:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

واکنش سازمان برنامه به منتقدان بودجه ۱۴۰۰

سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به منتقدان لایحه بودجه ۱۴۰۰ که این لایحه را در خدمت معیشت مردم نمی‌دانند، اعلام کرد: آیا ساخت ۹۱ هزار واحد مسکن محرومین، افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان و بیمه رایگان ۳۰ میلیون نفر، به معنی حمایت معیشتی دولت از مردم نیست؟ البته این همه خدمات معیشتی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیست و قطعا دولت می‌خواهد بیش از اینها برای این منظور هزینه کند اما افزایش سقف این موارد به منزله افزایش سقف بودجه سال بعد خواهد بود که البته همین رقم ۸۴۱ هزار میلیارد تومان موجود را هم برخی نمایندگان غیر واقعی و تورم زا می دانند، یک بام و دو هوا که نمی‌شود.
کد خبر: ۱۶۶۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
اقتصادگردان- سازمان برنامه و بودجه در گزارشی اعلام کرد که دولت در سال جاری از محل ۳۱ هزار میلیارد تومان صرفه جویی در مصارف بودجه توانست طرح رتبه بندی فرهنگیان، همسان سازی حقوق بازنشستگان، معوقات ایثارگران و فوق العاده ویژه کادر درمان را بپردازد. برای تمامی این موارد، مبالغی در لایحه بودجه سال بعد در نظر گرفته شده تا دغدغه‌ای در اذهان این بخش عظیم از بدنه اجتماعی کشور ایجاد نشود.

طبق این گزارش، از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع لایجه بودجه ۱۴۰۰، ۵۴۸ هزار تومانش صرف پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان و همسان سازی حقوق آنها می‌شود؛ آیا می توان حقوق کارکنان و بازنشستگان را پرداخت نکرد یا افزایش نداد؟ کسانی که به دنبال تامین معیشت مردم در بودجه سال بعد هستند؛ چطور می خواهند از این رقم بکاهند؟ چطور از یک طرف خود را مدافع معیشت مردم معرفی می کنند و از سوی دیگر افزایش حقوق و دستمزد را منجر به افزایش تورم می‌دانند و دولت را متهم به سیاست گذاری تورمی می‌کنند؟

همچنین ۱۰۴ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای امور عمرانی کشور در نظر گرفته شده و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان هم برای بازپرداخت اصل و سود اوراق و وام ها در نظر گرفته شده است؛ دولت این مبلغ را در لایحه بودجه دیده و برخی مدام می گویند این دولت می خواهد زمین سوخته تحویل دولت بعد بدهد، اگر این رقم را نمی گنجاند، چه می گفتند؟

سازمان برنامه و بودجه ضمن امیدواری نسبت به اینکه انتقادها از لایحه بودجه ۱۴۰۰ در جریان بررسی‌های کمیسیون تلفیق از کلی گویی به سمت جزئیات مشخص پیش برود، عنوان کرده که انتظار افکار عمومی این است که نمایندگان مشخصا بگویند دولت از کدام بخش از مصارف خود کم کند؟ از حققوق کارکنان و بازنشستگان؟ از بودجه عمرانی یا از باز پرداخت اوراق؟ هر کدام از اینها بخشی از معیشت و آبادانی کشور را هدف قرار داده است. باید مشخص شود کسانی که در مخالفت با این لایحه سخن می گویند؛ دقیقا مخالف کدام بخش هستند و قصد دارند در لوای اصلاح ساختار بودجه از کدام یک کم کنند. مگر می شود از یک طرف داعیه دغدغه معیشت مردم را داشته باشند و از طرف دیگر از میزان حقوق کارکنان و بازنشستگان کم کنند؟ اگر چنین قصدی دارند، پای سود و زیانش هم بایستند و جواب مردم را هم بدهند.

در این گزارش‌ تاکید شده، لایحه ۱۴۰۰ کاملا در خدمت معیشت مردم است؛ افزایش ۲۵ درصدی حقوق و دستمزد شاغلین و بازنشستگان، افزایش حداقل دریافتی کارکنان دولت از ۲.۸ میلیون به ۳.۵ میلیون تومان؛ در نظر گرفتن ۶۰ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی بازنشستگان، ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای رتبه بندی فرهنگیان؛ ۳۱ هزار میلیارد تومان برای حمایت معیشتی از ۶۰ میلیون نفر و مبلغ ۴۳ هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه ها برای حدود ۷۸ میلیون نفر را نشان دهنده رویکرد معیشتی این لایحه است.

از سوی دیگر دولت برای کاهش فقر مطلق هم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم ۱۶ هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در نظر گرفته و هم برای ۷.۵ میلیون نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، استمرار پرداخت سه تا شش برابر مستمری را در دستور کار خود دارد.

 اگر این مبلغ آنچنانکه برخی نمایندگان مجلس می گویند «کم» است؛ باید توضیح دهند از کدام محل کسر کنیم تا به این مبلغ بیافزاییم یا درآمد دولت از کدام محل را افزایش دهیم که برای این منظور در نظر بگیریم؟

سازمان برنامه و بودجه در تشریح برنامه‌های فراگیر دولت برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا و حمایت از بخش سلامت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز از رشد ۲.۳ برابری اعتبارات هزینه ای بخش بهداشت و درمان، استخدام ۵۳۰۰۰ نفر نیروی جدید در کادر درمان و راه اندازی ۴۴۶۲ تخت بیمارستانی اعلام‌ و عنوان کردهد ولت همچنان حامی طرح تحول سلامت است و ضمن بیمه رایگان ۳۰ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ معادل ۵۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای کاهش سهم مردم از هزینه های درمانی در نظر گرفته است. ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای بیمه درمان تکمیلی یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر زیر مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران، ۱۷۰۰ میلیارد تومان بابت اجرای قانون حمایت از معلولان و ۱۴۲۰ میلیارد تومان برای مستمری به ۱۰۰ هزار رزمنده معسر نیز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دیده شده است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بازنشسته کشوری حداقل بگیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
چرا این برنامه و بودجه بفکر حداقل بگیران بازنشسته کشوری نیست همش بفکر میانگین حقوق و حقوق های بالا است بسی جای تعجب آن از همسان سازی حقوق که به نفع میانگین و حقوق بالا ها بود این هم از درصد افزایشش