:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرکل شیلات خوزستان :

راه‌اندازی هشت مجموعه پرورش ماهی در خوزستان هدفگذاری شد

مدیرکل شیلات خوزستان گفت:راه اندازی و ساخت هشت مجموعه پرورش ماهی گرمابی و سردابی در محیط متراکم و فوق متراکم در هشت نقطه خوزستان تدوین و هدف گذاری شده است.
کد خبر: ۱۶۷۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳
اقتصادگردان- فتح الله ابوعلی روز شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز افزود:برنامه‌هایی برای توسعه تولیدات شیلات در خوزستان تدوین شده و طبق برنامه ، پرورش متراکم ماهی در قالب هشت سایت در مناطق اندیکا، مسجدسلیمان، لالی، گتوند، شوشتر، بهبهان، دزفول و اندیمشک هدف‌گذاری شده است.
وی گفت: با راه اندازی هرکدام از هشت مجموعه پرورش ماهی به ظرفیت ۱۰هزار تن در سال ، تولید ماهیان پرورشی در خوزستان به ۲ برابر افزایش می‌یابد.
مدیرکل شیلات خوزستان گفت:مطالعه احداث این هشت مجموعه پرورش ماهی که زیرساخت آنها از سوی شیلات مهیا می‌شود انجام شده است.
ابوعلی بیان کرد:خوزستان با تولید سالانه حدود ۷۰هزار تن ماهی گرمابی رتبه نخست آبزی پروری در کشور را دارد و با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ارزشمند استان، توسعه پایدار آبزی پروری جزو اولویت‌های شیلات خوزستان است.
مدیرکل شیلات خوزستان افزود:با وجود مشکلات و محدودیت‌های مالی از همه ظرفیت‌ها برای اجرایی شدن پروژه‌های نیمه تمام شیلات در خوزستان تا پایان سال استفاده می‌ شود.
وی افزود: برنامه‌های خوبی برای حفظ اشتغال موجود در دریا، بازسازی ذخایر دریایی، احداث بنادر صیادی و لایروبی آنان در نظر گرفته شده است که با مشارکت مسوولان محلی، جامعه صیادی و سازمان شیلات ایران این امر محقق خواهد شد.

ابوعلی افزود: راهبرد سازمان شیلات توسعه آبزی پروری در مناطق مستعد و  کاهش فشار به منابع و ذخایر آبزیان دریایی است.پارسال حدود ۴۹هزار تن ماهی و میگو در صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس صید شد که هر سال به علت فشار بیش از حد به ذخایر آبزیان ، میزان صید دریایی کاهش می‌یابد.

توقف صادرات آبزیان پرورشی ازمرزهای چذابه و شلمچه

مدیرکل شیلات خوزستان توقف صادرات آبزیان پرورشی از مرزهای چذابه و شلمچه در یک سال اخیر و گرانی نهاده‌های آبزی را مهمترین چالش آبزی پروران خوزستانی بیان کرد.
مدیرکل شیلات خوزستان اظهار داشت:صادرات آبزیان پرورشی استان همزمان با شیوع ویروس کرونا متوقف شد ولی با وجود بازگشایی مرزهای چذابه و شلمچه ، صادرات آبزیان از سوی عراق متوقف و مسکوت ماند  و به رغم پیگیری‌های مسوولان محلی و اتاق بازرگانی اهواز هنوز گره صادرات آبزیان از مرزهای تجاری خوزستان باز نشده است.
پارسال حدود ۳۰هزار تن آبزیان پرورشی خوزستان از ۲ مرز شلمچه و چذابه به عراق صادر شد. هم اکنون پرورش دهندگان آبزیان خوزستانی ناچار هستند فراورده خود را با هزینه‌های زیاد از طریق مرزهای پرویزخان و باشماق در استان‌های کرمانشاه و کردستان و درمحدوده اقلیم کردستان عراق که منع صادرات وجود ندارد صادر کنند.
در این نشست که در دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز انجام شد حجت الاسلام سیدمحمدنبی موسوی به اهمیت صنعت آبزی پروری در معیشت مردم و اشتغال‌زایی اشاره و بر لزوم تسریع در رسیدگی به مطالبات مردمی در این حوزه تاکید کرد.
وی گفت: با توجه به وجود آبهای سطحی و اقلیم مناسب خوزستان ظرفیت‌های بسیار زیادی برای توسعه آبزی پروری دارد.