:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد

بررسی وضعیت محصولات تراریخته در کمیسیون کشاورزی مجلس

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از بررسی وضعیت واردات، تولید و توزیع محصولات تراریخته (غیر ارگانیک) در جلسه کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی خبر داد.
کد خبر: ۱۶۷۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۹
اقتصادگردان- جلال محمودزاده در مورد جلسه امروز(سه‌شنبه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نشست امروز ما در مورد محصولات تراریخته بود. محصولات تراریخته همان محصولات غیر ارگانیک است یعنی محصولی که روند تولید آنها (کاشت، داشت و برداشت) غیر طبیعی بوده و در آن از فرآیند شیمیایی به کار استفاده می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه واردات و تولید محصولات تراریخته موافقان و مخالفانی دارد، گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس با واردات، تولید و توزیع محصولات تراریخته مخالف است. به عبارت دیگر کمیسیون خواستار آزمایش‌های دقیق علمی بر روی محصولات تراریخته است. ما باید در مجلس قوانینی تصویب کنیم که وزارت جهاد کشاورزی بتواند نیاز داخل به محصولات تراریخته را از داخل کشور و با آزمایش‌های دقیق علمی تأمین کند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس افزود: بسیاری از محصولات تراریخته کشور ما وارداتی است. ذرت، سویا، کنجاله و... از این دست محصولات هستند. وزارت جهاد کشاورزی ملزم است طی ۱۰ سال آینده نیاز کشور به محصولات تراریخته را در داخل جبران کند. وزارت بهداشت و آموزش پزشکی نیز تا آن زمان موظف است که برچسب سلامت محصولات وارداتی را چک کند. این محصولات باید کد شناسه داشته باشند.

محمودزاده با اشاره به حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، سازان محیط زیست، مرکز پژوهش‌های مجلس و چند کارشناس محصولات تراریخته در جلسه کمیسیون، گفت: نمایندگان کمیسیون کشاورزی به مسئولان مربوطه تأکید کردند که کشت ارگانیک محصولات باید مورد حمایت بیشتری قرار بگیرد. این مهم نیازمند قوانین و تأمین اعتبار است.