امکان تامین نیازهای ایران از طریق عراق وجود دارد.
کد خبر: ۱۶۷۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
اقتصادگردان- یحیی آل اسحاق اظهار کرد: در سال‌های گذشته عراق همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد صادرات ایران مطرح بوده و بخش مهمی از صادرات غیرنفتی کشور به این همسایه غربی صورت گرفته است. با وجود ثبت آمارهای مثبت، همچنان ظرفیت قابل توجهی برای افزایش همکاری‌های دو جانبه اقتصادی در این زمینه باقی مانده است.

به گفته وی، اقتصاد عراق در سال‌های گذشته تلاش کرده با بهبود نسبی شرایط، نسبت به احیای زیرساخت‌ها و افزایش تولید کالاهای عراق اقدام کند اما در عین حال این به معنی کاهش بازار کالاهای ایرانی نیست و سرمایه گذاران ایرانی می‌توانند شانس خود را در حوزه‌های مختلف امتحان کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه عراقی‌ها پیشنهاد سرمایه گذاری از سوی تجار ایرانی را از مدت‌ها قبل مطرح کرده‌اند، گفت: مقامات عراقی وعده داده‌اند که این سرمایه‌گذاری با حمایت دولتی و اعطای تخفیف و امتیازات لازم انجام شود و برای فراهم آمدن مقدمات آن باید مقامات دولتی دو کشور در کنار اعضای اتاق بازرگانی تلاش کنند.

آل اسحاق با اشاره به ظرفیت ترانزیتی مرزهای مشترک ایران و عراق تشریح کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که از طریق ترانزیت و ظرفیت مرزهای مشترک، امکان تامین شش میلیارد دلار از نیازهای ایران از طریق عراق وجود دارد. البته این موضوع نیاز به طی کردن مراحل قانونی لازم در عراق و ایجاد زیرساخت‌های لازم در ایران است اما در صورت اجرای این مراحل، می‌توان انتظار داشت که بخش مهمی از نیازهای وارداتی امروز ایران از طریق این ظرفیت تامین شود.

بر اساس آمارهای گمرک و سازمان توسعه تجارت، ایران در ماه‌های ابتدایی امسال، با وجود کرونا، همچنان سهم خود در بازار عراق را حفظ کرده و حتی در برخی ماه‌ها، عراق با عبور از چین، اصلی‌ترین شریک تجاری کشور شده است.

بررسی تراز تجاری ایران و عراق نشان می‌دهد که بخش مهمی از تجارت، با صادرات کالاهای ایرانی انجام شده و عراق عملا به ایران صادرات چندانی ندارد. با توجه به تحریم‌های آمریکا، در ماه‌های گذشته بسیاری از فعالان اقتصادی پیشنهاد داده‌اند که در صورت دشواری تسویه حساب نقدی، عراق مقدمات واردات کالاهای موردنیاز ایران را به وجود آورد.