:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

ایجاد پل ارتباطی میان دانش و بازار کار حوزه زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با توسعه مرکز نوآوری

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از راه اندازی نخستین مرکز نوآوری حوزه زمین شناسی در پایتخت خبر داد و گفت: با توجه به فعالیت شرکت‌های فناور در این زمینه قرار است شعب دیگر این مراکز نوآوری به زودی و در شهرهای دیگر کشور راه‌اندازی شود.
کد خبر: ۱۶۷۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
اقتصادگردان- اسماعیل قادری‌فر امروز در مراسم راه‌اندازی مرکز نوآوری و فناوری تسهیل‌گری برای کسب‌وکارهای نوآور، خلاق و دانش‌بنیان در حوزه زمین‌شناسی را محور اصلی راه‌اندازی این مرکز نوآوری عنوان کرد و افزود: معاونت علمی به عنوان تسهیل گر بخش فناوری و نوآوری کشور با ایجاد زیست‌بوم نوآوری تلاش کرده است زیست‌بوم نوآوری در بخش‌های گوناگون کشور از جمله حوزه زمین شناسی و معدن را محقق کند.

وی راه‌اندازی شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری تخصصی را در همین راستا دانست و گفت: نسل نخست استارتاپ‌ها، خدمات دهندگان مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بودند، اما از سال ۹۵ به این سو، با شکل‌گیری شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری تخصصی، استارتاپ‌ها، شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان به تمامی فناوری‌های پیشرفته راه یافته‌ است.

قادری‌فر، هدف از ایجاد مراکز نوآوری را ایجاد بستری برای خلق ارزش افزوده از دانش عنوان کرد و یادآور شد: این مراکز و دیگر حلقه‌های زنجیره نوآوری، دانش انباشته و متمرکز در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی همچون پژوهشگاه‌ها را با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها، به ارزش افزوده و اشتغال بدل می‌کنند.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی حوزه زمین شناسی را یکی از مزیت‌های سرزمینی کشور نام برد و ادامه داد: از این ‌رو لازم است ظرفیتی فراهم شود تا نوآوری به این حوزه پیوند بخورد. بنابراین برای راه‌اندازی مرکز نوآوری در حوزه زمین شناسی از سال گذشته اقدام شد و با توجه به تراکم شرکت‌های دانش بنیان در تهران، تصمیم بر این شد که نخستین مرکز نوآوری در این حوزه در پایتخت شکل گیرد، البته شعب دیگر مراکز نوآوری در حوزه زمین‌شناسی نیز به زودی و در شهرهای دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

وی ایجاد پلی میان دانش و بازار کار را مهمترین هدف محوری این مرکز نوآوری دانست و با تاکید بر اینکه باید از فرصت‌های پنهان اشتغال، ارزش افزوده و بخش خصوصی حمایت شود، خاطر نشان کرد: حوزه اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی مملو از فرصت‌های نوآورانه‌ای است و مرکز نوآوری زمین شناسی زمینه را برای تبدیل ایده‌های نوآورانه به کسب و کار و ظهور اقتصاد نوآورانه در حوزه فناوری‌های زمین‌شناسی فراهم خواهد کرد.

در این مراسم همچنین علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ایجاد مرکز نوآوری را فرصتی برای تکمیل زنجیره ارزش در این حوزه دانست و افزود:  با توجه به ظرفیت‌های نهفته زمین‌شناسی، جای خالی مرکز نوآوری در این حوزه به شدت، احساس می‌شد که با حمایتی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری صورت گرفت، امیدواریم تا شاهد نوآوری‌ها در این حوزه باشیم.

وی با اشاره به ضرورت فراهم آوردن بستری برای کمک به استفاده از مزیت‌های زمین‌شناختی کشورمان با تکیه به دانش و فناوری‌های روز گفت: تولید ثروت از طریق اکتشاف و صیانت از  ثروت ملی با شناخت مخاطرات در این حوزه جزو اقداماتی است که در دستور کار داریم.

شهیدی، با تأکید بر ضرورت پررنگ شدن نقش زمین شناسی در اقتصاد کشور، ادامه داد:  در حال حاضر بخش زمین شناسی به طور میانگین ۷۰ تا ۸۰ درصد در تولید ناخالص ملی کشور نقش دارد و تلاش می‌کنیم همگام با توسعه جهانی به جایگاه واقعی کشور نزدیک شویم.