:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
نوسان نرخ دلار در کانال 25 هزار تومان

افزایش 500 هزار تومانی سکه / کاهش قیمت اونس جهانی و ثبت عدد 1781 دلار به دنبال اخبار واکسن کرونا

واکسن کرونا به زودی در آلمان، انگلیس و آمریکا توزیع می شود و این خبر قیمت طلا را کاهش داده است. / عصر دوشنبه قیمت دلار در کانال 25 هزار تومان با نرخ 25300 معامله شد. سکه 11 میلیون و 600 هزار، سکه قدیمی 10 میلیون و 600 هزار، نیم سکه 5میلیون و 980 هزار، ربع سکه میلیون و 980 هزار، سکه گرمی 2میلیون و 270 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۶۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰


عکس واکسن کرونا

خبراقتصادی  – محسن شمشیری
روز دوشنبه 10 آذر 99، در بازار آزاد ارز، قیمت دلار 25 هزار و 100 تومان، یورو 29 هزار و 700 تومان و درهم امارات 6 هزار و 950  تومان اعلام شده است.
با وجود کاهش نزدیک به 1 درصدی قیمت اونس جهانی طلا در بازار جهانی، و ثبت عدد 1772 دلار، به خاطر افزایش قیمت دلار به ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان، قیمت سکه در بازار ایران 500 هزار تومان افزایش یافت. همچنین  قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۶۲ هزار تومان، هر مثقال طلا 4 میلیون و 600 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 10 میلیون و 600 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 700 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 950 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان معامله شد..
هر دلار در صرافی‌های بانکی روز (دوشنبه) ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته ۳۰۰ تومان افزایش ارزش یافت. قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته، معادل ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان شد.قیمت خرید هردلار در صرافی های بانکی ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و۵۵۰ تومان اعلام شد.
قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 24 هزار و 850 تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف 1200تومانی نسبت به قیمت فروش، 23 هزار و 650 تومان تعیین شده است.
قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل معادل 29 هزار و 750 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 550 تومان اعلام شده است.
قیمت خرید هر دلار در بازار متشکله ارزی برای ۱۰ آذرماه ۲۴ هزار و ۷۶۹ تومان و قیمت فروش آن نیز ۲۵هزار و ۱۷ تومان اعلام شد.همچنین قیمت خرید هر یورو در این بازار ۲۸ هزار و۸۷۵ تومان و قیمت فروش نیز ۲۹ هزار و ۷۳ تومان اعلام شد.
علاوه براین در سامانه سنا در روز معاملاتی گذشته، هر یورو با قیمت میانگین ۲۸ هزار و ۶۴۰ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز با قیمت میانگین ۲۳ هزار و ۹۹۰ تومان فروخته شد.
ضمن اینکه در سامانه نیما نیز در روز گذشته حواله یورو با میانگین قیمت ۳۰ هزار و ۳۱۲ تومان به فروش رسید و حواله دلار نیز قیمت میانگین ۲۵ هزار و ۵۴۳ تومان را ثبت کرد.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسان بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.
روند حرکت قیمت دلار، کاهشی بود، اوایل آبان‌ماه نرخ دلار روند صعودی داشت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، اما از اواسط آبان سیر نزولی به خود گرفت.
 

سکه در کانال ۱۱ میلیونی


قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دوشنبه دهم آذرماه با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، ۱۱میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی به قیمت ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی با ۱۵۰ هزار تومان افزایش برابر با پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه هم با افزایش ۵۰ هزار تومانی به قیمت سه میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز در برابر دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان مبادله شد.
علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۵۷ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۵۸۰ هزار تومان فروخته شد.انس جهانی طلا نیز امروز با کاهش به قیمت یک‌هزار و ۷۷۳دلار و ۴۰ سنت معامله شد.
طی دو هفته گذشته قیمت سکه و طلا متأثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و نوسان ارزی و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا نیز تأثیر گذاشت.
بررسی روند معاملات ارزی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که کاهش ریسک‌های برون‌زا، حضور پرقدرت بازارساز و تقویت عرضه اسکناس در بازار متشکل ارزی به منظور مدیریت نوسان نرخ ارز، باعث افت قیمت‌ها در بازار ارز و همچنین بازار طلا شده بود.

کاهش قیمت طلا

آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی منتهی به جمعه (۷ آذرماه) بهای هر اونس طلا رو به کاهش گذاشت، و فلز زرد وارد کانال کمتر از یک هزار و ۸۰۰ دلاری شد.
به گزارش رویترز، هر اونس طلا در پایان معاملات هفته گذشته در مقایسه با پنجشنبه با ۱.۵۴ درصد افت به سطح یک هزار و ۷۸۷ دلار و ۷۹ سنت رسید.به گفته کارشناسان، به دنبال انتشار اخبار مربوط به کشف واکسن کرونا میزان خوش‌‎بینی نسبت به آینده بازارهای جهانی افزایش یافته است.علاوه براین بورس‌های جهانی در واکنش به واکسن کرونا در سراسر جهان از جمله وال استریت، بازار آسیا و اروپا سبزپوش شده اند.بهای جهانی طلا در روز جمعه با کاهش دو درصدی روبرو شد.
آمارهای رسانه ای حاکی است، بهای فلز زرد در نتیجه رشد شاخص جهانی طلا و میزان امیدواری در زمینه رونق بازارهای جهانی در هفته گذشته بطور کلی روند کاهشی داشته و حدود ۴.۵ درصد افت را تجربه کرد.
گزارشها حاکی است با افت بهای جهانی طلا، اکثر سرمایه گذران تمایل بیشتری به فروش طلا دارند. همچنین مشتریان رغبت اندکی به خرید طلا از خود نشان می‌دهند و میزان تقاضا برای خرید فلز زرد رو به کاهش گذاشته است.
از دیگر دلایل کاهش بهای جهانی طلا رونق شاخصهای بورس در آمریکاست.
شرکت «فایزر» آمریکا روز ۱۹ آبان ماه اعلام کرد:  این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.
سپس شرکت «مادرنا»، که یک شرکت آمریکایی است ۲۵ آبان ماه اعلام کرد که واکسن تولیدی این شرکت برای کرونا تا حدود ۹۵ درصد موثر بوده و ایمنی ایجاد کرده است.
دانشگاه آکسفورد نیز نتایج مرحله آزمایش انسانی واکسن کرونا تولیدی خود را اعلام کرده که براساس آن این واکسن تا ۷۰ درصد باعث جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ می‌شود و در صورت بالا بردن دُز می‌تواند تا ۹۰ درصد نتیجه‌بخش باشد.
این نتیجه نسبت به نتایج دو واکسن تولید شده توسط شرکت فایزر و مدرنا که بیش از نود درصد کارایی داشتند، ناامید کننده است. با این حال واکسن دانشگاه آکسفورد ارزانتر ونگهداری آن ساده‌تر و براحتی به همه نقاط دنیا قابل حمل است

سطح حمایتی طلا  ۱۷۰۰ دلار

انتظار می رود سطح حمایتی مهم بعدی طلا در قیمت ۱۷۰۰ دلار و کوتاه مدت باشد.

به گزارش فاکس استریت، تحلیلگران سیتی بانک پیش‌بینی‌های خود درباره قیمت طلا را در سال ۲۰۲۱ در کنار برآورد خود برای جریان وجوه قابل معامله در بورس با پشتوانه طلا و محصولات مشابه یا ETFs ، در راستای بهبود اقتصادی در اقتصادهای توسعه یافته، کاهش داده‌اند.

سرمایه‌گذاری خالص به صورت ETF های طلا در سال ۲۰۲۰ با ۸۰۰ تن ، ۷۵ تن کمتر از پیش بینی قبلی است و در سال ۲۰۲۱ کاهش مجدد ۵۰ درصدی خواهد داشت. پشتیبانی از طلا در کوتاه مدت در قیمت ۱۷۰۰ دلار دیده می‌شود.

رالی قیمت کالاهای صنعتی (به عنوان مثال مس) چرخش از ریسک پذیری به دارایی های ریسک پذیر را پیشنهاد می‌دهد.

احتمالاً قیمت بالاتر از ۲۰۰۰ دلار را طی ۳ تا ۶ ماه آینده مشاهده کنید که مانع بحران فیات نیست، قیمت‌ها ممکن است روند نزولی داشته باشند.

ارزش بیتکوین امسال سه برابر شد

به گزارش ویژوال کپیتالیست، بیتکوین در حال حاضر محبوب ترین ارز دیجیتالی جهان محسوب می شود و بیشترین سهم را از این بازار دارد. در روزهای اخیر خیز بیتکوین به سمت رکوردشکنی جدید خبرساز شده است.
در ١٧ دسامبر ۲۰۱۷ ارزش بیتکوین با رسیدن به ۱۹ هزار و ۸۹۱ دلار به اوج تاریخی خود رسید اما پس از آن با ریزش شدیدی مواجه شد؛ تا جایی که تا روز ۲۲ دسامبر با از دست دادن حدود یک سوم ارزش خود به ۱۴ هزار و ۲۱۰ دلار رسید.
 ارزش بیتکوین از ابتدای امسال تاکنون تقریبا سه برابر شده است. بیتکوین یکی از داغ ترین موضوعات توییتری این روزها نیز هست. در ماه نوامبر به طور متوسط روزانه بیش از ۶۰ هزار توییت در خصوص بیتکوین منتشر شده است. البته این رقم با رکورد روزانه ۱۰۰ هزار توییت در دسامبر ۲۰۱۷ فاصله زیادی دارد.
 میزان جست وجوی کلمه بیتکوین در نیجریه بیش از هر جای دیگری در جهان است. در مقایسه با چهار سال پیش، ارزش پول ملی این کشور در مقابل دلار نصف شده است و به همین دلیل نیز مردم این کشور تمایل بالایی به خرید بیتکوین برای کسب سود یا حفظ ارزش پول خود پیدا کرده اند.  تعداد بیتکوین هایی که می توانند استخراج شوند محدود هستند و به همین دلیل انتظار می رود به مرور زمان و با حفظ تقاضا در سطح کنونی ارزش بیتکوین بیش از سطح فعلی افزایش پیدا کند. امکان استخراج ۲۱ میلیون بیتکوین در سراسر جهان وجود دارد.
 با وجود نامشخص بودن هویت معامله گران، حجم تراکنش ها از طریق بلاک چین کاملا مشخص و قابل مشاهده است.  بیتکوین ها در کیف پول الکترونیکی نگهداری می شوند و فراموش کردن یا از دست رفتن اطلاعات این کیف پول به منزله از دست رفتن جبران ناپذیر بیتکوین برای صاحب آن خواهد بود.