:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
قیمت اونس جهانی طلا به 1934 دلار رسید

سیگنال افزایش قیمت ارز به بازار / رشد ۱۷۰ هزار تومانی قیمت سکه / افزایش ۱۳۰ تومانی قیمت دلار

با اعلام دلار 25900 و اونس طلا به نرخ 1942 دلار قیمت طلا و سکه افزایش یافت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید عصر روز (سه شنبه) با افزایش ۱۷۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز گذشته ۱۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش رسید.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۰۸ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای پنج میلیون و ۲۳۳ هزارتومان رسید.انس جهانی طلا نیز به قیمت یک‌هزار و ۹۴۵ دلار و ۹۱ سنت فروخته شد
کد خبر: ۱۶۶۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
خبراقتصادی – محسن شمشیری
روز  سه شنبه قیمت طلا در بازار جهانی همچنان به روند صعودی خود ادامه داد و قیمت هر اونس طلا به 1934 دلار رسید.  اگرچه توزیع واکسن کرونا و طرح های واکسیناسیون شروع شده اما کارشناسان معتقدند که حداقل در یکسال آینده نمی توان انتظار داشت که اقتصاد از خسارت های کرونا دور بماند و لذا تحت تاثیر محدودیت ها و خسارت های کرونا، تزریق سنگین پول و کمک های مالی در کشورهای مختلف جهان، نگرانی بورس های جهان از وضعیت خسارت های کرونا، وضعیت پیچیده انتخابات آمریکا و انتقال قدرت در کاخ سفید، مسائل بازار نفت و... قیمت طلا و بیت کوین در این هفته رشد داشته است و هر چند که بیت کوین تا 32 هزار دلار بالا رفت و دوباره کاهش یافت، اما قیمت طلا همچنان روبه رشد است.
در بازار ارز نیز قیمت دلار افزایش یافته و به 25910 تومان رسیده و به مرز 26 هزار تومان نزدیک شده است. در ظهر سه شنبه 16 دی 99، در بازار آزاد ارز، دلار 25900، یورو 31500، پوند 34600، درهم 7200، لیر ترکیه 3550، یوان 4020  و دلار کانادا 20500 تومان معامله شده است.
کارشناسان می گویند که  تحت تاثیر خبر حذف دلار 4200 تومانی و مصوبه مجلس برای تعیین نرخ تسعیر ارز 17500 تومانی و افزایش درآمد دولت از فروش ارز حاصل از نفت وفرآورده های نفتی در سال 1400، به بازار ارز سیگنال افزایش قیمت داده و احتمالا در سال آینده تحت تاثیر رشد پایه پولی و نقدینگی و تامین کسری بودجه دولت از محل اوراق و فروش ارز به قیمت بالاتر، شرایط برای افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی ها و نیما فراهم می شود.  
 با آغاز سال 2021 میلادی، نرخ دلار در بازار آزاد به 25740 تومان افزایش یافت و سپس به 25910 تومان در روز سه شنبه رسیده است. در نتیجه با افزایش همزمان قیمت دلار در بازار آزاد و رشد قیمت اونس جهانی طلا، قیمت طلا و سکه در بازار داخلی رشد زیادی داشته است.  
کارشناسان پیش بینی کرده اند که بازار تحت تاثیر رشد قیمت طلای جهانی و قیمت دلار ظرفیت افزایش قیمت بیش از این را دارد اما به دلیل رکود بازار طلا و عدم تمایل خریداران، و افزایش تعداد فروشندگان طلا به دلیل گرفتاری های مالی، قیمت طلا افزایش شدید و حباب گونه ندارد وحباب طلا و سکه کم شده است.

رشد ۱۷۰ هزار تومانی قیمت سکه

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید عصر روز (سه شنبه) با افزایش ۱۷۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز گذشته ۱۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش رسید.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون  و ۲۰۸ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای پنج میلیون و ۲۳۳ هزارتومان رسید.انس جهانی طلا نیز به قیمت یک‌هزار و ۹۴۵ دلار و ۹۱ سنت فروخته شد.

افزایش ۱۳۰ تومانی قیمت دلار

 هر دلار سه شنبه در صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۳۰ تومان افزایش داد. قیمت فروش یورو نیز با افزایش ۲۲۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته به ۳۱ هزار و۷۲۰ تومان رسید.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۹۵۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۸۲۰ تومان اعلام شد.همچنین قیمت خرید دلار دربازار متشکله ارزی ۲۵ هزار و ۵۶۰ تومان و قیمت فروش آن ۲۵ هزار و ۸۱۵ تومان بود.

علاوه براین نرخ خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۱۳ تومان و نرخ فروش آن ۳۱ هزار و ۳۲۳ تومان معامله شد.

براساس این گزارش در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته (دوشنبه)، هر یورو با قیمت میانگین ۳۰ هزار و ۵۷ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۱ تومان معامله شد.ضمن اینکه در سامانه نیما نیز در روز گذشته، حواله یورو با میانگین قیمت ۳۱ هزار و ۷۱۳ تومان فروخته و حواله دلار نیز به قیمت ۲۵ هزار و ۶۳۱ تومان ثبت شد.
روزهای گذشته روند حرکت قیمت دلار، کاهشی بود. اوایل آبان‌ماه نرخ دلار روند صعودی داشت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، اما از اواسط آبان‌ماه سیر نزولی به خود گرفت.
قیمت  طلا و سکه طرح جدید در روز جاری نسبت به روزکاری قبل با افزایش همراه شده است؛ سکه بعد از چند روز بار دیگر توانست وارد کانال 12 میلیونی شود اما مشخص نیست که تا چه مدت در این کانال قیمتی ماندگار خواهد بود.

افزایش قیمت جهانی طلا به همراه قیمت افزایش قیمت ارز در بازار داخلی موجب افزایش مجدد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شده است؛ قیمت ارز از عصر روز یکشنبه در بازار آزاد با نوسان همراه شده است؛‌ سیر صعودی قیمت‌ها در بازار ارز بعد از چند هفته ثبات آغاز شد؛ یکی از دلایل مهم افزایش قیمت ارز به گفته فعالان بازار این است که کمیسیون تلفیق افزایش نرخ محاسباتی ارز در بودجه 1400 به 17500 تومان را مصوب کرد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی این تصمیم تلفیق را موجب آغاز مجدد سیر صعودی قیمت‌ها در بازار می دانند؛ همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز در این خصوص گفت: رسمیت دادن به نرخ تسعیر 17500 تومان را به صلاح اقتصاد نمیدانم، ضمن آنکه مبنای محاسباتی آن مشخص نیست. بانک مرکزی تلاش می کند با تقویت عرضه در بازار به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد و برهمین اساس نیز تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر به مانند قبل شاهد نوسانات لحظه ای در بازار نباشیم. با این حال اما در مقاطعی انتشار برخی اخبار سیاسی موجب می شود تا جو روانی بازار تغییر کند و قیمت ارز افزایشی شود.

در ساعات عصر سه شنبه قیمت دلار 25 هزار و 900 تومان، قیمت یورو 31 هزار و 600 تومان و درهم امارات 7 هزار و 190 تومان اعلام شده است.
بعد از مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر افزایش نرخ تسعیر ارز به ۱۷۵۰۰ تومان، بازار ارز که چند هفته‌ای در آرامش بود بار دیگر با نوسان همراه شده است؛ قیمت دلار بعد از این مصوبه در بازار آزاد ۳۰۰ تومان گران شد.
قیمت دلار در بازار آزاد طی یکی دو روز گذشته با افزایش نسبی همراه شده است که مهمترین علت آغاز افزایش مجدد قیمت‌ها در بازار ارز اخبار سیاسی‌ و بودجه‌ای هستند که سیگنال افزایش قیمت‌ها را به بازار داده‌اند.
افزایش قیمت ارز درحالی آغاز شده و باعث نزدیک شدن مجدد قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان شده است که در هفته های اخیر بازار طلا و ارز از ثبات نسبی برخوردار بود و دلار مدت‌ها در محدوده 25 هزار و 600 تا 25 هزار و 700 تومان درجا می زد و توان عبور از این نرخ ها را نداشت.
اما از عصر روز یکشنبه، بازار ارز شاهد تغییر مسیر نرخ‌ها می باشد تا جایی که قیمت دلار از 25 هزار و 600 تومان به 25 هزار و 950 تومان، درهم از 7 هزار و 100 تومان به 7 هزار و 200 تومان و یورو از 31 هزار و 300 تومان به 31 هزار و 700 تومان رسیده است.

فعالان بازار معتقدند آنچه باعث استارت افزایش قیمت ارز در بازار آزاد و رسمی شده است، مصوبه ای است که از کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مبنی بر افزایش نرخ تسعیر ارز به 17500 تومان بیرون آمده است؛ بازاری ها می گویند: این مصوبه به معنای مجوز افزایش قیمت ارز در بازار آزاد است.
افزایش نرخ ارز محاسباتی بودجه به 17500 تومان بر مبنای تک‌نرخی شدن ارز و احتمالاً حذف ارز 4200تومانی، باعث بروز نقدهای متعددی به مصوبه کمیسیون تلفیق شده است. کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند که افزایش 300درصدی نرخ ارز دولتی مقدمات افزایش مجدد قیمت‌ها را فراهم خواهد کرد.

در صورت تثبیت و تصویب نهایی نرخ محاسباتی دلار 17500تومانی (در مجلس و شورای نگهبان) عملاً شاهد افزایش 300درصدی نرخ ارز دولتی که هم‌اکنون 4200 تومان است، خواهیم بود و نرخ ارز محاسباتی 11500تومانی که دولت پیشنهاد کرده بود، با رشد 52درصدی مواجه می‌شود.
منتقدان به مصوبه تلفیق درباره آثار تورمی و رشد شدید پایه پولی در صورت تصویب افزایش 300 درصدی نرخ تسعیر ارز هشدار می دهند؛ رئیس‌کل بانک مرکزی هم اتفاقاً در مصاحبه با خبرنگار ما به این نکته اشاره و تأکید کرده که نکته ای که باید توجه شود موضوع تأثیر آن بر رشد پایه پولی است، ممکن است در ظاهر این اقدام با کم کردن از میزان صادرات نفت موجب تراز دخل‌وخرج بودجه بشود ولی براساس تجربه کشور و رابطه مالی دولت و بانک مرکزی، تأثیر آن در نقدینگی را نمی‌توان نادیده گرفت.

کارشناسان اقتصادی در واکنش به مصوبه ارزی تلفیق مبنی بر نرخ تسعیر 17500تومانی هشدار داده‌اند که وقتی یک‌باره افزایش خیلی شدید در نرخ تنظیم‌کننده روابط مالی دولت و بانک مرکزی می‌دهید این احتمال وجود دارد که با رشد شدید در پایه پولی مواجه شوید اگر بانک مرکزی نتواند آن را سترون بکند.
نگرانی اصلی در صورت تصویب نرخ تسعیر 17500 تومانی در مجلس ، افزایش مجدد قیمت ارز و کالاهای اساسی است که اتفاقا در سال 99 به بالاترین حد خود رسیده اند و افزایش بیشتر این قیمت‌ها در توان مردم نیست.

بودجه 1400 به خودی خود با تورم بالایی همراه است که اگر این مصوبه ارزی هم به تصویب مجلس برسد دیگر نباید شکی در تورم چشم‌گیر سال آینده داشته باشیم؛ علی الحساب استارت افزایش قیمت ها بعد از این مصوبه، در بازار ارز زده شده است.

یکی از فعالان بازار ارز در همین ارتباط گفت: بازار ارز بعد از آن ایام پرتلاطم در یکی دو ماه اخیر به آرامش نسبی رسیده بود چراکه انتظارات تورمی مردم نسبت به ماه های قبل کاسته شده بود و همه منتظر ریزش قیمت‌ها در این بازار بودند. اما بعد از مصوبه کمیسیون تلفیق برای افزایش نرخ تسعیر ارز به 17500 تومان و حذف یکباره ارز 4200 تومانی، فضای روانی بازار ارز را تغییر داد و انتظارات افزایشی شد.به گفته فعالان بازار ارز، زمانی که ارز پایه دولتی چند صد درصد افزایش داشته باشد طبیعی است که انتظارات کاهش قیمت تضعیف می شود و بازار به سمت افزایش خواهد رفت.
او در ادامه هشدار داد که در صورت تصویب این مهم در مجلس، احتمال هجوم مجدد در خرید ارز و افزایش نرخ های کنونی بسیار بالاست، باید روند تغییرات با شیب ملایم تری طی شود نه اینکه یکباره ارز دولتی از 4200 تومان به 17500 تومان افزایش یابد!
وی با اشاره به افزایش 350 تومانی قیمت ارز بعد از مصوبه ارزی کمیسیون تلفیق گفت: این خوش بینی در جامعه ایجاد شده بود که در سال آینده با افزایش فروش نفت، باید منتظر کاهش بیشتر قیمت ارز باشیم ولی خبرهای روزهای اخیر مسیر بازار را تغییر داد.

علاوه بر افزایش نرخ تسعیر ارز به 17500 تومان، برخی خبرهای سیاسی دیگر که روز گذشته منتشر شده اند هم باعث شد تا نه تنها سیگنال کاهشی به بازار داده نشود بلکه به ادامه مسیر افزایشی قیمت ارز کمک کنند؛ از جمله این خبرها غنی سازی 20 درصدی ایران و توقف یک کشتی کره ای در آب های خلیج فارس توسط ایران است.
بازاری ها می گویند: هر زمان احتمال تنش های سیاسی در بازار بالا برود خرید و فروش ها نیز در این بازار هم‌جهت با این تنش ها تغییر جهت میدهند.
فعالان بازار البته تأکید دارند آنچه باعث استارت افزایش قیمت‌ها در این بازار شد، افزایش نرخ تسعیر ارز بود و بعد از آن خبرهای توقیف کشتی و غنی سازی اعلام شد که منجر به ادامه مسیر صعودی قیمت ارز شد. بازاری‌ها تأکید دارند که خریداری در بازار برای ارز وجود ندارد ولی خبرهای سیاسی باعث مقاومت قیمتی در این بازار شده است.
هر اونس طلا 1942 دلار شد
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۳ درصد کاهش به ۱۹۴۲ دلار و ۳۳ سنت رسید.به گزارش رویترز، در حالی که در آستانه دور دوم انتخابات جورجیا که تاثیر سرنوشت سازی در مسیر آینده بسته محرک مالی بزرگترین اقتصاد جهان خواهد داشت روند کاهش ارزش دلار متوقف شده است، قیمت طلا روز سه شنبه شاهد کاهش بود.
بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.03 درصد کاهش به 1942 دلار و 33 سنت رسید. قیمت طلا در اوایل امروز به بالاترین رقم از 9 نوامبر یعنی 1945 دلار و 26 سنت رسیده بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه فوریه نیز با 0.01 درصد افت به 1946 دلار و 40 سنت رسید.