:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۸.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
علی‌اکبر نیکو اقبال استاد دانشگاه تهران

رفع ناترازی در نظام بانکی

در راستای میل به تراز شدن بانک‌های کشور، لازم است که نظام بانکی از ضرردهی خارج شود. این هدفگذاری، زمانی محقق می‌شود که درآمدهای واقعی بانک از مخارج، بیشتر باشد
کد خبر: ۱۶۴۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
خبراقتصادی - نابسامانی در ترازنامه برخی از بانک های کشور، به یکی از چالش های نظام بانکی کشور تبدیل شده است. چالشی که همواره از سوی رییس کل بانک مرکزی به آن اشاره و تاکید شده است که بانک ها بایستی برای رفع ناترازی وضعیت مالی خود، اقدام اساسی و برنامه ریزی داشته باشند. متاسفانه به اذعان بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ترازنامه نامتعادل برخی از بانک ها، تاثیر منفی بر زندگی مردم داشته است.
 بانک ها در سال های گذشته به سمت ناترازی حرکت کرده اند. برخی از بانک ها، سرمایه های بانکی را به جای آنکه در راه تولید سرمایه گذاری کنند، در راه بنگاه داری و خرید ساختمان برده اند و آثار منفی بر اقتصاد را شاهد بودیم. در نتیجه در شرایط فعلی، ضرورت دارد که بانک های کشور برای رفع ناترازی موجود، برنامه مشخصی داشته باشند.
در حال حاضر بایستی بانک مرکزی برای جلوگیری از هدر رفتن منابع بانک ها و پرهیز از بنگاه داری برخی بانک ها، تلاش کند. در این سال ها، شاهد سرمایه گذاری های اشتباه از سوی برخی بانک ها بوده ایم که باعث شده منابع درآمدی آنها، پاسخگوی هزینه های بانک ها نباشد. در این شرایط، نیازمند حسابرسی دقیق و شفاف بر نظام بانکی و بانک های کشور هستیم تا مدیران دلسوز و کارشناس بانکی بتوانند بر منابع و هزینه های بانک ها، مدیریت موثری داشته باشند.
در کنار حسابرسی و مدیریت با برنامه، بایستی کنترل تورم در دستور کار و اولویت باشد و اجازه ندهیم روند تورم در اقتصاد کشورمان صعودی باشد. همچنین در راستای میل به تراز شدن بانک های کشور، لازم است که نظام بانکی از ضرردهی خارج شود. این هدف گذاری، زمانی محقق می شود که درآمدهای واقعی بانک از مخارج، بیشتر باشد.
در این خصوص بایستی مدیران دلسوز بانکی به فکر ایجاد فعالیت های سودده باشند و آنها را شناسایی کنند تا در نهایت کفایت سرمایه بانک ها، افزایش یابد. متاسفانه در سال های اخیر، برخی از بانک ها به جای فعالیت های تولید محور، به سمت خرید ملک رفته اند که ضرورت دارد در این شرایط، این اموال فروخته شود تا بتواند به رفع ناترازی بانک ها کمک کند.
همچنین بایستی به بحث ارائه تسهیلات بانکی، بیش از پیش دقت شود و با نگاهی کارشناسی، ارائه تسهیلات بانکی با شناسایی کسب و کارهای واقعی و موثر، انجام شود تا در نهایت وصول مطالبات امکان پذیر شود و رونق تولید و اشتغال را شاهد باشیم. همچنین از دیگر پیشنهادات در جهت مقابله با ناترازی این است که نظام بانکی کشورمان به سمت تعامل با نظام بانکی بین المللی حرکت کند.