:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
عضو كميسيون برنامه و بودجه: ارز باید تک نرخی شود / شیوه مقابله با دلالان ارز در مشهد تغییر کرد

روند کاهشی قیمت دلار و طلا / همتي: کره باید ۷ میلیارد دلار را برگرداند نه 50 ميليون / سكه در مرز 11 ميليون تومان

کاهش بهای دلار و یورو در بازار امروز در حالی است که رئیس جمهور در جلسه هیات دولت، با تاکید بر تلاش دولت برای کاهش قیمت دلار در سال آینده، افزود: قیمت امروز دلار واقعی نیست و اگر همین امروز منابع ارزی ما در خارج از کشور آزاد شود، قیمت دلار به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان کاهش خواهد یافت
کد خبر: ۱۶۷۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
خبراقتصادي – محسن شمشيري
رئیس‌کل بانک مرکزی در قبال پیشنهاد سخیف، واهی و پوچ مقام کره‌ای درباره آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده ایران گفت: مشکل ما با ۲۰ یا ۵۰ میلیون دلار حل نمی‌شود و کره باید ۷ میلیارد دلار ایران را به‌همراه سود این پول برگرداند.
مذاکرات مقامات ایران با کره جنوبی برای آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره روز گذشته به‌صورت رسمی در بانک مرکزی انجام شد. 7 میلیارد دلار از منابع ارزی بانک مرکزی سالهاست در کره جنوبی بلوکه شده است و کره به‌بهانه تحریم آمریکا از آزادسازی این منابع امتناع می‌کند.این درحالی است که مسئولان بانک مرکزی و وزارت امور خارجه در دیدار با هیئت کره‌ای تأکید کرده‌اند که منتظر روی کار آمدن بایدن نباشند و پول‌های ایران را فوراً برگردانند.
در دیدار عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی ایران با چوی جونگ کان، قائم‌مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی راه‌های وصول این پول بررسی شد.در این جلسه مقام کره‌ای پیشنهاد داده است که به‌ازای این پول آمبولانس و کیت تشخیص کرونا به ایران بدهد اما همتی رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن مخالفت با این پیشنهاد اعلام کرده است که "مشکل ما با 20 یا 50 میلیون دلار حل نمی‌شود و کره باید 7 میلیارد دلار ایران را به‌همراه سود این پول برگرداند، چراکه هم‌اکنون کره در حال استفاده از منابع ایران است."
ایران از این پول تمایل دارد برای غذا، دارو و کالاهای مورد نیاز خود استفاده کند ولی کره با پیشنهادهای واهی خود سعی در فرافکنی دارد چراکه ایران الآن خود تولیدکننده کیت کروناست و نیازی به کیت‌های کره‌ای ندارد.

كاهش قيمت طلا و سكه

با كاهش قيمت هراونس طلاي جهاني به 1854 دلار در روز چهارشنبه 24 دي 99، و اعلام قيمت دلار به نرخ 24900 تومان، قيمت سكه و طلا كاهش يافت. در بازار ارز قیمت دلار 24 هزار و 900 تومان، قیمت یورو 30 هزار و 300 تومان و درهم امارات 6 هزار و 820 تومان اعلام شده است عصر چهارشنبه نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا و صرافي ها به 24550 تومان و يورو به 30040 تومان رسيد.
هر دلار روز در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲۵۰ تومان کاهش دارد.قیمت فروش یورو نیز با کاهش ۱۷۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته به ۳۰ هزار و ۹۰ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۴۹۰ تومان اعلام شد، همچنین قیمت خرید دلار دربازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۹۷۰ تومان و قیمت فروش آن ۲۴ هزار و ۲۱۰  تومان بود. علاوه براین نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۹ هزار و ۵۹۳ تومان اعلام شد.
براساس این گزارش در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (سه‌شنبه)، هر یورو با قیمت میانگین ۲۹ هزار و ۸۹۷ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز به قیمت ۲۴ هزار و ۵۸۶ تومان معامله شد. ضمن اینکه در سامانه نیما نیز در روز سه شنبه، حواله یورو با میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۹۳۱ تومان فروخته و قیمت حواله دلار نیز ۲۵ هزار و ۵۷ تومان ثبت شد. ارزش جهانی دلار نیز کاهش پیدا کرد. این در شرایطی است که قیمت رمزارزها (ارزهای دیجیتال) در بازارهای مالی دنیا رو به افزایش است.
 در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۹۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 10 میلیون و 800 هزار تومان است. نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 50 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون  تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. همچنين هر مثقال طلا 4 میلیون و 755 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.
قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با نوسان جزئی همراه شده است؛ از جمله دلایل نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر اخبار مذاکرات ایران با کره جنوبی برای آزادسازی 7 میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شده بانک مرکزی است. بازار تصور می کند آزاد سازی این منابع به معنای گشایش در تحریم ناشی از نقل و انتقالات است.
عصر چهارشنبه نيز در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار   24 هزار و 800 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 30 هزار و 290 تومان و قیمت خرید یورو نیز 29 هزار و 490 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.
صبح چهارشنبه قیمت هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۸۵۶ دلار و ۸۶ سنت رسید. به گزارش رویترز، در حالی که افزایش اخیر ارزش دلار و رشد سوددهی اوراق خزانه داری آمریکا سبب توقف روند افزایشی قیمت طلا شده بود، بالا رفتن تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان سبب شده تا بار دیگر اشتها برای خرید طلا افزایش یابد و قیمت ها مجددا بالا برود.
سوددهی اوراق قرضه ده ساله دولت آمریکا از بالاترین رقم 10 ماه اخیر عقب نشسته و سبب شده تا ارزش دلار اندکی کاهش یابد. همین مسئله در رشد قیمت طلا موثر بوده است.آمارهای جدید نشان می دهد که میزان مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به بیش از 91 میلیون نفر رسیده و چند کشور آسیایی و اروپایی در حال اعمال مقررات سختگیرانه تری برای جلوگیری از گسترش هر چه بیشتر بیماری هستند.دولت دونالد ترامپ اعلام کرده که میلیون ها دوز واکسن کرونا را که آنها را برای تزریق دوم نگه داشته بود توزیع می کند تا تمام شهروندان بالای 65 سال یا دارای بیماری زمینه ای واکسینه شوند.مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد در خصوص استیضاح ترامپ رای گیری نماید و ترامپ را به تشویق اقدامات آشوبگرانه متهم سازد.
تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در ماه نوامبر در آمریکا شاهد کاهش اندکی بوده، اما افزایش اخراج نیروی کار توسط کارفرمایان در بحبوحه بحران کرونا این نظر را تقویت کرده که روند ترمیم بازار کار این کشور متوقف شده است.رئیس فدرال رزرو بوستون گفته، اقتصاد امریکا ممکن است در نیمه دوم امسال در سایه واکسیناسیون گسترده شاهد ترمیم قابل توجهی باشد، اما ویروس کرونا همچنان عامل اصلی تاثیرگذار بر اقتصاد است و سیاست پولی همچنان انبساطی باقی خواهد ماند.
روند کاهشی قیمت دلار در صرافی‌های مجاز
در حالی که روزهای گذشته، نرخ ارز با ثبات نسبی همراه بود، امروز معاملات ارزی با کاهش بهای دلار آمریکا همراه شده است.نگاهی به نرخ خرید و فروش دلار آمریکا در صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور، نشان می دهد بهای اسکناس آمریکایی با کاهش همراه است. به گونه ای که در معاملات امروز (چهارشنبه بیست و چهارم دی ماه ۱۳۹۹) و در لحظه انتشار این گزارش، هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها، به نرخ ۲۳۹۵۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۲۴۵۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که این رقم نسبت به روز قبل، ۳۰۰ تومان کاهش نرخ دارد.
همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۲۹۴۴۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل با افت ۱۴۰ تومانی نسبت به روز سه شنبه، به قیمت ۳۰۰۴۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.
کاهش بهای دلار و یورو در بازار امروز در حالی است که رئیس جمهور در جلسه هیات دولت،  با تاکید بر تلاش دولت برای کاهش قیمت دلار در سال آینده، افزود: قیمت امروز دلار واقعی نیست و اگر همین امروز منابع ارزی ما در خارج از کشور آزاد شود، قیمت دلار به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان کاهش خواهد یافت.

شیوه مقابله با دلالان ارز در مشهد تغییر کرد

 دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: با کاهش نرخ دلار و هجوم دلالان برای معاملات غیرقانونی ارز در خیابان امام خمینی (ره) مشهد، مقابله با آنان افزایش یافته و روشهای آن نیز تغییر کرده است.
رسول فرزادفر روز سه‌شنبه در گفت و گو با  ایرنا افزود: نرخ دلار از مدتی قبل میل به کاهش پیدا کرده بود اما با مقاومت دلالان در بازار و عدم تزریق دلار به میزان لازم نسبت به کاهش مقاومت نشان داد.طی چند روز اخیر با انتشار اخبار مثبت سیاسی، انتظارات غیرتورمی در بازار ایجاد شد و مصاحبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رییس بانک مرکزی پیرامون این موضوع کاهش نرخ ارز را افزایش داد.این امر باعث هجوم دلالان به بازار غیررسمی ارز در مشهد شد اما از آنجا که ارز همراه دلالان کمتر از ۱۰ هزار یورو و سایر ارزهای معادل آن است هنگام دستگیری آنان طبق شیوه‌نامه مربوط به "تامین میزان ارز قابل حمل، نگهداری و مبادله در داخل کشور" تبرئه می‌شوند.دلالان با آگاهی از این شیوه‌نامه، ارز کمتری همراه خود دارند و چون زمان دستگیری، ارز همراه آنان کمتر از میزان مجاز است، خرید و فروش آنان نیز احراز نمی‌شود و در نهایت تبرئه می‌گردند. در تغییر روش نظارت بر این بخش، افراد فعال در بازار غیررسمی ارز و کسانی که اشتهار به خرید و فروش غیرقانونی ارز دارند، در طول انجام معاملات یک هفته تا ۱۰ روز زیر نظر قرار گرفته و شناسایی می‌شوند و پس از اثبات اشتهار آنان، حین خرید و فروش دستگیر می‌شوند.تاکنون چند پرونده برای افراد فعال در بازار غیررسمی ارز در مشهد تشکیل و به تعزیرات حکومتی خراسان رضوی ارسال شده است.

دلار عقب رفت


پوند بیشترین پیشروی مقابل دلار را بین ارزهای مهم داشت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۲۵۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۴ دلار اعلام شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۷۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۶۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۳ درصد بالا رفت و باماندن در کانال ۱.۲۲ به ۱.۲۱۷ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۵ درصد کاهش به ۱۰۴.۰۹۷  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۹۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۶۴ یوان چین اعلام شد.

ارز باید تک نرخی شود

رحیم زارع نماینده مجلس تاکید کرد: موثرترین روش برای کنترل بازار ارز و تامین درست کالاهای اساسی تک نرخی شدن ارز است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه چند نرخی بودن ارز در کشور باعث فساد می‌شود، اظهار کرد: به نظر بنده موثرترین روش برای کنترل بازار ارز و تامین درست کالاهای اساسی، تک نرخی شدن ارز است.
سیاست مجلس شورای اسلامی درباره مدیریت موثر ارز در بازار تک نرخی کردن ارز در کشور است، زیرا این مورد هم می‌تواند شفافیت به همراه داشته باشد و هم می‌تواند مانع از فساد و تخلفات ارزی در کشور شود.
اگر ارز به صورت چند نرخی در کشور وجود داشته باشد باعث می‌شود تخلفات زیادی صورت بگیرد که در گذشته هم چنین مواردی وجود داشته است به نام‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز نیمایی و ... که در کشور وجود داشت و باعث حیف و میل شدن منابع ارزی کشور شد.به نظر بنده موثرترین روش برای کنترل بازار ارز و تامین درست کالاهای اساسی تک نرخی شدن ارز است، زیرا با تک نرخی شدن ارز هم اهدافی که پیش‌بینی شده محقق می‌شود و هم مدیریت درست انجام می‌گیرد.اگر تک نرخی شدن ارز صورت گیرد کشور در تامین کالاهای اساسی دچار مشکل نمی‌شود و دولت می‌تواند این کالاها را به مصرف کننده واقعی اختصاص دهد و همچنین در بحث سلامت و دارو در کشور به نحوه احسن عمل کند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ١۴٠٠ با بیان اینکه شاید گفته شود که با تک نرخی شدن ارز نوساناتی در بازار ایجاد شود، بیان کرد: باید مابه التفاوت قیمتی را به مردم داده شود تا یک تعادلی بین جیب مردم و بازار ایجاد شود، از اینرو می‌توان نوسان بازار را کنترل کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی ارز، گفت: این نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی ارز توسط دولت در مصوبات آمده و فقط نمایندگان مجلس با کار کارشناسی این نرخ را برای تک نرخی شدن برگزیدند و این قیمت تازه‌ای نیست که مجلس بخواهد نرخ گذاری کند.حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت را از بین می‌برد؟
همچنين یک تحلیلگر اقتصادی ضمن بررسی مصوبات مجلس درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده، گفت: مصوبه مجلس دررابطه با ارز ۴۲۰۰ تومانی کمی از رانت‌ها ایجاد شده از این بستر را کم می‌کند اما تفاوت قابل توجهی نسبت به قبل نخواهد داشت و تنها در صورتی جلوی توزیع منابع رانت گرفته می‌شود که ارز تک نرخی شود.
در پی بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق مجلس، باز هم ماجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شد که در این زمینه مجلسی‌ها مصوبه‌ای ارائه کردند که طبق آن ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۱۴۰۰ حذف و یک نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی برای تامین ارز کالاهای اساسی جایگزین می‌شود.در این بین، تاکید مجلسی‌ها بر این است که این مصوبه جلوی ارز رانتی را می‌گیرد اما از آن طرف این مصوبه واکنش‌های متفاوتی و بعضا انتقادی از سوی کارشناسان و البته مسئولان دولت در پی داشته است.
در این زمینه علی سعدوندی - یک کارشناس اقتصادی - معتقد است که دولت می‌گوید معادل دو میلیون و ۳۰۰ بشکه نفت را می‌فروشد و به جای آن ارز ۴۲۰۰ تومانی از بانک مرکزی می‌گیرد. طرف دیگر ماجرا مجلسی‌ها می‌گویند که ۱.۵ میلیون بشکه نفت صادر کنیم و به جای آن ارز ۱۷۵۰۰ تومانی از بانک مرکزی دریافت کنیم که هر دو هدف تفاوت چندانی با هم ندارند و در هر دو حالت استفاده از منابع پر قدرت بانک مرکزی مد نظر است.
وی در ادامه تاکید کرد که چه پیشنهاد دولت و چه پیشنهاد مجلس عملی شود، شاهد افزایش شدید پایه پولی در کشور خواهیم داشت. ما از معدود کشورهایی هستیم که اینگونه سیاست‌های غلط  را ادامه می‌دهیم درحالیکه می‌شود به جای منابع پر قدرت بانک مرکزی که منجر به افزایش نقدینگی و تورم می‌شود، اوراق منتشر کرد.
سعدوندی افزود: مصوبه مجلس دررابطه با ارز ۴۲۰۰ کمی رانت‌ها ایجاد شده از این بستر را کم می‌کند اما تفاوت قابل توجهی نسبت به قبل نخواهد داشت و تنها در صورتی جلوی توزیع منابع رانت گرفته می‌شود که ارز تک نرخی شود.
این اظهارات در حالی است که بانک مرکزی بیش از پیش اولویت برنامه ریزی‌های خود را بر مبنای کنترل تورم و نقدینگی قرار داده است و سعی می‌کند تا استقلال خود را در این زمینه حفظ کند و اجازه ندهد تا سیاست گذاری‌های غلط موجب خلق پول پر قدرت و در پی آن افزایش تورم شود. به گونه‌ای که به تازگی همتی از روند مهم‌ترین عامل کنترل نقدینگی و تورم که رشد  ترازنامه بانک‌ها است خبر داده و گفته که از ابتدای دی ماه تزازنامه بانک‌های تجاری و تخصصی هر یک یه ترتیب اجازه دارند تا ۲ و ۲.۵ درصد رشد کند.