:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

بررسی تحولات بیمه‌‌گری در یکسال گذشته ، به روایت روابط عمومی بیمه معلم

در آستانه 13 آذرماه سال 99، سالی پرمخاطره و غیرمنتظره نگاهی به صنعت بیمه ایران می‌تواند مسیری فراخ‌تر را پیش‌رو آینده قرار دهد. در همین زمینه روابط عمومی بیمه معلم با نگاهی به این تغییرات بنیادین به بررسی وضع موجود پرداخته است.
کد خبر: ۱۶۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
اقتصادگردان- ویروس کرونا درس‌های مختلفی برای بیمه‌گران داشت تا جایی که بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران، شیوع این ویروس را همچون شمشیر دو لبه‌ای می‌دانند که علیرغم تهدید انسانی و بحران اقتصادی در عین حال منجر به ظهور سبک جدیدی در زندگی و نحوه عملکرد سازمان‌های اقتصادی شد. اما نگاهی به صنعت بیمه از آذر ماه سال گذشته تاکنون نشان می‌دهد ، بیمه‌گران با تجربه‌های دیگری نیز روبرو شدند که شبیه آن در سال‌های گذشته کمتر دیده شده است.

رونق بورس و رشد سرمایه‌گذاری‌ها

در دوره اخیر بازار سرمایه ایران با رشد قابل‌توجه شاخص‌ها همراه بود ، به گونه‌ای که سرمایه‌گذاران حقیقی بسیاری را به بورس گسیل کرد. افزایش شاخص‌ها و رشد بازده سرمایه‌گذاری‌های بورسی بسیاری از شرکت‌های بیمه را به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها مطابق مفاد آیین نامه 97 فراخواند. به نظر می‌رسد این فرصت، غنیمتی بود که بیمه‌گران بسیاری تلاش کردند از آن بهره برند اگرچه بسیاری از کارشناسان تاکید دارند، رشد سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت‌های بیمه باید با احتیاط و ارزیابی صحیح ریسک‌های سرمایه‌گذاری همراه باشد. در همین زمینه اگر چه بازده سرمایه‌گذاری‌های بورسی از اهمیت بسزایی برخوردار است اما تاکید می‌گردد که این رشد سرمایه‌گذاری‌ها باید همزمان با رشد عملیات بیمه‌گری باشد تا نهایتا به نتیجه مطلوب بیانجامد. براین اساس باید تاکید کرد دوره مورد اشاره از آن جهت می‌تواند در کارنامه بیمه‌گران دارای اهمیت باشد که رشد عجیب شاخص‌های بورسی این درس را می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های بیمه باید مطابق با اصول ارزیابی ریسک و در نظر گرفتن ریسک سرمایه‌گذاری باشد.

تهدیدهای کرونا

همانطور که پیش از این نیز تاکید شد، شیوع ویروس کرونا تاثیر غیر قابل انکاری در مناسبات اقتصادی بجا گذاشت که صنعت بیمه ایران نیز از این آثار مستثنی نیست. کاهش ترددهای جاده‌ای، سفرهای زیارتی، تفریحی و کاری، وقفه در کسب و کارهای مختلف، تعطیلی کارگاه‌ها و برخی کارخانجات، افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا و سایر بیماری‌ها و ... همگی بر انواع بیمه‌نامه‌ها مانند بیمه‌نامه‌های مسافرتی، درمانی، مسئولیت و ... تاثیر داشته که از طرفی بحران اقتصادی و افزایش تورم نیز بی‌تاثیر نبوده است. بسیاری از چالش‌های اقتصادی نیز به افزایش مطالبات و تاخیر در پرداخت حق بیمه منجر شده است. همه موارد پیش گفته حاکی از آن است که بیمه‌گران در این مدت با افزایش ریسک‌های مختلف روبرو بوده اند از جمله ریسک افزایش مطالبات، ریسک بازار و نقدینگی و ... که در نهایت این درس بزرگ را به همراه داشته که مسیری با احتیاط از گذشته را در پوشش ریسک‌ها باید در دستور کار قرار دهند و به دنبال طراحی بیمه‌نامه‌های جدید با قابلیت‌های نواورانه تری برای بیمه‌گذاران خود باشند. از طرفی نظارت مستمر بر فعالیت‌های ارکان ستاد از جمله شعب و رتبه‌بندی عملکردی شعبه و لحاظ سودوزیان تفکیک شده برای آنها می‌تواند در مدیریت هزینه‌ها و حتی ارزیابی بهینه ریسک در قرادادها موثر باشد.

فرصت‌های کرونا

بر کسی پوشیده نیست که در کنار تهدیداتی که ویروس کرونا داشته اما جهان شاهد تغییر یکباره سبک زندگی و حرفه‌ای شده است. رعایت فاصله اجتماعی منجر به تغییر رویه کسب و کارها شد به گونه‌ای که هیچکس در جهان تصور نمی‌کرد که روزی برسد که حتی جلسات سازمان ملل نیز به صورت مجازی برگزار شود. این تغییر رویه، به ظهور سبک جدیدی انجامیده که بیمه گران را نیز به انطباق با آن منجر ساخته است که این تغییر سبک رفتاری و عملکردی بدون توسعه زیر ساخت‌های الکترونیک میسر نمی‌باشد. در همین زمینه شرکت‌های بیمه با نظارت و مساعدت بیمه مرکزی به صدور آنلاین بیمه‌نامه ، برگزاری جلسات غیر حضوری، توانمندسازی نمایندگان برای تقویت زیر ساخت‌های آی‌تی و ... همت گماشتند .

این فرصت کرونا علاوه بر تسهیل امور و سرعت بخشیدن کارها سبب کاهش هزینه‌های غیر ضروری شده به گونه‌ای که بیمه‌گران را بدین مسیر رهنمون ساخته که این رویه می‌تواند حتی با از بین رفتن کرونا نیز تداوم یابد. اگرچه در این میان ضعف‌های موجود از جمله ضعف سیستم‌های مبتنی بر وب آشکار شد اما میتواند درس بزرگی باشد که باید برای ادامه مسیر، زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات در شرکت‌های بیمه تقویت شود.

کمپین‌های تبلیغاتی تحت تاثیر کرونا

شاید ره‌آورد جالب دیگری که کرونا بر زندگی انسان‌ها گذاشته، چرخش تبلیغات در جهان امروز باشد. تاکید کمپین‌های تبلیغاتی بر ضرورت فاصله اجتماعی، استفاده از المان‌هایی چون ماسک و دستکش در تبلیغات ، بهره‌گیری از عناصر فاصله و ... کاملا در تبلیغات بزرگترین کمپانی‌های تجاری و غیر تجاری جهان مشهود است. در همین زمینه شرکت‌های بیمه نیز از قافله عقب نمانده‌اند و تلاش کرده‌اند تا این عناصر حیاتی را که امروزه با تداوم حیات انسان‌ها گره خورده ، به مخاطب القاء کنند. این قبیل فعالیت‌ها کمک زیادی به ایفاء مسئولیت‌های اجتماعی داشته چرا که شرکت‌های بیمه را با بیمه‌گذاران و اقشار جامعه در ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی سهیم کرده است.