:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت تصویب شد

افزایش سرمایه ۹۷ درصدی شرکت ملی مس

طبق اعلام مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ملی صنایع مس ایران به منظور بررسی و تصمیم‌گیری برای افزایش سرمایه ۹۷ درصدی این شرکت از محل سود انباشته برگزار و به عنوان بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس از محل سودانباشته تصویب شد.
کد خبر: ۱۶۴۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
اقتصادگردان- در این جلسه که با حضور  ۷۰ درصد از سهام‌داران حقوقی و حقیقی شرکت مس برگزار شد، افزایش ۹۷ درصدی سرمایه «فملی» به عنوان بزرگ‌ترین افزایش تاریخ سرمایه بورس از محل سود انباشته در حضور عباس نعیمی به عنوان نماینده سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران(ایمیدرو) تصویب شد.

اردشیر سعدمحمدی با اعلام این خبر، اظهار کرد: پس از اخذ مجوزهای لازم از بازرسان قانونی، هیات مدیره شرکت و سازمان بورس کشور، مراحل افزایش سرمایه شرکت ملی مس ایران از ۱۰ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان نهایی شده است و تایید آن در مجمع عمومی فوق‌العاده ارائه شد. این افزایش سرمایه با حمایت سهامداران عمده از جمله ایمیدرو از محل سود انباشته در راستای تامین مالی طرح‌های توسعه و با هدف تحقق جهش تولید انجام شد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، صورت‌های مالی و کارنامه تولید شرکت مس نشان می‌دهد که شرکت ملی مس در تولید، توسعه و فروش و سودهی رفتار و عملکرد کاملا حرفه‌ای داشته است. با توجه به کاهش جهانی قیمت مس در ابتدای سال جاری میلادی به علت شیوع ویروس کرونا، در شش  ماهه دوم سال جاری به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی چین، انتشار داده‌های قدرتمند تولید صنعتی و تقویت چشم‌انداز تقاضای چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده فلزات پایه دنیا روند افزایشی پیدا کرده است.

وی افزود: باتوجه به اینکه شیوع ویروس کرونا بر عملکرد درآمدی بیشتر شرکت‌های معدنی دنیا تاثیر گذاشته و شرکت‌ها با کاهش درآمد روبرو شده‌اند؛ باعث افتخار است که  درآمد شرکت ملی مس ایران با همت تمام کارکنان و به رغم سختی‌های موجود، از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ ماه به رقم ۲۳ هزار و ۸۵ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷۲ درصدی داشته است. این افزایش درآمد بر خلاف بسیاری از شرکت‌ها تنها به دلیل تاثیرگذاری نرخ ارز نبوده و افزایش میزان تناژ فروش شرکت در آن نیز تاثیرگذار بوده است.

سعدمحمدی با اشاره به این‌که ارزش بازار نماد «فملی» ۲۵۵ درصدی نسبت به ابتدای سال جاری رشد داشته است، گفت: سود خالص شرکت مس در  شش ماهه نخست سال جاری ۷۸ درصد بیش از مدت مشابه در سال گذشته بوده است. همچنین سهام مس ایران از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه بازدهی ۲۵۹ درصدی نصیب سهامداران خود کرده است.

صنعت ملی مس ایران پیشرو در جهش تولید

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، باتوجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای جهش تولید به دنبال ارتقای جایگاه ایران در حوزه تولید در آسیا و دنیا هستیم. در هشت‌ماهه امسال صنعت مس ایران در حوزه تولید،  ۲۳۵ هزار و ۴۰۰ تن آند و ۱۸۳ هزار و ۳۰۰تن کاتد مس تولید کرده است که نسبت به برنامه امسال به ترتیب رشد ۹ و ۶ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که پیش بینی می شود تا انتهای سال به ۲۸۰ هزار تن تولید کاتد برسیم، گفت: در سال ۱۴۰۰ میزان تولید کاتد شرکت مس از ۳۰۰ هزار تن عبور خواهد کرد. میزان تولید هشت ماهه اول سال 1399 برای تولید کنسانتره مس با شش درصدی به رقم  ۸۰۴۴۷۹ تن رسیده است. همچنین در این مدت در مجموع ۱۹۵ هزار و ۲۳۱ تن مس محتوی معدنی تولید کرده است که در مقایسه با برنامه رشد سه درصدی داشته است.

ثبت رکورد بالاترین حفاری اکتشافی طی چند سال اخیر

سعدمحمدی در ادامه با بیان اینکه صنعت ملی مس ایران در هشت‌ماهه نخست امسال موفق به ثبت رکورد ۶۱ هزار  و ۵۱۲ متر حفاری اکتشافی شده که این میزان حفاری بالاترین رکورد هفت سال‌ اخیر بوده است، اظهار کرد: با اکتشافات انجام شده ۳۶.۵ میلیون تن میزان ذخیره مس خالص برآورد شده است. در سال گذشته نیز ۵۲۸ میلیون تن ذخیره مس کشف شد. ذخایر مس کشور بیش از هفت میلیارد تن است و با اکتشافات انجام شده، یک ذخیره بسیار بزرگ معدنی اکتشاف شده اواخر امسال یا ابتدای سال آینده اعلام می‌شود که سبب ارزش افزوده بسیار بالایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مس ایران ضمن تاکید بر اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه، هم به لحاظ تولید و هم سوددهی، به صورت صعودی عمل کرده‌ایم، گفت: طرح‌ معدن مس در آلو در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد پیشرفت دارد که در اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. طرح معدن مس دره‌زار نیز با هدف تولید ۱۵۰ هزار تن کنسانتره مس نیز در اوایل سال ۱۴۰۰ نیز افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح تولید کنسانتره از سرباره‌های ذوب در مجتمع سرچشمه با هدف تولید ۷۰ هزار تن کنسانتره در مجتمع مس سرچشمه در حال پیاده‌سازی است، اظهار کرد: این یک طرح فوق‌العاده در صنعت مس به حساب می‌آید؛ چرا که سرباره‌های ذوبی که طی چهار دهه گذشته بدون استفاده بوده و البته دارای عیار مس خوبی هم هستند به کنسانتره مس تبدیل خواهند شد و سودآوری بالایی برای مس خواهند داشت.

سعدمحمدی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین بر پایه نتایج خوب اکتشافی جدید طرح فاز ۳ تغلیظ سرچشمه با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن برای نخستین بار در منطقه و فاز ۳ تغلیظ سونگون و فاز ۲ تغلیظ میدوک نیز مطالعات فنی و اقتصادی آن صورت گرفته است و در مرجله اجرایی و عملیاتی قرار دارد. این در حالی است که برای توسعه و اجرای این طرح‌ها از نظر تامین انرژی مشکلی نداریم و  برق این طرح‌ها از طریق نیروگاه سیکل ترکیبی سیرجان و نیروگاه سرچشمه با مجموع تولید ۶۰۰ مگاوات برق قابل تامین است.