:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶

اف ای تی اف مستقیم و غیرمستقیم بر تجارت تاثیر می‌گذارد

سخنگوی دولت با بیان اینکه FATF مستقیم و غیرمستقیم بر تمام مبادلات مالی و تجاری ما تاثیر دارد، نسبت اتخاذ تصمیم منطبق با منافع ملی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار امیدواری کرد
کد خبر: ۱۶۶۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
خبراقتصادي - سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه رسانه‌های روسی روز چهارم دیماه گزارش داده‌اند که حدود یک میلیون دلار پول نقد پرداختی از ایران که به صورت بسته‌بندی در دو کیف به روسیه ارسال شده بود،‌ به سرقت رفته است و اینکه آیا این خبر صحت دارد و اینکه آیا پیش از این هم چنین مواردی اتفاق افتاده و تاثیر عدم پیوستن به FATF با ادامه یافتن این روند است، گفت:خبر مذکور مربوط می شود به تشکیل پرونده جنائی به اختلاس یکی از کارمندان وزارت امور خارجه روسیه،‌که مراحل دادرسی آن در دادگاه های روسیه از سال گذشته در جریان است. این امر موضوعی در چارچوب قوانین روسیه است و ارتباطی با ایران و روابط دو کشور ندارد. این پول مربوط به ایران هم نبوده است. لذا موارد مربوط به پرونده با ایران مرتبط نیست، تنها ارتباط آن با ایران، این است که این وجوه مورد اشاره از محل درآمدهای کنسولی سفارت روسیه در تهران بوده است. لذا نه اموال متعلق به ایران است و نه متهم ایرانی است.
وی تصریح کرد: اما درباره بحث FATF باید مجددا تاکید کنم که FATF مستقیم و غیرمستقیم بر تمام مبادلات مالی و تجاری ما تاثیر دارد. در پی حرفِ مشخص من درباره واکسن کرونا که هفته قبل گفتم تحریم وFATF بر مبادلات تجاری ما اثر دارند. برخی مخالفین همیشگی دولت، هجمه ای عجیب به راه انداختند. این در حالی بود که من بطور روشن و به شکل ترکیبی از تاثیر تحریم و FATF به طور توامان، صحبت کردم اما عده ای سعی در تجرید این موضوع داشته و دارند.
ربیعی با بیان اینکه مایل نیستم اسامی افراد را در جلسه سخنگویی اعلام کنم، ادامه داد: خود برایان هوک که رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا بود، صراحتا تاکید کرد که حضور ایران در لیست سیاه FATF چطور توانسته به اثرگذاری هرچه بیشتر تحریم‌های ظالمانه آمریکا کمک کند. به طور مشخص هوک در ابتدا به دروغ مدعی می شود که امریکا منعی برای دسترسی شهروندان ایران به دارو ایجاد نکرده است.اما او در پاسخ به این که چرا برخلاف ادعای امریکا، تراکنش مالی مربوط به دارو و سایر اقلام بشری با مشکل مواجه شده است پاسخ می دهد، این مشکل مربوط به آمریکا نیست بلکه به مشکل ایران و بانکهای جهان بر می گردد. این ها که دائمادروغ می گویند و نمی خواهم به انها استناد کنم اما بطور واضح از FATF بهانه ای برای اهداف غیرانسانی خود می سازند. یعنی از هر دو ابزار تحریم و FATF توامان سوءاستفاده می کنند.
سخنگوی دولت تاکید کرد: لذا من به طور مشخص به بهانه ها و سوء بهره جویی آمریکا اشاره کردم که هم متوسل به حربه تحریم می شود و هم در مواردی که حربه تحریم کارآیی ندارد به یک حربه مکمل به نام FATF متوسل می شود.من مشخصا لفظ «بهانه»را به کار برده و گفته بودم در لیست سیاه بودن آثار خود را در مراودات مالی نشان داده است و این مساله بهانه ای برای تحمیل فشار به کشورمان شده است.
وی با بیان اینکه مرجع «بهانه» مشخص است که کیست، گفت: اگر منتقدین محترم سخن من، کمترین تردیدی در توسل امریکا به هر دو بهانه تحریم و FATF دارند می توانند به بیانات مامورین و بازیگران امریکایی تحریمها، مراجعه کنند و ببینند که امریکایی ها چگونه آنجا وقتی که در توجیه تحریم ها کم می آورند به حربه FATF متوسل می شوند.
ربیعی تصریح کرد: در نهایت آنچه هفته گذشته گفتم نظر دولت بود، البته اعضای محترم مجمع هم دلسوزانه تصمیم می گیرند و ان شاءالله آنچه مصلحت نظام و منافع ملی هست تصمیم گرفته شود.
آمریکا مصداق بارز تروریسم دولتی است
رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با رئیس شورای عالی قضایی عراق، گفت: اجرای بدون تبعیض و بدون استثناء عدالت، سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مجازات آمران، مباشران و قاتلان اقدام‌تروریستی سال گذشته در بغداد است.
رئیس قوه قضاییه اقدام تروریستی سال گذشته را با هدف متوقف کردن ایران و عراق در مسیر پیشرفت و توسعه دانست و با تاکید بر لزوم مبارزه با تروریسم، اظهار کرد: امروز ما آمریکا را مصداق بارز تروریسم دولتی می‌دانیم.
رئیسی اختلاط خون شهیدان سلیمانی و ابومهدی تضمین کننده پیوند راهبردی و ناگسستنی میان دو کشور ایران و عراق دانست و تصریح کرد: اجرای بدون تبعیض و بدون استثناء عدالت، سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مجازات آمران، مباشران و قاتلان اقدام تروریستی سال گذشته در بغداد است.
رئیس قوه قضاییه آمریکا را دشمن مشترک ملت‌های ایران و عراق دانست و با تاکید بر اینکه همکاری ایران و عراق باید به پیگرد قانونی نسبت به کسانی که در جنایت بزرگ تروریستی سال گذشته نقش داشتند بیانجامد، عنوان کرد: اجرای مصوبه پارلمان عراق در خصوص خروج آمریکایی ها، تضمین کننده امنیت کشور عراق خواهد بود.
رئیسی با تاکید بر این نکته که کشورهای منطقه توانایی تامین امنیت بدون دخالت‌های بیگانگان را دارند، گفت: حضور آمریکا در منطقه جز ناامنی هیچ دستاوردی نداشته و عامل آشفتگی و اخلال در امنیت منطقه بوده است.
همچنین در این تماس تلفنی «فائق زیدان» بر اجرای بدون تبعیض عدالت در پرونده ترور شهیدان سلیمانی، ابومهدی و سایر همراهان آن‌ها تاکید کرد و با بیان اینکه اختلاط خون این شهیدان بر وحدت دو کشور ایران و عراق افزوده است، گفت: ما شاهد برگزاری مراسم سوگواری دو شهید در کشورهای عراق و ایران هستیم و می‌بینیم که عکس‌های دو شهید در این مراسم‌ها در کنار هم قرار داده می‌شود که این مساله خود نشان دهنده وحدت و سرنوشت مشترک دو کشور است.