:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

عدم اجرای تفاهم‌نامه استفاده از سازنده دارای صلاحیت در ساخت و سازهای شهر تهران

در حالی که مطابق با تفاهم‌نامه میان شورای شهر و سازمان نظام مهندسی مقرر شده است بدون صدور اشناسنامه فنی و ملکی پایانکار ساختمان‌ها توسط شهرداری صادر نشود هنوز این تفاهم‌نامه بسیار مهم که توسط وزارت راه و شهرسازی هم بر اجرای آن تاکید شده است، اجرایی نشده است.
کد خبر: ۱۶۷۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱

اقتصادگردان  - شهاب سعادت نژاد رییس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران گفت: عدم استفاده از افراد دارای صلاحیت در کلیه کار‌های ساختمانی مطابق ماده ۴ قانون نظام مهندسی مصوب سال ۱۳۷۴ توسط مجلس باعث شده است بسیاری  ساختمانها در شهر تهران توسط افرادی که صلاحیت اجرای اینکار را ندارند، ساخته شود.
وی افزود:‌ این افراد با توجه به عدم دانش و آگاهی و نداشتن پروانه وصلاحیت  لازم نسبت به کار ساخت و ساز در شهر تهران می‌پردازند و باعث از بین رفتن منابع مالی و مصالح  ساختمانی بسیاری می‌شوند و نتیجه آن نیز کیفیت پایین و ناایمن بودن تعداد کثیری از ساختمان‌های ساخته شده توسط افراد بدون صلاحیت است.
سعادت‌نژاد خاطرنشان کرد:‌ در صورتی که در قانون و مقررات ملی ساختمان، کار ساخت ساختمان‌ها مختص افراد و شرکت‌هایی است که دارای صلاحیت اجرا از وزارت راه و شهر سازی باشند و این صلاحیت به کاردان‌ها و مهندسان و شرکت‌های سازنده و انبوه‌سازان مطابق قوانین و شیوه‌نامه‌های مربوطه توسط وزارت راه و شهرسازی داده می‌شود.
وی ادامه داد: در این راستا طی جلساتی با جناب دکتر افشین حبیب‌زاده، عضو شورای شهر تهران و با تلاش‌های فراوان انجمن سازندگان و تعدادی از مدیران سازمان نظام مهندسی استان،  تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان نظام مهندسی استان تهران و شورای شهر و شهرداری تهران در رابطه با ساماندهی و استفاده از خدمات سازندگان دارای صلاحیت بصورت حقیقی و حقوقی  در شهر تهران و حضور  دائم سازندگان دارای صلاحیت  در پروژه های ساختمانی در ابتدای شهریور ماه ۱۳۹۹ انجام پذیرفت.
بازرس انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار کرد: براساس این تفاهم‌نامه مقرر شد کلیه ساختمان‌های گروه ج و د در زمان شروع به کار یک سازنده دارای صلاحیت در سامانه ثبت کنند وحضور  سازندگان دارای صلاحیت در پروژه‌ها به صورت تمام وقت کنترل شود و  در زمان اجرای پروژه ساختمانی شناسنامه فنی و ملکی ان توسط سازندگان دارای صلاحیت تهیه و در انتهای کار توسط سازمان نظام مهندسی استان تهران صادر شود.
سعادت‌نژاد ادامه داد: همچنین  مقرر شد بدون صدور این شناسنامه فنی و ملکی پایانکار ساختمان‌ها توسط شهرداری صادر نشود که متاسفانه هنوز این تفاهم‌نامه بسیار مهم که توسط وزارت راه و شهرسازی هم بر اجرای آن تاکید شده است،  اجرایی نشده است.
وی تصریح کرد: این مصوبه  می‌تواند باعث بالا رفتن کیفیت ساخت و سازها شود و برای مصرف کننده نهایی ایمنی و رضایت خاطر را به ارمغال آورد اما این مصوبه اجرایی نشده و همچنان تعداد زیادی از ساختمانهای شهر تهران بدون داشتن سازنده ذیصلاح در کال کار هستند و منابع ملی و کشور را با توجه به عمر کم این ساختمان‌ها هدر می‌دهند.