:
كمينه:۱۷.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
رییس سازمان امور عشایر ایران:

تولیدات دامی عشایر بسته‌بندی و برندسازی می‌شود

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: یکی از برنامه‌ها در زنجیره تولید گوشت قرمز، موضوع برندسازی، بسته‌بندی و لیبل‌زنی تولیدات دامی عشایر است.
کد خبر: ۱۶۷۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
اقتصادگردان- به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی «شاهپور علائی مقدم» در دیدار استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: کمک کنید در خراسان جنوبی دام زنده عرضه نشود تا بتوانیم از ظرفیت تشکل‌های عشایری استفاده کنیم.

وی افزود: قراردادی سه‌جانبه با دانشگاه صنعتی امیرکبیر با مشارکت بسیج عشایری و اتحادیه عشایری منعقد شده که با شیوه‌های نوین پشم‌ریسی، پشم دام عشایر فرآوری شود.

رییس سازمان امور عشایر ایران به نقش بی‌بدیل عشایر در تولید اشاره کرد و گفت: عشایر کشور سالانه ۴۵۰ هزار تن شیر را تولید می‌کنند.

وی بیان کرد: هر نفر عشایر گوشت ۱۶ نفر ایرانی را تامین می‌کند و پشم تولیدی دام عشایر ۱۳ هزار تن است.

علائی مقدم افزود: ۱۳۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود اما حلقه‌های عرضه تا سر سفره مصرف‌کننده، چیده نشده است و دلال‌ها و واسطه‌ها سود آن را می‌برند.

وی گفت: در همین راستا فروشگاه اینترنتی "عشایر شاپ" به منظور عرضه مستقیم محصولات عشایر راه‌اندازی شده است.

استاندار خراسان جنوبی هم در این دیدار که در دفتر کار رییس سازمان امور عشایر ایران انجام شد، گفت: عشایر جمعیتی مولد هستند که اگر مورد توجه قرار گیرند، می‌توانند در اقتصاد استان بسیار تاثیرگذار باشند.

حمید ملانوری افزود: خراسان جنوبی از نظر جمعیت عشایری در رتبه چهارم کشور قرار دارد که این میزان ۱۳ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: تولید سالانه ۱۱ تن شیر، ۸ هزار و ۴۰۰ تن گوشت و ۸۰۰ تن کرک و پشم و صنایع دستی منحصر به فرد، نشانگر نقش و جایگاه این گروه مولد در اقتصاد استان است.

استاندار خراسان جنوبی جامعه عشایری را یکی از محورهای توسعه خواند و گفت: در جریان تدوین سند توسعه خاوران به این حوزه بسیار مهم توجه ویژه‌ای شده و با تعریف برخی راهکارها برای استفاده هرچه بیشتر از این ظرفیت بزرگ برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: با توجه به استعداد جامعه عشایری استان در تولید صنایع دستی خاص، حمایت‌های ویژه از قبیل پرداخت تسهیلات کم‌بهره یا بلاعوض می‌تواند سهم تولیدات عشایر را در صنایع دستی خراسان جنوبی ارتقا بخشد.

وی در همین راستا و با تاکید بر رفع نیازهای رفاهی جامعه عشایری، پرداخت تسهیلات ارزی به این حوزه را خواستار شد.

استاندار خراسان جنوبی راه‌اندازی، افزایش و تقویت شرکت‌های فنی، مهندسی را بهترین راهکار برای ارتقای سطح خدمات عمرانی، معیشتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی عنوان کرد.

وی همچنین نگاه ویژه سازمان امور عشایر کشور را به خراسان جنوبی و جامعه عشایری این استان خواستار شد.

سرپرست معاونت توسعه و امور زیربنایی و مدیرکل دفتر برنامه و بودجه سازمان امور عشایر ایران و مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی نیز در این نشست حضور داشتند.