:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
استاندار مرکزی عنوان کرد:

ضرورت صرفه جویی در مصرف گاز، فشار برای افزایش مصرف مازوت در نیروگاه شازند

استاندار مرکزی گفت: هرچند وزارتخانه های نفت و نیرو به استان و نیروگاه فشار می آورند تا روزانه مصرف مازوت به ۷ میلیون لیتر برسد، اما اجازه مصرف بیشتر سوخت مازوت در نیروگاه شازند را نداده ایم.
کد خبر: ۱۶۷۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
اقتصادگردان- سید علی آقازاده ۲۴ دیماه در جلسه شورای اداری استان مرکزی با اشاره به موضوع اقامه نماز جماعت در ادارات استان مرکزی، با اشاره به مسئله آلودگی هوای اراک خاصه در یک ماه اخیر، اظهار کرد: متاسفانه آلودگی هوا همه کشور را فرا گرفته است و یکی از دلایل اصلی آن عدم بارندگی است. از اول دیماه تاکنون یک میلیمتر باران در استان دریافت نشده است، در زمستان پدیده وارونگی دما نیز رقم می خورد و با نبود بارندگی و پایداری هوا، چیزی جز آلودگی هوا بر جای نمی ماند که همه کشور را درگیر کرده است، البته شرایط اراک نسبت به برخی کلانشهرها بهتر است، هرچند که یک روز آلوده هم زیاد است.

وی تصریح کرد: مشکلی در تولید برق وجود ندارد و نیروگاه فعال است، اما مشکل در تامین سوخت نیروگاه هاست، اگر نیروگاه سوخت داشته باشند، خاموشی ها به صفر می رسد، اما در شرایط کنونی برخی نیروگاه ها سوخت دریافت نمی کنند یا به مانند نیروگاه شازند اجازه مصرف بیشتر مازوت به آنها داده نمی شود، پس میزان فعالیت آنها و تولید برق کاهش یافته است.

آقازاده، با بیان اینکه در زمستان اکثر گاز کشور برای مصارف خانگی و صنعت اختصاص می یابد، گفت: اگر ۱۰ درصد کاهش مصرف گاز را دنبال کنیم، حتما مشکلات کاهش می یابد و شاهد این میزان از خاموشی نخواهیم بود. می توانیم با توجه به استقرار پالایشگاه شازند در کنار نیروگاه، اجازه مصرف مازوت به میزان لازم را بدهیم، اما اینکار آلودگی به همراه خواهد داشت که مخالف آن هستیم و این اجازه را تاکنون نداده ایم، هر چند که وزارتخانه های نفت و نیرو به استان و نیروگاه فشار می آورند تا روزانه مصرف مازوت به ۷ میلیون لیتر برسد. واقعا در شرایط اضطرار هستیم، اگر سوخت را قطع کنیم، همین برقی هم که در کشور تولید می شود به شدت کاهش می یابد. در شرایط اضطرار تصمیم گرفتن بسیار سخت است.

وی با اشاره به اعلام شرکت گاز در اواخر تابستان مبنی بر احتمال مصرف مازوت در فصل زمستان، گفت: این شرایط سخت را متصور نبودیم، اما با این همه تلاش شد که مصرف مازوت بالا نرود و حتی تنها استانی بودیم که دو مرتبه ادارات مان تعطیل شدند.

استاندار مرکزی تاکید کرد: به نظر می رسد که تا یک ماه آینده خاموشی داشته باشیم، اما باید برنامه ریزی شده و با اطلاع قبلی باشد. در فضای مجازی گفته شد که چون اجازه افزایش مصرف مازوت داده نشده شرکت برق در حال تلافی است، اما این چنین نیست، این خاموشی ها در همه کشور در حال انجام است.

وی با بیان اینکه باید فشار کمتری به صنایع وارد کرد و با پیشنهاد تعطیلی یک روز در هفته کارخانجات به دلایل مختلف موافق نیستم، در خصوص توزیع بسته های معشیتی تا پایان سال، گفت: پیش بینی شده است که تا پایان امسال و در هر مرحله ۱۰۰ هزار بسته تهیه شود، بیشتر از دو ماه تا پایان سال باقی نمانده و باید گزارش این امر در جلسه آتی ارائه شود تا به مانند دو مرحله قبل بسته های معیشتی به دست مردم برسد.

آقازاده گفت: در موضوع برپایی نماز جماعت به حفظ پروتکل های بهداشتی توجه جدی صورت گیرد تا پس از شکست کرونا، بتوان صفوف نماز را فشرده تر برگزار کنیم.

وی با اشاره به برگزاری همایش غدیر در استان مرکزی، گفت: از اردیبهشت ماه مقالات این همایش در حال دریافت است و ششم اسفندماه با برگزاری این همایش مقالات ارائه می شود. باید دستگاه های اجرایی استان، توان خود برای برگزاری هرچه باشکوهتر جشن میلاد حضرت علی(ع) و این همایش به کار گیرند.

آقازاده در خصوص دهه فجر گفت: در این ایام باید عملکرد یکساله دستگاه های اجرایی ارائه شود و از طرفی این ایام متبلور کننده خواست مردم است. تاکنون ۴۲ تجربه خوب داشته ایم و امسال شرایط متفاوت است و باید با اقتدار بیشتری برنامه های آن برگزار شود. بعد از یک دوره بسیار سیاه در تاریخ حکومت امریکا فردی جاهل و جنگ طلب و خارج از چارچوب دموکراسی با فضاحت و آبروریزی بزرگی در حال کندن از جایگاه خود است، این فرد تمام قدرت امریکا را به کار گرفت که به ایران را ضربه وارد کند، اما نتوانست و این روح پلید امروز هیات حاکمه امریکا را ترک می کند و بار دیگر با وجود خسارت های بسیار همچون ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس، مقاومت مردم ایران به منصه ظهور رسید، پس باید امسال دهه فجر بهتر از سال های قبل برگزار شود.