:
كمينه:۱۳.۹۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
وزیر تجارت عراق تاکیدکرد:

امکان رفع موانع تجاری ایران و عراق با بهره‌گیری از اقتصاد دیجیتال

وزیر تجارت عراق و رئیس عراقی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق گفت: امروز در جهان، اقتصاد دیجیتال از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌توان موانع و مشکلات موجود بر سر راه توسعه تعاملات دو کشور را با توجه به آن برطرف کرد.
کد خبر: ۱۶۷۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴
اقتصادگردان- به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از وزارت نیرو، «علاء احمد الجبوری» در چهارمین کمیسیون مشترک اقتصادی توسعه همکاری‌های ایران و عراق در محل وزارت نیرو، افزود: امروز برای رفع موانع و مشکلات موجود در صدر هیاتی به تهران آمدیم تا در کمیسیون مشترک اقتصادی همکاری‌های دو کشور شرکت و موضوعات مهم اقتصادی طرفین را بررسی کنیم.

وی اضافه‌کرد: شرایط و مسائل اقتصادی در جهان پس از همه‌گیری کرونا فضای متفاوتی را نسبت به دوره پیش از این بیماری ایجاد کرده که لازم است توافق‌نامه‌های اقتصادی با توجه به داده‌های موجود و نسبت به شرایط حاضر بازنگری شود.

به گفته الجبوری، حضور هیات بلندپایه عراقی در این اجلاس نشان‌دهنده جدیت این کشور برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران است تا موانع موجود و نیازهای فنی کشور عراق را شناسایی و برطرف کرده و اقدامات لازم را به صورت عملیاتی انجام دهد.

وی ابراز امیدواری کرد با توافق‌های انجام شده بتوان نقش همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را مشخص کرد تا شرایط و محیطی مناسب برای اجرای اقدامات داشته باشیم.

وزیر تجارت عراق با اشاره به کشورهای دارای منابع نفتی، یادآور شد: امروز در شرایط همه‌گیری کرونا کشورهایی که اقتصاد آنها وابسته به نفت است با چالش روبه‌رو بوده و کشورهایی که در راستای اتکا به منابع غیرنفتی حرکت کرده بودند موفقیت بیشتری نسبت به دیگران دارند.

این مقام مسوول عراقی به چهارمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی دو کشور اشاره و اظهار کرد: با توجه به روابط مهم جمهوری اسلامی ایران و عراق، هر دو کشور می‌توانند با اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش‌های فنی خود به یکدیگر کمک کنند تا در مسائل مهم اقتصادی همکاری‌های خوبی داشته باشیم.
الجبوری در پایان سخنان خود گفت: جغرافیا و جایگاه سیاسی کشورهایی که در کنار دریا ساکن هستند می‌تواند فرصت خوب و موثری برای همکاری‌های مهم و سودمند باشد.

صبح امروز وزیر نیرو از تلاش ایران و عراق برای رساندن سطح مبادلات تجاری دو کشور به بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال خبر داد.

«رضا اردکانیان» افزود: رسیدن به این هدف مستلزم رفع موانع گمرکی، پولی و بانکی، حمل و نقل پول و میدان دادن به بخش خصوصی است.

وی، همچنین بر رفع موانعی مانند مسایل استاندارد، گمرک، تعرفه های ترجیهی و سایر اقدام های مشابه برای رسیدن به سطح مبادلات تجاری بالای ۲۰ میلیار دلار در سال تاکید کرد.