:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

۳ شهر و ۱۵۳ روستا تحت‌تاثیر زلزله امروز استان هرمزگان، گسل پیش‌ژرفای زاگرس مسبب زلزله ۵.۵ حوالی بندر کنگ، وقوع ۳ پس‌لرزه در هرمزگان

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، جزئیات زلزله حوالی بندر کنگ با بزرگی ۵.۵ را تشریح کرد و گسل مسبب زلزله را گسل پیش‌ژرفای زاگرس، برشمرد.
کد خبر: ۱۶۷۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
اقتصادگردان- علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص جزییات زلزله‌ای با بزرگی ۵.۵ که امروز ساعت ۱:۰۱ بامداد حوالی بندر کنگ استان هرمزگان در عمق ۱۹ کیلومتری زمین رخ داد، توضیحاتی را ارایه کرد.
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه ۱۵۳ روستا و سه شهر تحت‌تاثیر این زلزله بودند، از وقوع سه پس‌لرزه که بزرگترین آن‌ها با شدت ۴ بود، خبر داد و گفت: در مجموع ۳ شهر از جمله بندر کنگ، بندر لنگه و ۱۵۳ روستا تحت‌تاثیر این زلزله بودند. اما بیشترین خسارت به چهار روستای باسعیدو، سایه خوش، حمیران و برکه سفلین وارد شد.
بیت‌اللهی ادامه داد: روستای باسعیدو با ۲۲۰۰ نفر جمعت بیشترین خسارت را دیده است. همچنین، بندر کنگ با فاصله ۲۸ کیلومتری و بندر لنگه با فاصله ۳۴ کیلومتری از مرکز اصلی زلزله، خسارت دیدند.
وی توضیح داد: خوشبختانه تلفات جانی در زلزله، گزارش نشده است. اما در بندر کنگ و روستای باسعیدو و روستای سایه‌خوش، عکس‌های دریافتی نشان می‌دهد در برخی از خانه‌ها، ترک‌های خفیف رخ داده و دیوار حیاط منازل، ریزش کرده است.
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گسل مسبب این زلزله را بر اساس نقشه‌های کشوری، گسل پیش‌ژرفای زاگرس برشمرد و گفت: گسل مسبب این زلزله، گسل پیش‌ژرفای زاگرس بوده است. بر اساس شواهد، فعالیت قطعات جنوبی این گسل بزرگ که از شمال‌غرب تا جنوب و جنوب‌شرق گسترده شده و تا حوالی تنگه هرمز ادامه دارد، گسل مسبب زلزله است.
وی ادامه داد: بررسی نوع ساخت‌و‌ساز در مناطق روستایی و شهری نشان می‌دهد که واحدهای فاقد اسکلت در منطقه زیاد هستند و ضرورت دارد تا در خصوص مقاوم‌سازی و بازسازی واحدهای مسکونی منطقه، تدابیری اندیشیده شود.
بیت‌اللهی یادآور شد: ۳۲۲ واحد از ۳۴۴ واحد مسکونی روستای باسعیدو و ۳۶۰۰ واحد از ۴۹۰۰ واحد شهر کنگ با ۲۰ هزار نفر جمعیت، ساختمان‌های بتن اسکلتی هستند که این واحدها در مقابل زلزله، مقاومت کمتری دارند و این قابل تعمیم به دیگر ساختمان‌های موجود است. این‌ها حاکی از آن است که باید کیفیت ساخت‌و‌ساز در محدوده اطراف مرکز زلزله افزایش یاب چون اگر زلزله‌های بزرگ‌تری رخ دهد، احتمال خسارت به واحدهای مسکونی بیشتر خواهد بود.