:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱

طلب ۴۰ هزار میلیاردی قطعه‌سازان از ایران‌خودرو، هپکو می‌تواند خودرو سنگین تولید کند

دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی گفت: شرکت های قطعه ساز کشور ۴۰ هزار میلیارد تومان از ایران خودرو مطالبه دارند.
کد خبر: ۱۶۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
اقتصادگردان- حمیدرضا مهدی نیا ۲۵ دیماه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی که با حضور مدیرعامل شرکت ایران خودرو برگزار شد، اظهار کرد: می توان کمیته ای تخصصی به منظور بررسی توانمندی های استان جهت ایجاد خطوط تولید جدید قطعه سازی به صورت تولید مستقیم برای قطعه سازان تشکیل داد.

وی با ارائه این پیشنهاد که شرکت ایران خودرو می تواند، نسبت به ایجاد و انتقال خط تولید و تکنولوژی قطعه سازی خود در استان مرکزی اقدام کند، افزود: با توجه به بازدیدهای امروز مدیرعامل شرکت ایران خودرو از ظرفیت های استان مرکزی و پتانسیل های موجود و استقرار صنایع بزرگ در این نقطه از کشور، آمادگی استان مرکزی را برای تولید آن بخش از تجهیزاتی که ایران خودرو به خارج از کشور سفارش می دهد، اعلام می کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به استقرار امکانات وسیع در شرکت هپکو و تجربه بالای این واحد صنعتی، می توان یک کارگروه کاملا تخصصی و توانمند با همکاری شرکت ایران خودرو دیزل به منظور بررسی امکان تبدیل این واحد به یک واحد خودروسازی سنگین مانند ایران خودرو دیزل تشکیل داد.

مهدی نیا با اشاره به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان طلب قطعه سازان از ایران خودرو که ضعف نقدینگی را در این واحدهای قطعه سازی رقم زده است، گفت: مسلما ضعف نقدینگی باعث بروز مشکلاتی در پرداخت مالیات و بیمه تامین اجتماعی شرکت ها می شود، علاوه بر این قطعه سازان مشمول جریمه عدم پرداخت هم می شوند به همین دلیل لازم است که این بدهی ها یا تهاتر شود یا سازمان بیمه تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی، مطالبات را تقسیط کرده و جریمه ها را ببخشند.

رییس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی نیز در این جلسه با انتقاد از وضعیت نمایندگی های ایران خودرو گفت: علیرغم اینکه نمایندگی های شرکت ایران خودرو، مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کنند، اما کمیسیون این نمایندگی ها پرداخت نشده که این امر گلایه نمایندگی ها را رقم زده است.

جمشید زند تصریح کرد: نمایندگی های شرکت قطعاتی را که سفارش می دهند نمی توانند کامل در اختیار داشته باشند، اما به راحتی می توان همان محصولات را با قیمت بالاتر در بازار آزاد پیدا کرد که این امر نارضایتی را در بین مردم ایجاد کرده است. در سایت ایران خودرو قیمت کالا و قطعات درج شده است اما با همان قیمت به دست نمایندگی نمی رسد.

وی با اشاره به موضوع سبد فروشی گفت: شاید در این سبد دو قطعه مورد نیاز نمایندگی باشد، اما نمایندگی باید کل سبد قطعات و محصولات را خریداری کند که این امر موجبات گلایه نمایندگی ها را به همراه داشته است.

رییس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی با بیان اینکه مردم مقداری از کیفیت محصولات ایران خودرو ناراضی هستند، گفت: شاید بخشی از این نارضایتی به عملکرد مکانیک ها بازگردد. در گذشته دوره های آموزشی برای آموزش مکانیک ها برگزار می شد. اتاق اصناف آمادگی دارد که دوره های آموزشی با حضور کارشناسان ایران خودرو برگزار کند و مکانیک ها نیز با فناوری های جدید آشنا شوند.