:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

سالانه ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی ایجاد شده است

وزیر نیرو با اشاره به ایجاد ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در کشور در دولت تدبیر و امید گفت: به طور متوسط سالانه ۲۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاهی کشور اضافه شده است.
کد خبر: ۱۶۴۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
اقتصادگردان- رضا اردکانیان امروز همزمان با هفته سی‌ام پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در مراسم افتتاح ۲۵ پروژه صنعت برق در ۳ استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی به ارزش ۵۹۳۶ میلیارد تومان اظهار کرد: امروز نزدیک به ۶۰۰۰ میلیارد تومان طرح‌های برق در سال جهش تولید در این استان‌های مهم و پهناور افتتاح می‌شود.

وی یادآوری کرد: در نیروگاه‌های حرارتی از ابتدای انقلاب تا سال ۱۳۹۲، حدود ۶۲ هزار مگاوات به طور متوسط سالانه ۱۷۷۰ مگاوات در طول ۳۵ سال به ظرفیت تولید در این بخش اضافه شده که ظرفیت ایجاد شده در این بخش از زمان فعالیت دولت تا نیمه ۱۴۰۰، ۲۰ هزار مگاوات به این ظرفیت سالانه ۲۵۰۰ مگاوات اضافه می‌شود.

وی گفت: خوشبختانه در اثر مجموعه فعالیت‌ها و امکاناتی که فراهم بوده، هر چند سال‌های سختی را پشت سر گذاشتیم و در کوران جنگ اقتصادی هستیم، اما ۴۰ درصد افزایش سالانه ظرفیت نصب شده نسبت به سال‌های قبل فراهم شده است.

اردکانیان همچنین گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۱۶۴۸ مگاوات ظرفیت نیروگاهی ایجاد شده و ۱۳۷۱ مگاوات دیگر تا پایان سال اضافه خواهد شد.

وی همچنین گفت: در نیروگاه‌های تجدیدپذیر شامل خورشیدی، بادی و آبی تا سال ۱۳۹۲،  ۸۳۷۰ مگاوات ظرفیت از ابتدای انقلاب با متوسط سالیانه ۲۴۰ مگاوات ایجاد شده که از نیمه سال ۱۳۹۲ تا نیمه سال ۱۴۰۰، ۳۰۲۵ مگاوات با متوسط سالانه ۳۸۰ مگاوات به این ظرفیت اضافه می‌شود که به طور متوسط سالانه ۶۰ درصد افزایش ظرفیت ایجاد شده است.

وزیر نیرو در عین حال با اشاره به پویش #هرهفته_الف_ب_ایران گفت: از مجموع ۲۵۰ پروژه امسال با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان، تاکنون ۱۴۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده و امروز ۲۵ پروژه  دیگر به بهره برداری می‌رسد.

ایجاد سالانه حدود ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه مجازی با همکاری مردم

اردکانیان، از ایجاد سالانه حدود ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه مجازی با همکاری مردم در همه بخش‌ها در دو سال اخیر به عنوان یک دستاورد بزرگ در دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: در تابستان سال‌های گذشته به طور متوسط هر سال بیش از ۵ درصد افزایش اوج بار داشتیم که اگر مجموع اوج بار تابستان را ۶۰ هزار مگاوات در نظر بگیریم، سالی حدود ۳۰۰۰  مگاوات باید ظرفیت جدید فقط برای این که در تابستان خاموشی نداشته باشیم ایجاد شود.

وی افزود: داشتن این مقدار ظرفیت جدید به معنای احداث ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه است که سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری برای عبور از قله و اوج بار نیاز دارد.

وزیر نیرو با اشاره به کاهش اوج بار در دو سال گذشته از ۵.۲ درصد به یک درصد گفت: علاوه بر این، نه تنها خاموشی نداشتیم بلکه ضمن صادرات انرژی بیشتر، انرژی بیشتری هم به بخش‌های تولیدی کشور عرضه شد.

اردکانیان همچنین گفت: علاوه بر منابع دولتی که بیشتر از آن در بخش آب بهره‌مند هستیم، در دولت تدبیر و امید موفق شدیم ۶.۷ میلیارد یورو و ۶۱ هزار میلیارد تومان سرمایه غیر دولتی و غیر بودجه عمومی جذب کنیم که شامل مشارکت بخش خصوصی، استفاده از فاینانس خارجی و سایر راه‌های تنوع‌بخشی به منابع مالی بوده است.

وزیر نیرو در عین حال خاطرنشان کرد: در سیستان و بلوچستان، صنعت برق نقش کلیدی برای توسعه، عمران و آبادانی دارد و امروز اولین توربین بادی منطقه میل نادر به مدار بهره‌برداری می‌آید که هر توربین ۵۰۰۰  مشترک خانگی را می‌تواند جوابگو باشد که معادل برق سه کارخانه سیمان است.

وزیر نیرو افزود: با توجه به وزش بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه، تونل‌های بادی ایجاد شده در محور شرق و ظرفیت مطالعه شده ۳۰ هزار مگاواتی، صنعت برق به اتکای ظرفیت‌های داخلی توسعه خواهد داشت.

اردکانیان درباره ویژگی‌های نیروگاه بادی میل نادر گفت: با مطالعه‌ای که داریم بویژه در تونل بادی منطقه خواف تقریبا جریان باد، جریانی دائمی است و این یکی از مزیت‌های تونل است و امید می‌رود در بحث‌های مشترک با افغانستان هر چه زودتر کار اجرا در این منطقه را هم آغاز کنیم.

وی افزود: به‌جز این منطقه، در سیستان هم برنامه نصب ۲۵ توربین ۲.۵ مگاواتی را داریم که مجموع ظرفیت آن ۵۰ مگاوات است.