:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد در مراسم معرفی «کیان»:

دنیای کارت‌ها رو به افول است؛ سرویس‌ها به موبایل منتقل می‌شود

 مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد از نقش بنیادی زیرساخت «کیان» در حوزه کیف پول‌های موبایلی خبر داد و جایگاه آن را همچون شبکه شتاب در نظام بانکی کشور خواند.
کد خبر: ۱۶۷۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴


اقتصادگردان - به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهدhttps://b2n.ir/favatarakonesh  محمدجواد رجائیان در حاشیه کارگاه معرفی زیرساخت «کیان» در ششمین نمایشگاه تراکنش ایران که 23 و 24 دی‌ماه جاری با حضور فعالان صنعت پرداخت کشور و با موضوع فناوری‌های نوین مالی برگزار شد گفت: زیرساخت‌های هم‌پذیرندگی در زمینه کیف پول‌های موبایلی، یک ضرورت در مدیریت شهری به شمار می‌رود. چراکه اگر چنین زیرساختی وجود نداشته باشد ناچاریم که استفاده از یک اپلیکیشن خاص را به شهروندان توصیه کنیم و چنین چیزی ممکن است برای عموم خوشایند نباشد. در دنیای مجازی، مصرف‌کننده باید امکان انتخاب داشته باشد. بر این اساس زیرساخت «کیان» به وجود آمده و معادل شبکه شتاب و شاپرک در نظام بانکی است.


وی در این خصوص افزود: در نظام بانکی، دارندگان کارت بدون توجه به اینکه کارت آنها از سوی چه بانکی صادر شده است، می‌توانند از پذیرنده‌های مختلف خرید کنند و این شتاب و شاپرک هستند که نقش تبادل داده و تسویه را بین دارنده کارت، پذیرنده و بانک انجام می‌دهند. «کیان» نیز چنین نقشی را در حوزه کیف پول‌های موبایلی ایفا می‌کند و در زمینه‌هایی همچون حمل و نقل شهری و پرداخت‌های خرد کاربرد دارد.

بر اساس این گزارش ؛ سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در این نمایشگاه ضمن رونمایی از زیرساخت هم‌پذیرندگی کیف پول‌های موبایلی «کیان»، با ارائه یک کارگاه، به معرفی این دستاورد و کارکردهای آن پرداخت که مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهدhttps://b2n.ir/favatarakonesh  
در حاشیه این کارگاه به پیشینه پرداخت‌های شهری، بر ضرورت تحول در این عرصه تأکید کرد و گفت: شروع پرداخت‌های الکترونیک در سیستم حمل و نقل شهری با کارت‌هایی صورت گرفت که برای هر یک از شهرها با تکنولوژی خاصی انتخاب شده بود. این کارت‌ها پس از انتقال پول از طریق شبکه بانکی و شارژ کردن آن قابل استفاده است. اما دنیای کارت‌ها رو به افول است و بسیاری از امور از قبیل مقوله «پرداخت» در حال پیاده‌سازی روی موبایل‌هاست. در عصر حاضر با ظهور کیف‌پول‌های موبایلی شما می‌توانید موجودی دلخواهی را در کیف پول خود ذخیره کرده و آن را در موقعیت‌های مختلف استفاده کنید.

رجائیان در خصوص میزان گرایش عمومی به این فناوری اذعان کرد: در حوزه پرداخت‌های موبایلی به زمان نیاز داریم تا میان عموم مردم رواج پیدا کند. یکی از چالش‌ها در این حوزه، رفتار شهروندی و فرهنگ‌سازی در این خصوص است تا شهروندان از این روش استقبال کنند.


وی با اشاره به چالش‌های پیش رو در ایجاد این تحول تصریح کرد: چالش دیگر در این زمینه، نظام کارمزدی در شبکه پرداخت کشور است که بانک مرکزی نیز با کار روی این موضوع در صدد اصلاح آن برآمده است. در حال حاضر در نظام بانکی کشور، شرکت‌های PSP که ابزارهای پذیرش را فراهم می‌کنند، از بانک صادرکننده کارت کارمزد می‌گیرند. در نتیجه نظام عرضه و تقاضای موجود، منفعتی را برای این شرکت‌ها ایجاد می‌کند و لذا در مسیر جایگزینی کیف پول موبایلی به جای دستگاه‌های pos موانعی به وجود می‌آید. 


مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد در خصوص مزایای به‌کارگیری روش‌های نوین پرداخت افزود: بیش از 80 درصد تراکنش‌هایی که در شبکه بانکی انجام می‌شود تراکنش‌های خرد محسوب می‌شود که زیر 50 هزار تومان است و اگر به کیف پول‌های موبایلی منتقل شود، قسمت بسیاری از هزینه‌های بانک‌ها برای نگهداری نظام پرداخت حذف خواهد شد. بدیهی است که در روند فعلی این هزینه‌ها به صورت غیر مستقیم بر دوش شهروندان قرار می‌گیرد. 


رجائیان با طرح یکی دیگر از نقائص پرداخت‌های مبتنی بر کارت گفت: از مسائل دیگر در این زمینه این است که کارت‌های پرداخت شهری که در شهرهای مختلف به کار گرفته شده، دارای اکوسیستم‌های مختلفی است. هر یک از شهرها دارای کارت مخصوص به خود است و این کارت در سایر شهرها قابل استفاده نیست.


وی با اشاره به قابلیت حل این مسئله با روش‌های نوین یادآور شد: با ظهور فناوری‌های موبایلی این کارت‌ها حذف خواهند شد مشروط به اینکه همه از استانداردهای واحدی تبعیت کنند. از مزایای کیف پول‌های موبایلی این است که می‌توان از سرویس‌های آن در شهرهای مختلف استفاده کرد.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها تا پیش از دوران اپیدمی کرونا، سالانه حداقل 18 میلیون زائر و مسافر از شهرهای مختلف به مشهد آمده‌اند. بنابراین اگر کیف پولی داشته باشیم که در کل کشور قابل استفاده باشد، شهروندانی

که از سایر نقاط به مشهد می‌آیند می‌توانند از همان کیف پول استفاده کنند. در نتیجه یک صرفه‌جویی در سطح ملی اتفاق می‌افتد و کارت‌هایی که وارداتی است حذف شده و یک روش پرداخت جدید و بهینه جایگزین آن می‌شود.