:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
کاهش 100 تومانی قیمت دلار

صعود دلار با وجود تزریق 8 تریلیون دلاری / نوسان قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیونی

به دنبال افزایش قیمت هر اونس جهانی طلا به 1863 دلار و اعلام قیمت دلار به نرخ 24900 تومان، قیمت طلا و سکه با یک روند با ثبات نسبت به روزهای قبل همراه بود و قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۱۰۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 10 میلیون و 800 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان وهر مثقال طلا 4 میلیون و 775 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۶۷۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
خبراقتصادی - محسن شمشیری
قیمت ارز در بازار داخلی، تحت تأثیر اخبار مذاکرات ایران با کره جنوبی برای آزادسازی 7 میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شده بانک مرکزی است. بازار تصور می کند آزاد سازی این منابع به معنای گشایش در تحریم ناشی از نقل و انتقالات است. در نتیجه تمایل به کاهش قیمت ها ایجاد شده و باید در هفته های آینده شاهد اثرات آن بر قیمت ارز و طلا باشیم. در حال حاضر قیمت دلار 24 هزار و 900 تومان، قیمت یورو 30 هزار و 300 تومان و درهم امارات 6 هزار و 820 تومان اعلام شده است.
در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته و دلار 100 تومان کاهش داشته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار   24 هزار و 850 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 30 هزار و 180 تومان و قیمت خرید یورو نیز 29 هزار و 330 تومان اعلام شده است.همچنین قیمت خرید دلار دربازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۵۱۶ تومان و قیمت فروش آن ۲۴ هزار و ۷۶۱ تومان بود.
علاوه براین نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۶۵۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۹ هزار و ۹۴۷ تومان اعلام شد.براساس این گزارش در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (دوشنبه)، هر یورو با قیمت میانگین ۲۹ هزار و ۷۴۲ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز به قیمت ۲۴ هزار و ۴۹۴تومان معامله شد.ضمن اینکه در سامانه نیما نیز در روز دو شنبه، حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۳۸۴ تومان فروخته و قیمت حواله دلار نیز ۲۵ هزار و ۱۹۶ تومان ثبت شد.

نوسان قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیونی

.بررسی‌ها نشان می‌دهد، هفته‌های گذشته قیمت سکه و طلا متأثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا موثر بود.همچنین کاهش نرخ انس جهانی طلا نیز باعث افت قیمت طلا و سکه شده و کارشناسان افت بیشتر انس جهانی طلا در هفته‌های آینده را پیش بینی کرده‌اند. کاهش ریسک های بین المللی پس از پذیرش شکست از سوی دونالد ترامپ و معرفی جو بایدن به عنوان رییس جمهوری قانونی آینده آمریکا نیز بر این روند تاثیرگذار بوده است.علاوه براین انتظار می رود با آغاز توزیع واکسن کرونا و بهبود شرایط اقتصادی درماه‌های آینده، میزان استقبال از طلا به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند.
 به دنبال افزایش قیمت هر اونس جهانی طلا به 1863 دلار و اعلام قیمت دلار به نرخ 24900 تومان، قیمت طلا و سکه با یک روند با ثبات نسبت به روزهای قبل همراه بود و  قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۱۰۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 10 میلیون و 800 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون  تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون  تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان وهر مثقال طلا 4 میلیون و 775 هزار تومان معامله شد.
قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با نوسان جزئی همراه شده است؛ از جمله دلایل نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر اخبار مذاکرات ایران با کره جنوبی برای آزادسازی 7 میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شده بانک مرکزی است. بازار تصور می کند آزاد سازی این منابع به معنای گشایش در تحریم ناشی از نقل و انتقالات است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.
قیمت هر اونس طلا با ۰.۸۶ درصد افزایش به ۱۸۵۹ دلار رسید.به گزارش رویترز، به دنبال آشفتگی سیاسی در واشنگتن و روند کند واکسیناسیون کرونا در جهان قیمت طلا امروز شاهد افزایش بود، هرچند تقویت دلار و بالا رفتن سوددهی اوراق خزانه داری آمریکا مانع از رشد بیشتر قیمت ها شد.
در حالی که دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش برای استیضاح ترامپ به دلیل حمایت از حمله کنندگان به ساختمان کنگره هستند، ارزش سهام در بازارهای آسیایی شاهد افت بوده است.نیکولاس فراپل تحلیلگر بازار طلا در موسسه ای بی سی بولیون گفت: «تصویر کلی بازار طلا همچنان افزایشی است... در کوتاه مدت قیمت طلا در برابر تقویت دلار و افزایش سوددهی اوراق قرضه آسیب پذیر است، اما به نظر می رسد که در سطح 1830 دلار از یک پشتیبانی فنی قابل قبول برخوردار گشته و ممکن است در آینده از این سطح بالاتر برود.»
میزان سوددهی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا همچنان در بالاترین سطح 10 ماه اخیر قرار دارد و این مسئله سبب رشد ارزش دلار و گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شده که با ارزهای غیردلاری خرید می کنند.
بالا رفتن سود اوراق قرضه همچنین سبب افزایش هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار طلا می شود. آمارجهانی ابتلا به کرونا به بیش از 90 میلیون نفر رسیده و سرعت واکسیناسیون در بسیاری از کشورها کند است.هووی لی اقتصاددان بانک او سی بی سی در این باره گفت: به نظر می رسد که در حال حاضر قیمت طلا پایین تر از رقم واقعی است. شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا به ما این واقعیت را یادآوری می کند که اگر مردم جهان به سرعت واکسینه نشوند، سال 2021 ممکن است تفاوت معناداری با سال 2020 نداشته باشد.

صعود دلار با وجود تزریق 8 تریلیون دلاری

با وجود 8 تریلیون دلار تزریق پول در دوره کرونا توسط دولت و فدرال رزرو و همچنین اعلام تزریق چند تریلیون دلار دیگر در دولت بایدن، شاخص دلار جایگاه خود در کانال ۹۰ واحدی را تثبیت کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با ۰.۳۷ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۴۰ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۴ دلار اعلام شد.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۵۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۴۶ درصد پایین رفت و با رفتن به کانال ۱.۲۲ به ۱.۲۱۶ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۱ درصد افزایش به ۱۰۴.۱۶  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۹۶ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۸ یوان چین اعلام شد.
به گزارش رویترز، جو بایدن در اظهاراتی که از آن به عنوان چاپ پول بیشتر استنتاج می شود وعده داده است تریلیون ها دلار دیگر پس از روی کار آمدن دولتش به اجزای مختلف اقتصاد آمریکا تزریق کند. این در حالی است که دولت آمریکا از ابتدای کرونا تاکنون حدود چهار تریلیون دلار نقدینگی به اشکال مختلف در بخش های مختلف تزریق کرده است و این رقم جدا از اعتبار تقریبا مشابهی است که توسط فدرال رزرو تزریق شده است. ریچارد کلاریدا- قائم مقام رئیس بانک مرکزی آمریکا گفته است این بانک فعلا قصدی برای توقف برنامه خرید اوراق قرضه خود ندارد که طی آن هر هفته حدود ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق خریداری می شود.  

یک پنجم ارزش بازار ارزهای دیجیتالی دود شد
طی ۲۴ ساعت اخیر ارزش بازار ارزهای دیجیتالی حدود ۲۰ درصد کاهش یافت و بیتکوین با قیمت ۳۲ هزار و ۷۸۷ دلار معامله شد. .به گزارش سی ان بی سی، شدت گرفتن روند عرضه ارزهای دیجیتالی توسط معامله گران باعث شد تا بسیاری از ارزهای دیجیتالی با ریزش محسوسی مواجه شوند.  
برای نخستین بار در تاریخ ارزهای دیجیتالی اکنون ارزش آن ها از یک تریلیون دلار گذشته است. از ماه مارس که ارزش بیتکوین  به۳۸۵۰ دلار تاکنون رسیده ارزش این ارز دیجیتالی محبوب بیش از ۹۰۰ درصد افزایش یافته است و با توجه به ورود بانک های مرکزی به عرصه راه اندازی ارز دیجیتالی و مقبولیت بیشتر رمزارز ها در پرداخت های الکترونیکی انتظار می رود ارزش آن ها بیش از پیش افزایش یابد.  
سرگی نظروف- بنیان گذار موسسه چین لینک- گفت: هر چه بیشتر می گذرد اطمینان مردم و معامله گران نسبت به ارزهای دیجیتالی بیشتر می شود و فناوری بلاک چین بیشتر و بیشتر وارد زندگی روزمره می شود. شاید به نظر برخی ها بازار ارزهای دیجیتالی یک تریلیون دلار ارزش نداشته باشد اما واقعیت این است که این بازار پتانسیل رسیدن به ارقام بسیار بالاتری را دارد.  
به گفته بانک جی پی مورگان جریان سرمایه ورودی به بازار ارزهای دیجیتالی در ماه های پایانی سال قبل افزایش کاملا محسوسی داشته است و این مساله بدان معنا خواهد بود که پتانسیل رشد زیادی برای ارزهای دیجیتالی در سال ۲۰۲۱ متصور خواهد بود.  بزرگ ترین بانک آمریکایی از احتمال رسیدن ارزش بیتکوین به ۱۴۶ هزار دلار در بلندمدت خبر داده است. در حال حاضر ارزش بازار بیتکوین ۵۷۵ میلیارد دلار برآورد می شود که در صورت تحقق قله پیش بینی شده چی پی مورگان، این میزان با رشد ۴.۶ برابری به ۲.۷ تریلیون دلار خواهد رسید.  
با این حال برخی از معامله گران و کارشناسان معتقدند صعود ارزهای دیجیتالی بیش از حد بوده و هر لحظه امکان ترکیدن حباب قیمتی آن ها وجود دارد. به عقیده این دسته از معامله گران، ارزهای دیجیتالی هنوز وابستگی بسیار زیادی به بیتکوین دارند و اگر این ارز به هر دلیل دچار ریزش سنگین شود، سرنوشت مشابهی برای سایر ارزها رقم خواهد خورد. در حال حاضر ۶۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیتکوین و ۱۳ درصد در اختیار اتریوم است.  بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله گران بر بستر بلاک چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.