:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
تخفیف تا ۱۰ میلیون تومانی در هر متر مربع

کاهش 5 درصدی قیمت ملک و مسکن در آگهی ها و تخفیف ۱۰ میلیون تومانی در هر متر مربع

بررسی نرخهای پیشنهادی فروش مسکن شهر تهران در دو هفته اخیر از کاهش متوسط ۵.۲ درصدی حکایت دارد؛ در اغلب مناطق قیمتها نسبت به دو هفته قبل ۱ تا ۱۳ درصد کاهش یافته و بیشترین میزان افت در منطقه ۱۲ رخ داده است. در منطقه یک نیز ظرف ۱۴ روز قیمتها ۳ درصد کاهش نشان می دهد
کد خبر: ۱۶۷۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
خبراقتصادی -  بررسی جدیدترین وضعیت بازار مسکن شهر تهران نشان می دهد که طی هفته های دوم و سوم دی ماه نرخهای پیشنهادی فروش هر متر مربع آپارتمان به طور متوسط ۵.۲ درصد نسبت به هفته آخر آذر و اول دی کاهش یافته است. این افت در ادامه کاهش پله ای نرخهای پیشنهادی دو ماه اخیر اتفاق افتاد. در هفت روز ابتدایی آذرماه نیز نسبت به هفته پایانی آبان قیمتها ۱۱ درصد کاهش یافته بود.

به روزترین اطلاعات به دست آمده از سامانه کیلید نشان می دهد از ۱۴ تا ۲۱ دی ماه ۱۳۹۹ نسبت به دو هفته قبل از آن قیمت فروش هر متر مربع مسکن در آگهی های مربوط به منطقه یک ۳.۳ درصد، منطقه دو ۲.۹ درصد، منطقه سه ۰.۴ درصد، منطقه چهار ۱.۰۶ درصد و منطقه پنج ۱.۱ درصد کاهش یافته است.

این اطلاعات که از نرخهای ثبت شده در آگهی ها استخراج شده نشان می دهد طی هفته دوم و سوم دی ماه در مقایسه با دو هفته قبل از آن قیمتها در منطقه شش پایتخت ۷.۷ درصد، منطقه ۹ به میزان ۵.۸ درصد، منطقه ۱۰ بالغ بر ۶.۶ درصد، منطقه ۱۲ به میزان ۱۳.۵ درصد و منطقه ۱۴ بالغ بر ۱.۹ درصد درصد افت کرده است.

در عین حال قیمت آگهی ها در منطقه هفت ۲.۷ درصد، منطقه هشت ۱.۱ درصد، منطقه ۱۱ به میزان ۱۵ درصد، منطقه ۱۳ بالغ بر ۴.۱ درصد، منطقه ۱۵ بالغ بر ۱.۲ درصد، منطقه ۲۱ به میزان ۹.۸ درصد و منطقه ۲۲ بالغ بر ۱.۲ درصد طی دو هفته اخیر افزایش یافته است. مناطق ۱۶ تا ۲۰ به دلیل پایین بودن تعداد آگهی ها و نبود داده های کافی در این گزارش لحاظ نشده است.

به طور متوسط در ۱۷ منطقه یاد شده از شهر تهران، میانگین قیمت کل ۵.۷ درصد و میانگین قیمت هر متر مربع ۵.۲ درصد طی هفته دوم و سوم دی ماه ۱۳۹۹ نسبت به دو هفته قبل از آن پایین آمده است.

تعداد آگهی ها نیز به طور متوسط در بازه زمانی مذکور ۳.۳ درصد کمتر شده است. بیشترین افت تعداد آگهی ها در منطقه ۱۱ به میزان ۴۴ درصد و بالاترین رشد در منطقه هفت به میزان ۱۶۲ درصد رخ داده است. این آمار نشان می دهد اقدام برای فروش در منطقه یک ۱۵ درصد، منطقه دو ۵ درصد، منطقه سه ۲۵ درصد، منطقه چهار ۱ درصد، منطقه پنج ۵ درصد، منطقه ۱۱ به میزان ۴۴ درصد، منطقه ۱۳ بالغ بر ۳۱ درصد، منطقه ۲۱ به میزان ۱۴ درصد کاهش یافته و از سوی دیگر تعداد آگهی ها در منطقه شش ۱۸ درصد، منطقه هفت ۱۶۲ درصد، منطقه هشت ۱۴ درصد، منطقه ۹ به میزان ۷۴ درصد، منطقه ۱۰ بالغ بر ۸۳ درصد، منطقه ۱۲ به میزان ۲۷ درصد، منطقه ۱۴ بالغ بر ۹۵ درصد و منطقه ۲۲ به میزان ۲۶ درصد افزایش نشان می دهد.

تخفیف تا ۱۰ میلیون تومانی در هر متر مربع

چند روز قبل، رئیساتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه فروشندگان مسکن در تهران، متری ۱۰ میلیون تومان تخفیف می دهند و خریدار نیست، اظهار کرد: تعداد فروشندگان چند برابر خریداران است. فروشنده ای که تا دو ماه قبل آپارتمانش را متری ۵۵ میلیون نرخ گذاری کرده بود، حالا ۴۵ میلیون تومان قیمت گذاشته و کسی نمی خرد. آن وقت بعضی سازندگان و فروشندگان می گویند قیمت پایین نیامده است. عده ای هم به عمد یا غیرعمد با ارایه  بعضی آمارها به آنها کمک می کنند. این اشتباه است. بگذاریم کسانی که خانه ندارند مقداری نفس بکشند.

قیمت خودرو به سایت‌ها برگشت/ مسکن هم شاید برگردد

از عصر پنجشنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۹ پس از ممنوعیت هشت ماهه، قیمت خودرو به پلتفرمهای آگهی آنلاین بازگردانده شد. ممنوعیت درج قیمت خودرو و مسکن از اردیبهشت ماه سال جاری ایجاد شده بود. البته هنوز قیمت مسکن در آگهی های اینترنتی قابل مشاهده نیست ولی شنیده می شود که ممکن است نرخهای مسکن هم به سایتها برگردد.

مخالفان حذف قیمتها می گویند که سانسور قیمت، تنها باعث زحمت متقاضیان می شود و راه را برای شفافیت بازار می بندد که به سوءاستفاده برخی سوداگران می انجامد.

با این حال، موافقان عدم درج قیمتها از جمله مصطفی قلی خسروی ـ رئیساتحادیه مشاوران املاک ـ با این استدلال که بازار مسکن از آگهی های بدون هویت ضربه می بیند معتقد است که درج قیمت در سایتها منجر به رقابت نرخگذاری در بازار املاک می شود و هرکس هر نرخی دلش بخواهد بر روی خانه خود می گذارد.

به هر ترتیب از عصر پنجشنبه ۱۸ در ماه ۱۳۹۹ قیمت خودرو به آگهی های سایتها و اپلیکیشنها بازگشته و یکی از فعالان سایتهای ملکی به ایسنا گفت که رایزنیهایی برای درج قیمت مسکن نیز در جریان است و احتمالا به زودی ممنوعیت مشاهده قیمت مسکن برداشته خواهد شد.