:
كمينه:۱۳.۷۳°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
پیشنهاد مطالعه کتاب بهشتی در کویر

پژوهشی بر منطقه ی کاشان با تاکید بر روستای ارمک

اگر بخواهی برای کویرنوردی پیشنهادی دریافت کنی، قطعاً یکی از مهم‌ترین پیشنهادات، سفر به کویر مرکزی ایران خواهد بود که شاید دسترسی‌ترین آن رفتن به مرکز کشور و کویر کاشان باشد.
کد خبر: ۱۶۵۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱


اقتصادگردانخوب پس طبیعتاً با دیدگاهی خاص به کاشان سفر خواهی کرد و در مسیر سفر از هر جهتی که به کاشان بروی مسیر راه رفته‌رفته ذهنت را آماده‌ی ورود به کویر خواهد کرد. اینجاست که داشتن یک راهنما می‌تواند برای دیدن زیبایی‌های این کویر  بسیار مفید باشد لذا پیشنهاد می شود  کتاب بهشتی در کویر که با قلم امیر آزاد ارمکی و رضا خزاعی به رشته تحریر در آمده، مطالعه فرمایید.  در این کتاب تلاش شده تمام زیبایی‌های کاشان به نمایش گذاشته شود تا شما بتوانید سفر خوبی را برای خود ثبت کنید. 
از این کتاب می توانید  برای سفر به ارمک، مشهد اردهال، نیاسر، کاشان، قمصر، ابیانه و نطنز  استفاده کنید قطعاً این کتاب می‌تواند برای شما مثل یک راهنمای گردشگری عمل کند. پس ابتدا مختصراً در مورد اهمیت نقش روستا در کسب‌وکار می‌پردازیم تا بدانیم که چقدر می‌توانند در رشد و توسعه اقتصادی مهم باشند.
شناخت دقیق مسائل مربوط به روستاهای ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا ریشه تمامی مشکلات و مسائل عقب‌ماندگی مثل فقر گسترده، نابرابری در حال رشد، رشد سریع جمعیت و بیکاری فزاینده، در مناطق روستایی قرار دارد. كمبود درآمد عامل مهمي است كه اگر براي آن چاره‌ای انديشيده نشود، اجازه نمی‌دهد. طرح‌های توسعه روستايي به ثمر بنشيند. موفقيت در توسعه بخش‌های روستايي نيازمند فرآيندهاي اجتماعي – اقتصادي در سطوح محلي، ملي و بین‌المللی است، كه متغيرهاي كلان اقتصادي ازجمله آرامش و ثبات سياسي، برنامه‌های اقتصادي كارآمد، حكمراني خوب و آموزش نيروي انساني از پیش‌نیازهای اساسي آن به شمار می‌رود. نقش تولیدی روستا جهت حصول به امنیت غذایی، مساعدت به بخش صنعت و نیز نقش صادرات غیرنفتی روستا در تولید ناخالص کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی در ابعاد مکانی ازجمله آثار مناطق روستایی در توسعه ملی کشور است. محور توسعه روستاها به‌طور سنتی کشاورزی تعریف شده، اما محدودیت منابع طبیعی در برخی از روستاها، باعث رکود اقتصادی شده و توسعه کشاورزی به توسعه اقتصادی همه روستاهای منتج نشده است. امروزه روستاها محیط مناسبی برای رشد بخش‌های غیرکشاورزی و فعالیت شرکت‌های تولیدی و خدماتی شناخته شده است. 
وضعیت جامعه روستایی ایران نشان می‌دهد که با افزایش سطح سواد، دانش و مهارت‌های علمی و عملی، گرایش به اشتغال در بخش‌های سنتی اقتصاد کمتر شده و میل برای اشتغال در بخش‌های مدرن و خدماتی بیشتر است. مزاياي روستا در کشور باعث شده است تا در سال‌های اخير در سیاست‌گذاری توسعه ملي توجه بيشتري را به خود جلب کرده اين روستاها با نقاط قوت و فرصت‌های متنوع پيش رو، به لحاظ مديريتي به‌ویژه با مشکلات زيرساختي زيادي روبرو هستند؛ و غالباً از مناسبات اقتصادي و اجتماعي برخوردارند.


اقتصادگردان

خب برگردیم به موضوع کتاب و کمی با آن آشنا شویم.
 اقتصاد کاشان از دیرباز بر روی صنعت کشاورزی و تولید محصولاتی مانند پنبه، پیاز، غلات، صیفی‌جات و انواع میوه‌ها (انار، انگور، هندوانه، طالبی، انجیر و …) و گیاهان داروئی، گلاب‌گیری و تهیه عرقیجات و صنایع‌دستی مانند مسگری، کاشیگری، ابریشم‌بافی، مخمل بافی، شعربافی، گلیم‌بافی، زیلوبافی، زری‌بافی و قالیبافی تکیه داشته است. صنعت فرش دستباف کاشان در ابعاد، طرح‌ها و نقش‌ها و رنگ‌های زیبا و دل‌فریب روزگاری طولانی زبانزد و نقل محافل هنری، اقتصادی، نمایشگاهی و علمی بوده است. افسوس که با روی کارآمدن فن‌آوری‌های ماشینی این صنعت و حرفه با ارزش به همراه حرفه‌های جانبی آن در حال رکود و فراموشی می‌باشد.

 کشف معادن مس، آهن، سولفات سدیم، سنگ‌های مرمر و تراورتن در سال‌های اخیر بر رونق اقتصادی شهر و منطقه کاشان افزوده است. صنایعی مانند فرش ماشینی، چینی و ملامین‌سازی، کاشی سازی، ریسندگی و ابزارآلات صنعتی نیز در حال گسترش می‌باشد و به همین جهت کاشان تبدیل به یکی از قطب‌های صنعتی کشور شده است.
یکی از روستاهای کاشان که می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد و کسب‌وکار داشته باشد ارمک می‌باشد. ارمک روستایی که پس از شیب کوهی پدیدار گشته، همچون سایر روستاهای مناطق کویری در محل سرقنات‌های منطقه تولد یافته است. پس تراکم بافت روستا در گذشته را حوالی همین سرچشمه‌های قنات باید جست. نکته قابل‌توجه دیگر رشد ارگانیک بافت روستا به حاشیه است و این دلیلی بر رشد روند باغ پروری در مرکز جاری شدن آب است. 

اقتصادگردان

برای بررسی وضعیت اقتصادی ارمک علاوه بر این‌که باید توجه ویژه‌ای به دو فاکتور کشاورزی و دامداری نمود، می‌بایست در یک نگاه کلی به مشاغلی توجه کرد که مدت زیادی از زمان به‌کارگیری آن نمی‌گذرد. کشاورزی و دامداری یک معیشت سنتی و قدیمی برای مناطقی همچون روستاهایی با اقلیم ارمک می‌باشد. مهم‌ترین محصولات کشاورزی ارمک عبارت‌اند از گردو، بادام، گندم و جو که منبع اصلی درآمد محسوب می‌شود. از دیگر محصولات کشاورزی می‌توان به لوبیا، نخود، سیب‌زمینی، پیاز، سبزیجات، خیار، گوجه‌فرنگی و از میوه‌های درختی که در این روستا به دست می‌آید: سیب، انگور، گیلاس، آلبالو، آلوچه، گلابی و... اشاره کرد. اکنون ارمکیانی که طی سالیان گذشته دست به مهاجرت زده بودند با توجه به دو عامل مهم در سوداری بازگشت به روستای اجدادی خویش هستند اول آن‌که به دلیل شهرزدگی و خستگی مفرط انسان از تکنولوژی و دومین عامل مهم این بازگشت بالا رفتن سطح درآمد مهاجرین است. با توجه به مواردی که ذکر شد ارمک را می‌توان یک روستای هدف گردشگری دانست.

اقتصادگردان

نویسندگان این کتاب آقایان امیر آزاد ارمکی  و رضا خزاعی هرکدام با توجه به تخصصی که دارند نقش بسیار مهمی در غنای این کتاب داشته‌اند. آقای امیر آزاد ارمکی هم از جهت تخصصشان در حوزه علوم اقتصادی (که از پژوهشگران و مولفان برتر این پارادایم علمی هستند) و هم از باب اشراف کامل بر منطقه کاشان و روستای ارمک، توانستند تمام مواردی که ممکن بود از نوشتن در کتابی با این محتوا جا بماند کامل و به‌طور ملموس به آن اشاره کنند.آقای رضا خزاعی نیز با توجه به تخصص در حوزه ایران شناسی، تصاویر نابی را برای مخاطبان به تصویر کشیده اند. شایان ذکر است بیشتر عکس های درج شده در کتاب و شبکه های اجتماعی این کتاب، در سه نوبت مختلف و توسط عکاسان حرفه ای تهیه شده است.  با توجه به موارد فوق الذکر  و در صورت تمایل می‌توانید این کتاب را از وب سایت رسمی روستای ارمک به نشانی armakkashan.ir تهیه فرمایید. مطالعه این کتاب به علاقه‌مندان حوزه مدیریت کسب و کار و اقتصاد نیز پیشنهاد می‌شود.