:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
واکنش همتی به مصوبه تلفیق؛ رسمیت دادن به نرخ تسعیر ۱۷۵۰۰ تومان به صلاح اقتصاد نیست

نرخ تسعیر دلار ۱۷۵۰۰ تومان به صلاح اقتصاد نیست / افزایش نرخ طلا و ارز در بازار داخلی و جهانی

روز دوشنبه بازار ارز و طلا تحت تاثیر دو خبر متفاوت قرار داشت از یک سو مصوبه نرخ تسعیر ارز در بودجه 1400 در کمیسیون تلفیق با نرخ 17500 تومان و واکنس رئیس کل بانک مرکزی که آن را به صلاح اقتصاد نمی داند و باعث رشد پایه پولی و نقدینگی خواهد شد که موجب شد نرخ دلار در بازار آزاد به 25830 تومان افزایش یابد و از سوی دیگر، افزایش نرخ اونس جهانی طلا به 1934 دلار بود که کارشناسان دلیل آن را افزایش اختلافات در آمریکا بر سر نتایج انتخابات، محدودیت های مقابله با کرونا در کشورهای مختلف، اثر بسته های حمایت مالی در آمریکا و اروپا بر ارزش پول کشورها ارزیابی کرده اند ومعتقدند که این موضوعات باعث افزایش قیمت طلا به بالای 1900 دلار و بیت کوین به بالای 33 هزاردلار شده و کشورها و سرمایه گذاران در حال کاهش اثر نرخ دلار و سایر ارزها بر اقتصاد خود و ذخایر ارزی هستند و همین موضوع باعث شده که چین و روسیه نیز سهم دلار در اقتصاد خود را تا 25 درصد کاهش دهند
کد خبر: ۱۶۶۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
خبراقتصادی  – محسن شمشیری
روز دوشنبه بازار ارز و طلا تحت تاثیر دو خبر متفاوت قرار داشت از یک سو مصوبه نرخ تسعیر ارز در بودجه 1400 در کمیسیون تلفیق با نرخ 17500 تومان و واکنس رئیس کل بانک مرکزی که آن را به صلاح اقتصاد نمی داند و باعث رشد پایه پولی و نقدینگی خواهد شد که موجب شد نرخ دلار در بازار آزاد به 25830 تومان افزایش یابد و از سوی دیگر، افزایش نرخ اونس جهانی طلا به 1934 دلار بود که کارشناسان دلیل آن را افزایش اختلافات در آمریکا بر سر نتایج انتخابات، محدودیت های مقابله با کرونا در کشورهای مختلف، اثر بسته های حمایت مالی در آمریکا و اروپا بر ارزش پول کشورها ارزیابی کرده اند ومعتقدند که این موضوعات باعث افزایش قیمت طلا به بالای 1900 دلار و بیت کوین به بالای 33 هزاردلار شده و کشورها و سرمایه گذاران در حال کاهش اثر نرخ دلار و سایر ارزها بر اقتصاد خود و ذخایر ارزی هستند و همین موضوع باعث شده که چین و روسیه نیز سهم دلار در اقتصاد خود را تا 25 درصد کاهش دهند.
رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به مصوبه کمیسیون تلفیق درخصوص تعیین نرخ تسعیر ارز با بیان اینکه رسمیت دادن به نرخ تسعیر ۱۷۵۰۰ تومان را به صلاح اقتصاد نمیدانم، گفت: مبنای محاسباتی آن مشخص نیست.
عبدالناصر همتی درباره تصمیم کمیسیون تلفیق برای افزایش نرخ محاسباتی ارز در بودجه 1400 به 17500 تومان گفت : موضوع نرخ ارز در بودجه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای همین دربحث های مربوط به لایحه بودجه در جلسات دولت در  خصوص نرخ تسعیر درآمدهای ارزی دولت (ناشی از صادرات نفت ومیعانات گازی ) با حساسیت خاصی تصمیم گیری شد.
همتی تاکید کرد: تعیین نرخ 17500 تومان به ازای هر دلار و رسمیت دادن به این نرخ تسعیر ارز در بودجه را با توجه به توفیقات اخیر در صدور نفت و فرآورده های نفتی و خنثی کردن تحریم های جاری از یک طرف و نیز روند تحولات و احتمال کاهش تحریم ها در سال آتی از طرف دیگر، به صلاح اقتصاد کشور نمی دانم.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: نکته ای که باید توجه شود موضوع تأثیر آن  بر رشد پایه پولی است. ممکن است در ظاهر این اقدام با کم کردن از میزان صادرات نفت موجب تراز دخل وخرج بودجه بشود ولی براساس تجربه کشور و رابطه مالی دولت و بانک مرکزی، تاثیر آن در نقدینگی را نمی توان نادیده گرفت.به جای بالا بردن نرخ تسعیر ارز دربودجه که مبنای محاسباتی آن نیز مشخص نشده است، بهتر است تلاش مجموعه نظام به صدور نفت بیشتر که حق مردم ایران است متمرکز شود.

ارز ۴۲۰۰ تومان از محاسبات بودجه حذف می شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰  با بیان این که بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق ارز ۴۲۰۰ تومانی از محاسبات بودجه سال آینده حذف خواهد شد در عین حال گفت که این کار برای کمک به دولت صورت گرفته و موجب گرانی نخواهد شد.
رحیم زارع در نشست خبری ظهر دوشنبه خود اظهار کرد: در لایحه بودجه ۴ نرخ ارز پیش بینی شده و دولت ارز ۴۲۰۰  و 11500 و 17500 تومانی را در قالب حکم تبصره ۱ و ۴ آورده بود و می خواست این اجازه را بگیرد که در سامانه  ای تی اس آنچه که نرخ بازار است بفروشد.
زارع ادامه داد: ما در مجلس نرخ ارز اضافه نکردیم فقط محاسبات ما در مجلس بر اساس ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود. مردم بدانند مابه التفاوت ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی و مابقی قیمت ها را می خواهیم به حوزه های اشتغال معیشت و سلامت بیاوریم و این مصاحبه ها که می شود و می گویند می خواهند گران شود این طور نیست. ما بر اساس محاسبات دولت و برای کمک به دولت این کار را انجام دادیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ارز رانتی و چند نرخی فسادزا بوده و الان عده‌ای که از این ارز بهره‌های چند ده هزار میلیارد تومانی می‌بردند و دست‌شان برای سال آینده کوتاه می‌شود شاید ناراضی باشند، ولی تصمیم مجلس شورای اسلامی شجاعانه و به نفع منابع عمومی معیشت، اشتغال و تولید خواهد بود.
زارع در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق در تبصره یک لایحه بودجه ۱۴۰۰ یادآور شد: تا سقف یک میلیون بشکه نفت در روز ۶۵.۵ درصد سهم دولت، ۲۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی و ۱۴.۵ درصد سهم وزارت نفت برای سرمایه گذاری پیش‌بینی شد همچنین بیش از یک میلیون بشکه نفت تا سقف ۱.۵ میلیون بشکه ۴۷.۵ درصد سهم دولت برای بازپرداخت بدهی به صندوق توسعه و ۳۸ درصد سهم صندوق توسعه و ۱۴.۵ درصد سهم وزارت کشور تعیین شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ ادامه داد: بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت تا سقف دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه که دولت مدعی فروش آن است ۴۷.۵ درصد سهم دولت برای معیشت، سلامت و حمایت از تولید و طرح‌های تملک دارایی حمل و نقل پیش‌بینی شد. در مجموع درآمدهای دولت از منابع حاصل از افزایش صادرات نفت که در لایحه بودجه ۱۹۹ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، با مصوبه کمیسیون تلفیق ۲۳۱ هزار میلیارد تومان دیده شد.
زارع اضافه کرد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق ما ۳۰ هزار میلیارد تومان به عنوان دارایی‌های مالی به دولت قرض دادیم و از منابع صندوق توسعه در اختیار دولت گذاشتیم البته برآورد دولت ۷۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود. همچنین پیش‌فروش اوراق نفتی را ۷۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم که دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود، ۷۰ هزار میلیارد تومان هم مربوط به نفت است و ۵۳ هزار میلیارد تومان برای تبصره چهار دیده شده که در مجموع برای سال ۱۴۰۰، ۲۴۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است در حالی که در سال ۱۳۹۹ این رقم ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بود.
نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما همچنین اختیاری به دولت برای کنترل ارز دادیم که در سامانه مبادلات الکترونیکی دو درصد زیر نرخ سامانه به فروش برساند.

افزایش نرخ ارز
روز دوشنبه در بازار آزاد ارز نرخ دلار به 25830 تومان رسید و 150 تومان افزایش یافت .قیمت یورو 31 هزار و 400 تومان و درهم امارات 7 هزار و 50 تومان اعلام شده است. در صرافی‌های بانکی نیز قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار   25 هزار و 670 تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف 950 تومانی نسبت به قیمت فروش، 24 هزار و 720 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 31 هزار و 450 تومان و قیمت خرید یورو نیز 30 هزار و 520 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.
قیمت ارز در بازار آزاد با نوسان همراه شده است؛‌ سیر صعودی قیمت‌ها در بازار ارز بعد از چند هفته ثبات آغاز شد؛ یکی از دلایل مهم افزایش قیمت ارز به گفته فعالان بازار این است که کمیسیون تلفیق افزایش نرخ محاسباتی ارز در بودجه 1400 به 17500 تومان را مصوب کرد.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی این تصمیم تلفیق را موجب آغاز مجدد سیر صعودی قیمت‌ها در بازار می دانند؛ همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز در این خصوص گفت: رسمیت دادن به نرخ تسعیر 17500 تومان را به صلاح اقتصاد نمیدانم، ضمن آنکه مبنای محاسباتی آن مشخص نیست. بانک مرکزی تلاش می کند با تقویت عرضه در بازار به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد و برهمین اساس نیز تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر به مانند قبل شاهد نوسانات لحظه ای در بازار نباشیم. با این حال اما در مقاطعی انتشار برخی اخبار سیاسی موجب می شود تا جو روانی بازار تغییر کند و قیمت ارز افزایشی شود.
افزایش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت سکه
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز (دوشنبه) با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در مقابل ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی به دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان مبادله شد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون  و ۱۸۰ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای پنج میلیون و ۱۱۵ هزارتومان رسید.انس جهانی طلا نیز به قیمت یک‌هزار و ۹۳۰ دلار و ۶۸ سنت فروخته شد.
قیمت طلا و سکه با افزایش همراه شده تا جایی که سکه باردیگر وارد کانال ۱۲ میلیونی شده است؛ اما علت افزایش قیمت طلا و سکه چیست؟محمد کشتی آرای درباره چرایی افزایش قیمت طلا و سکه در روز جاری، اظهار داشت:  با  شروع کاری سال 2021 و همزمان با بازگشایی بورس های جهانی، قیمت طلای جهانی 33 دلار گران شد و همین امر باعث افزایش قیمت طلا در بازار داخلی شد.قیمت سکه طرح جدید 11 میلیون و 900 هزار تومان بود ولی الان با 200 هزار تومان افزایش به 12 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به حباب 550 هزار تومانی قیمت سکه در روز جاری، ادامه داد: قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز یک میلیون و 150  هزار تومان بود که الان با 28 هزار تومان افزایش به یک میلیون و 178 هزار تومان رسیده است.
داد و ستدها در بازار معمولی معمولی است هرچند قیمت ها به دلیل افزایش قیمت جهانی طلا و قیمت ارز بالا رفته است ولی تغییری در تقاضا برای خرید طلا و سکه نداشتیم.این روزها طلا و سکه دیگر خریداری ندارند. باتوجه به کم نوسان بودن قیمت طلا و سکه و کاهش تدریجی قیمت ارز، درحالی که قیمت جهانی طلا با افزایش همراه بوده است، کاهش تقاضا باعث ثبات بیشتر قیمت ها در بازار طلا و سکه شده است.باتوجه به کاهش قیمت طلا و سکه در هفته های اخیر، انگیزه خرید و سرمایه گذاری روی طلا و سکه به شدت کاهش یافته است.
کشتی آرای ضمن اشاره به اینکه در ایام فاطمیه خرید زیورآلات و جواهر نیز به حداقل خود رسیده است و بازار در رکود شدیدی به سر می برد، افزود: در حال حاضر طلا و سکه خریداری ندارد و به همین دلیل هم بازار از ثبات و رکود خاصی برخوردار است.
قیمت جهانی طلا در سال گذشته میلیادی با رشد 25 درصدی همراه بود، ولی در سال های گذشته این میزان افزایش حداکثر تا 18 درصد بود ولی در سال 2020 بالاترین رشد قیمت را در بازار طلا داشتیم که علت اصلی آن شیوع ویروس کرونا بود.
این فعال در بازار طلا درباره پیش بینی ها از آینده قیمت طلا هم اینطور توضیح داد که: باید تا 20 ژانویه و انتقال قدرت در امریکا صبر کنیم؛ باتوجه به اعلام سیاست‌های اقتصادی جدید امریکا، قیمت جهانی طلا مسلما تغییر خواهد کرد. اما اکثر تحلیل‌گران پیش بینی کرده اند بعد از واکسیناسیون کرونا اگر سایه کرونا از دنیا برداشته شود، با رشد اقتصاد جهانی مواجه خواهیم شد که همین امر باعث تضعیف قیمت اونس طلا می شود.
فعالان بازار طلا و سکه می گویند: دیگر تقاضا و انگیزه‌ای برای خرید طلا و سکه در بین مردم وجود ندارد و بازار در رکود به سر می برد. بازاری‌ها می گویند: بعد از کاهش چند میلیونی قیمت سکه دیگر تقاضایی برای خرید سکه نداریم.
گفتنی است، در بازار داخلی علاوه بر قیمت جهانی طلا، تغییرات قیمت ارز نیز باعث تغییرات قیمتی در طلا و سکه می شود؛ برهمین اساس نیز افزایش قیمت ارز در بازار همواره یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه بوده است و این سناریو در روزهای اخیر بازهم تکرار شد ولی خیلی دوام نداشت ؛ دلار فعلا توان عبور از کانال 26 هزار تومان را ندارد و در محدود 25 هزار و 800 تا 25 هزار و 950 تومان درجا می زند.

ثبت بالاترین قیمت طلا در 8 هفته اخیر
در حالی که افزایش موارد ابتلا به کرونا و چشم انداز اقدامات کنترل کننده بیشتر برای مهار کرونا سرمایه گذاران را بار دیگر به سمت بازار طلا سوق داده است، قیمت طلا پس از عبور از رقم ۱۹۰۰ دلار امروز به بالاترین رقم ۸ هفته اخیر رسید.قیمت هر اونس طلا امروز با 1.21 درصد رشد به 1921 دلار و 71 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه فوریه نیز با 1.65 درصد رشد به 1926 دلار و 30 سنت رسید.
نتایج یک تحقیق نشان می دهد که رشد فعالیت های اقتصادی در بخش صنعتی چین کند شده و این مسئله تردیدهایی را در مورد ترمیم سریع اقتصاد جهانی ایجاد کرده است. سرمایه گذاران همچنین در انتظار آمارهای اقتصادی ای هستند که امروز قرار است در اروپا و آمریکا منتشر شود. دومینیک اشنایدر تحلیلگر بازار طلا در موسسه مدیریت دارایی یو بی اس گفت: «برخی آمارهای چالش برانگیز در حوزه اقتصاد کلان سبب رشد قیمت طلا شده است. شاخص های مدیران خرید ماه دسامبر می تواند نشان دهنده تضعیف روند ترمیمی باشد، زیرا ویروس کووید-19 همچنان در حال به بار آوردن تلفات در امریکا و اروپاست.»
کاهش نرخ دلار و افزایش نرخ طلا

نرخ دلار در سال ۲۰۲۱ میلادی در حالی کاهش یافت که یوان چین روند افزایشی به خود گرفته است.به گزارش رویترز، دلار سال جدید را کم و بیش از همان نقطه‌ای که متوقف کرد آغاز نمود، تحت فشار سرمایه گذاران که نرخ بهره های پایین ایالات متحده را حساب می‌کنند و در نهایت بهبودی جهانی از ویروس کرونا باعث می شود که دلار در برابر سایر ارزهای اصلی عقب بماند.
یورو از سطح بسته شدن سال نوی خود با ۰.۲ درصد افزایش به ۱.۲۲۴۴دلار رسید، در حالی که یک رسانه گزارش داد ژاپن در حال بررسی وضعیت اضطراری برای توکیو است که ین را با افزایش ۰.۳ درصد تا ۱۰۳.۰۵ در هر دلار بکشاند.
پس از آنکه بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در روز یکشنبه گفت احتمالاً محدودیت های شدیدتری برای تعطیلات در برابر COVID-19 وجود دارد، افزایش موارد ابتلای ویروس کرونا ویروس نیز پوند را عقب نگه داشت که در قیمت ۱.۳۶۶۹ دلار ثابت شد.دلار در برابر سبد ارز، کسری پایین بود که در سال ۲۰۲۰ در ۸۹.۷۶۶ به پایان رسید.
قیمت جهانی طلا نیز تا 1934 دلار در ساعات عصر دو شنبه افزایش یافت. قیمت طلا در بازارهای جهانی با توجه به محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تر کرونا، در اوج هشت هفته گذشته است.به گزارش رویترز، روز دوشنبه قیمت طلا سال جدید را با بالاترین سطح هشت هفته‌ای پس از عبور از سطح کلیدی ۱۹۰۰ دلار آغاز کرد، در حالی که افزایش موارد ابتلای COVID-19 و احتمال اقدامات سخت گیرانه تر برای کنترل ویروس کرونا باعث جلب سرمایه‌گذاران به سمت این فلز امن شد.