:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
علیرضا ربیعی

خدمات ابری موتور محرک IT در دوران کرونا

رایانش ابری در سال‌های اخیر به عبارتی پر کاربرد میان اهالی تکنولوژی تبدیل شده است. رشد این صنعت در سطح جهانی و همزمان با آن تقاضای کسب‌وکارها در داخل کشور به استفاده از این خدمات به گونه‌ای بوده است که گسترش این خدمات را در کشور می‌طلبد
کد خبر: ۱۶۴۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲
خبراقتصادي - رشد صنعت ابری در کشور نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم، تمرکز مراکز داده و انسجام میان سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی است.  در سال‌های اخیر تقاضا در دنیا برای خدمات ابری افزایش ‌یافته است. بنابر آخرین بررسی‌های صورت گرفته در دنیا پیش‌بینی می‌شود که خدمات زیرساخت ابری (IaaS) در سال 2021 تقریباً 27 درصد نسبت به سال 2020 رشد کند و انتظار می‌رود خدمات ابر عمومی 18.4 درصد از این رشد را به خود اختصاص دهد.  حال حاضر سهم ICT از تولید ناخالص ملی 6.5 درصد است، در صورتی که زیرساخت و شرایط رشد و توسعه استفاده از خدمات ابری در کشور مهیا شود و مسیر منطقی خود را طی کند، پیش‌بینی می‌شود که در آینده نه‌چندان دور ما نیز مانند بازار جهانی شاهد سهم بالای فناوری‌های ابری در صنعت ICT باشیم.  رایانش ابری یا cloud computing در سال‌های اخیر باعث ایجاد تحولات عظیمی در زمینه IT شده و به موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی در حوزه IT تبدیل شده است، رایانش ابری به زبان ساده ارایه خدمات سرور، ذخیره‌سازی، شبکه و اپلیکیشن‌های مختلف بر بستر اینترنت   است. 

به این ترتیب کاربران به جای تجهیزات در محل خود، از تجهیزات مراکز داده که مجازی‌سازی شده‌اند، استفاده می‌کنند و می‌توانند اپلیکیشن‌ها و دیتای خود را روی آن اجرا کنند و در اختیار دیگران قرار دهند.حفظ سرمایه و صرفه‌جویی در مخارج به عنوان یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از خدمات رایانش ابری مطرح است. سرور و نگهداری از آن برای شرکت‌ها مخصوصا استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا هزینه بسیار زیادی دارد، در حالی که خدمات ابری می‌تواند تا ۵۰٪ در هزینه‌ها صرفه‌جوبی کند. در خدمات ابری کاربر براساس میزان تقاضا و مصرفی که دارد منابع رایانشی مورد نیاز خود را انتخاب می‌کند. از طرف دیگر با مدل‌های هزینه‌ای پرداخت به میزان استفاده Pay As You Use که در خدمات رایانش ابری به کار می‌رود، کاربران تنها به میزان استفاده‌شان از منابع هزینه پرداخت می‌کنند. یعنی اگر استفاد از منابع رایانشی کمتر از میزان انتخابی باشد، به میزان استفاده از منابع هزینه پرداخت می‌کند و به این ترتیب کاربران می‌توانند هزینه‌هایشان را بهتر مدیریت کنند.بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک و اپلیکیشن‌های موبایلی به سمت استفاده از خدمات ابری رفته‌اند، یکی از مزیت‌های رایانش ابری که می‌توان به آن اشاره کرد قابلیت مقیاس‌پذیری است. چرا که در خدماتی نظیر زیرساخت ابری IaaS)) و ذخیره سازی ابری با فناوری آبجکت استوریج (Object Storage) کاربر خود می‌تواند بنابر نیازش منابع رایانش ابری را بدون نیاز به هماهنگی‌ با ارایه‌دهنده ابر، افزایش یا کاهش دهد.حفظ امنیت اطلاعات برای سازمان‌ها و شرکت‌ها یکی دیگر از مزایای این خدمات است. حریم خصوصی دیتای ذخیره شده در سرورها در سطح بالایی حفظ می‌شود، به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها در دنیا اطلاعات محرمانه خود را در ابر بارگذاری می‌کنند.اقبال شرکت‌های کوچک و بزرگ به خدمات ابری روز به روز بیشتر می‌شود، متمرکز‌سازی اطلاعات، امنیت، کاهش هزینه‌ها، قابلیت اشتراک‌گذاری بالا، دسترسی آسان به اطلاعات و گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعات مزایایی است که باعث شده شرکت‌هایی که تا دیروز از دریافت این خدمات امتناع می‌کردند، استفاده از خدمات رایانش ابری را در دستور کار خود قرار دهند.امروز با شیوع بیماری کرونا، قرنطینه خانگی، فاصله‌گذاری اجتماعی و دورکاری در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، کرونا فرصتی برای رشد بازار ابری فراهم نموده است؛ چراکه استفاده از خدمات ابری به خاطر متمرکزسازی و حفظ امنیت اطلاعات برای سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ این شرایط را فراهم آورده تا علاوه بر اینکه فعالیت سازمان‌ها و شرکت‌ها در دوران دورکاری مختل نشود، بازدهی کارکنان نیز کاهش نیابد.