:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

جزئیات کالاهای دپو شده، موجودی کالای اساسی به٥.٦ میلیون تن رسید

موجوی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر به همراه کالای موجود در ۳۲ شناور به ۵.۶ میلیون تن رسیده است.
کد خبر: ۱۶۷۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳
اقتصادگردان- در آبان ماه سال جاری و طی مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با رفع موانع اصلی در ترخیص کالاهای دپو شده که در اهم آن مسایل ارزی قرار داشت، ترخیص کالاهای دپو شده تسهیل و از ۱۸ آبان ماه در دستور کار قرار گرفت.

پیگیری آخرین وضعیت موجودی کالاها در گمرک و بنادر به ویژه کالاهای اساسی با توضیحاتی از سوی مهرداد جمال ارونقی -معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران - همراه بود.

طبق گزارش معاون فنی گمرک ایران تا ۲۴ دی ماه، مجموع کالاهای غیر کانتینری موجود در گمرک و بنادر به بیش از ۷.۴ میلیون تن می رسد که از این میزان حدود ۴.۲ میلیون تن مربوط به کالاهای اساسی است. همچنین موجودی کالاهای کانتینری که ۹۰ درصد آن را کانتینرهای پر وارداتی تشکیل می دهد به ۸۵ هزار و ۵۷۸، TEU می رسد.

۱.۴ میلیون تن کالای اساسی در شناورها

اما در رابطه با میزان کالاهای اساسی، حدود چهار میلیون و ۲۲۹ هزار تن در بنادر موجود است که باید به آن ۳۲ شناور حامل این کالاها که در حال تخلیه و یا منتظر در لنگرگاه هستند را نیز اضافه کرد.

این در حالی است که ۱۷ شناور تا تاریخ مورد بررسی کنار اسکله و در حال تخلیه هستند که موجودی آن به بیش از ۶۴۲ هزار تن می رسد و حاوی جو، ذرت، روغن، دانه های روغنی و سویا  است. همچنین ۱۵ شناور در لنگرگاه منتظر تخلیه بوده که موجودی آن شامل حبوبات و ذرت، کنجاله سویا و دانه های روغنی به بیش از ۷۳۴ هزار تن می رسد.

بر ایناساس حدود ١.٤ میلیون تن کالای اساسی در شناورهای حامل کالاهای اساسی وجود دارد که به همراه موجودی ٤.٢ میلیون تنی، مجموع کالاهای موجود در گمرکات و بنادر به بیش از ۵.۶ میلیون تن می رسد.

چقدر از کدام کالا در بنادر است؟

اما آن چه که در موجودی ۴.۲ میلیون تنی کالاهای اساسی اکنون در گمرکات و بنادر کشور وجود دارد نشان می دهد که ذرت با ٢.٤ میلیون تن بیشترین حجم را داراست، همچنین موجودی گندم ۱۵۰.۵ هزار تن، جو ۲۷۱.۱ هزار تن، سویا ۵۰۸.۵ هزار تن، برنج ۹۱.۴ هزار تن، شکر ۱۰۴.۷ هزار تن، روغن خام ۴۰۲ هزار تن و دانه های روغنی ۲۵۱.۴ هزار تن است.

جزئیات موجودی کالا در ١١ بندر

گزارش اعلامی معاون فنی گمرک از این حکایت دارد که از موجودی ۴.۲ میلیون تنی کالاهای اساسی موجود در گمرکات و بنادر کشور، بیشترین میزان مربوط به بندر امام خمینی با ۳.۱  میلیون تن و بعد از آن بندر شهیدرجایی بندرعباس با ٣٦٠.٣ هزار تن و امیرآباد با ۳۱۳.۱ هزار تن است.

در سایر بنادر نیز در بندر انزلی ۱۳۰.۵ هزار تن، نوشهر ۱۳۹.۹ هزار تن، چابهار ۷۵.۵ هزار تن، بوشهر ۵۱ تن، باهنر ۳۸۲ تن، فریدونکنار ۱۶.۲ هزار تن، بندر لنگه ١.٦ هزار تن و آستارا ۱۰.۴ هزار تن است.