:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

رشد جهشی ظرفیت‌سازی و تولید واقعی زنجیره فولاد از سال‌ ۹۲ تا ۹۸

طبق آمار سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، این سازمان توانسته است با طراحی و اجرای استراتژی جدید و در راستای سیاست‌های کلان دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ‌ با مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه، رشد جهشی ظرفیت‌های تولید در این زنجیره فولاد را طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ رقم زند.
کد خبر: ۱۶۷۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
اقتصادگردان- بر این اساس میزان ظرفیت‌سازی و تولید واقعی در زنجیره فولاد طی سال‌های ۱۳۹۲ تا پایان ۱۳۹۸، حدودا ۶۶ تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. ایمیدرو با طراحی و اجرای استراتژی جدید و در راستای سیاست‌های کلان دولت و وزارت صمت با مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه، رشد جهشی ظرفیت‌های تولید در این زنجیره را ایجاد کرده است.

در زنجیره فولاد، گندله سنگ‌آهن با رشد بیش از  ۱۱۶ درصدی بیشترین جهش در ظرفیت‌سازی را پیدا کرده و پس از آن ظرفیت تولید کنسانتره سنگ‌آهن با افزایش ۹۹.۷ درصدی در جایگاه دوم ظرفیت‌سازی قرار گرفته است.

طی مدت مورد بررسی، ظرفیت تولید کنسانتره سنگ‌آهن از ۲۸.۷ میلیون تن به ۵۷.۶ میلیون تن رسیده و تولید این ماده معدنی از ۲۳.۸ میلیون تن به ۴۷.۳ میلیون تن ارتقا یافته است. این امر بدین معناست که رشد ۹۹.۷ درصدی در ظرفیت‌سازی و ۹۸.۶ درصدی در تولید کنسانتره سنگ آهن ایجاد شده است.

این حالی است که ظرفیت تولید گندله سنگ آهن نیز با رشد ۱۱۶.۵ درصدی از ۲۲ میلیون تن به ۴۷.۶ میلیون تن افزایش ظرفیت تولید داشته و به صورت همزمان تولید آن هم با رشد  ۱۰۰.۸ درصدی از ۲۰ میلیون تن به ۴۱.۷ میلیون تن رسیده است.

از سوی دیگر ظرفیت تولید آهن اسفنجی نیز رشد قریب به ۸۰ درصدی را تجربه کرده و از ۱۹.۶ میلیون تن به ۳۵.۳ میلیون تن افزایش یافته است. ضمن اینکه تولید این محصول نیز با رشد ۷۳.۶ درصدی از ۱۵.۵ میلیون تن به ۲۷ میلیون تن افزایش یافته است.

همچنین در ظرفیت تولید فولاد خام (انواع شمش) نیز رشد ۶۶.۶ درصدی دیده می‌شود؛ بطوریکه رقم ظرفیت‌سازی آن از ۲۲.۵ میلیون تن به ۳۷.۵ میلیون تن رسیده است. از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۸، تولید فولاد خام کشور از ۱۶.۱ میلیون تن به ۲۷.۲ میلیون تن ارتقا یافته که نشان از رشد حدودا ۶۹ درصدی دارد.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و بر اساس طرح‌های در دست اجرای سازمان ایمیدرو، از ابتدای سال جاری تا پایان سال نیز ظرفیت‌ها و تولید واقعی در این زنجیره بین ۳۱ تا ۶۷ درصد رشد را به خود اختصاص خواهند داد.