:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

۲ هزار و ۵۰۰ تن نهاده دام عشایر لرستان تامین شد

مدیرکل امور عشایر لرستان گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ تن جو و کنسانتره برای دام عشایر مناطق قشلاقی استان تامین شد.
کد خبر: ۱۶۷۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
اقتصادگردان- به گزارش روابط عمومی اداره کل امور عشایر لرستان، سیدضیا موسوی نیا روز سه‌شنبه در جریان بازدید از مناطق قشلاقی افزود: در این راستا یک هزار و ۲۵۰ تن جو و یک هزار و ۲۵۰ تن کنسانتره خریداری شد و تا چند روز آینده توزیع می شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون نیز ۱۰ هزار تن نهاده دامی بین عشایر لرستان توزیع شده است ادامه داد: برای تامین نفت مورد نیاز عشایر نیز چندین حواله ۱۲هزار لیتری صادر شده است که توسط ۲ دستگاه سوخت رسان میان آنها توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مراحل صدور کارت تردد برای مناطق عشایری قشلاقی در دست اقدام است اظهار داشت: در حال حاضر بیش از۱۱ هزار خانوار عشایری لرستان در این مناطق زندگی می کنند.

موسوی نیا گفت: صدور کارت تردد یا کارت ساماندهی، در راستای شناسایی عشایر فعال انجام شده است و تنها به افرادی تعلق می گیرد که شغل و معیشت آنها وابسته به دام و مرتع باشد.

وی ادامه داد: تا ۲ هفته گذشته، تمامی عشایر جهت دریافت حواله به شرکت های تعاونی مراجعه می کردند که با اقدامات انجام شده، اکنون چند گروه از نیروهای امور عشایری لرستان به مناطق قشلاقی مراجعه می کنند و حواله کالاهای مورد نیاز مانند جو و نفت را در همان مکان ارائه می دهند.

مدیرکل امور عشایر لرستان ادامه داد: عشایر به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم محسوب می‌شوند و نقش بسیار تاثیرگذاری در تامین نیازهای مختلف کشور دارند.

موسوی نیا گفت: بیشترین درخواست عشایر در هر منطقه بهسازی راه ها، تامین آب شرب، نهاده های دامی و سوخت(نفت سفید) است که به همین منظور تمام تلاش خود را برای حل این مشکلات انجام خواهیم داد.

مدیرکل امور عشایر لرستان در این بازدید از مناطق قشلاقی واقع در جنوب لرستان شامل پشمینه زار، بن طویله و گرشکان بازدید و مشکلات علوفه، سوخت، آرد، راه و آبرسانی عشایر این مناطق را بررسی کرد.

لرستان بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری شامل ۸۴ هزار نفر دارد که ۴.۷ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند و رتبه خانواری و جمعیتی آنها در سطح کشور به ترتیب هفت و ۶ است.

جمعیت عشایر لرستان ۱۳۰ هزار تن انواع محصولات لبنی و دامی معادل ۲۵ درصد پروتئین استان را تولید می کنند و در مجموع سهم آنها در تولید ناخالص ملی با احتساب سایر محصولات زراعی، دامی و صنایع دستی بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان است.